// // نگاهی به شرایط سخت کاری در خطوط لوله نفت مناطق کویری - نفتاب
نفتآب
نفتآب

نگاهی به شرایط سخت کاری در خطوط لوله نفت مناطق کویری

خطوط لوله انتقال نفت که به پهنای کشور گسترده است حدود 67 درصد انتقال زمینی نفت و فرآورده های نفتی را بر عهده دارد.

شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت کشور که در انجام وظیفه اش با مسیرهای صعب و مشکلاتی سخت در جدال است، بدون کوچکترین وقفه وظیفه اصلی اش که همان انتقال ایمن و پایدار نفت و فرآورده است را در تمام مدت شبانه روز به انجام می رساند.

این شرکت با 11 منطقه عملیاتی گاهی با چنان مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند که شاید در وهله اول به چشم هر کس در حد یک مسئله ساده به نظر برسد.

یکی از مناطق محروم این شرکت، منطقه جنوب شرق متشکل از استانهای کرمان، یزد و بخشی از استان اصفهان و خوزستان است.

مرکز منطقه جنوب شرق، در دل کویر لوت و در 7 کیلومتری شهر رفسنجان قرار دارد.

خطوط لوله این منطقه بیش از 1800 کیلومتر و یکی از طولانی ترین مسیرهای خطوط لوله نفت در کشور است که از سواحل نیلگون خلیج فارس آغاز و به استان اصفهان ختم می شود.

این خطوط در قطرهای 14،16، 20 و 26 اینچ حمل 4 فرآورده نفت سفید، نفت گاز، بنزین و بنزین سوپر را بر عهده دارد.

این منطقه با قدرت انتقال روزانه 51 میلیون لیتر فرآورده نفتی برابر با 320 هزار بشکه در روز، نقش اساسی در تامین سوخت استانهای یاد شده دارد؛ همچنین دارای 6 مرکز انتقال نفت، 5 تاسیسات انتهایی، 25 ایستگاه مخابراتی و 55 ایستگاه حفاظت کاتدیک است.

مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه جنوب شرق درباره مسائل و مشکلات این منطقه به خبرنگار شانا می گوید: سرقت فرآورده از خطوط یکی از مهمترین معضلات این منطقه محسوب می شود.

علیرضا کدیور ادامه می دهد: با این که تمام خطوط توسط حراست و خط بانانی که با شرکت قرارداد دارند به صورت شبانه روزی کنترل می شود، اما باز هم شاهد سرقتهایی هستیم که ممکن است گاهی منجر به آسیب دیدگی خود سارقان و یا محیط زیست شود؛ به نظر من چون نفت و فرآورده از سرمایه های ملی محسوب می شود، در حفظ و نگهداری آن علاوه بر وزارت نفت و شرکتهای زیرمجموعه، باید سایر سازمانها همکاری بیشتری داشته باشند.

وی در همین رابطه از نهاد نیروی انتظامی منطقه نام می برد و می گوید: نیروی انتظامی منطقه می تواند با تعامل و همکاری بیشتر با این شرکت جلوی سرقتها را بگیرد.

مدیر منطقه جنوب شرق شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت از رعایت نکردن حریم توسط برخی افراد همانند کشاورزان به عنوان مشکل دیگر این منطقه محروم نام می برد و می افزاید: با این که سعی ما در اینست که افراد و سازمانها را از حریم خطوط لوله نفت آگاه کنیم و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نکرده ایم، برخی مواقع شاهدیم که کشاورزان در حفر کانال آب یا سایر فعالیتهای کشاورزی به خطوط لوله آسیب جدی وارد کرده اند.

وی به عدم ماندگاری کارکنان در این شرکت به عنوان یکی دیگر از چالشهای جدی این منطقه اشاره و اظهار می کند: شرایط این منطقه محروم تا حدودی همانند مناطق گرمسیری و سخت است؛ این درحالی است که امکاناتی که برای نیروها تدارک دیده شده، همانند سایر مناطق نیست.

به گفته وی دوری از خانواده، گرما و کار در شرایط سخت، نبود امکانات خاص و … ، باعث می شود که اینجا افراد در فکر انتقال باشند و در واقع کارکنان می آیند و در چشم بر هم زدنی می روند.

کدیور ادامه می دهد: کارکنان باید در شرایط بدون استرس، بتوانند کار مهم و حیاتی انتقال نفت را به خوبی انجام دهند، بنابراین نیاز است که به شرایط آنها برای ماندگاری بیشتر در این مناطق بیشتر دقت شود.

وی به ایجاد برخی فوق العاده های مالی، همچنین امکانات فیزیکی بعنوان راه حل هایی اشاره می کند که می تواند در دلگرمی کارکنان برای کار در شرایط سخت استفاده شود.

آدرس منبع

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *