// // گاز سبب مهاجرت معکوس به روستاها شده است - نفتاب
نفتآب
نفتآب

گاز سبب مهاجرت معکوس به روستاها شده است

به گزارش خبرنگار شانا، گازرسانی به روستاها با هدف محرومیت‌زدایی، افزایش رفاه عمومی، جلوگیری از مهاجرت به شهرها و اشتغال‌زایی در دستور کار وزارت نفت دولت یازدهم و شرکت ملی گاز ایران قرار گرفت و تاکنون شاهد ثبت دستاوردهای بزرگی در این زمینه بوده ایم.

 

در این مسیر، گازرسانی به روستاهای استان آذربایجان غربی نیز در دستور کار شرکت گاز این استان قرار گرفت و تاکنون به 539 روستا گازرسانی شده است.

 

حسن مددی، رئیس برنامه ریزی و کنترل پروژه شرکت گاز استان آذربایجان غربی درباره فعالیت‌های گازرسانی این شرکت می گوید: باتوجه به برنامه های تعریف شده، یکهزار و 845 روستای این استان با 177 هزار و 800 خانوار واجد شرایط گازرسانی قرار دارند که تاکنون 539 روستا با 122 هزار و 885 خانوار به شبکه سراسری گاز پیوسته اند.

 

به گفته وی، در مجموع از ابتدای فعالیت این شرکت تا پایان سال 92 به 351 روستا گازرسانی شده و این در حالی است که از ابتدای سال 93 تاکنون، شاهد گازرسانی به 188 روستای سطح استان بوده ایم.

 

افزون بر گازرسانی به این تعداد روستا، هم اکنون گازرسانی به 408 روستا با 51 هزار و 500 خانوار در دست اجراست که با بهره برداری از این طرح ها، ضریب نفوذ گاز از 43 درصد کنونی به 62 درصد افزایش می یابد.

 

از سوی دیگر، براساس برنامه های تعریف شده، تا پایان امسال شاهد افتتاح طرح‌های گازرسانی به 200 روستا خواهیم بود و پیمان‌سپاری عملیات اجرایی گازرسانی به 200 روستای جدید نیز انجام خواهد شد.

 

رئیس برنامه ریزی و کنترل پروژه شرکت گاز استان آذربایجان غربی یادآور می شود: در سال‌های 96 و 97 نیز روند گازرسانی به روستاهای استان تداوم خواهد داشت و با تزرق منابع مالی، پرونده گازرسانی به روستاهای این استان بسته می شود. تداوم گازرسانی به روستاها سبب مهاجرت معکوس به این بخش و زمینه ساز رونق اقتصادی شده است.

حسن مدنی ، رئیس برنامه ریزی و کنترل پروژه های شرکت گاز استان آذربایجان غربی

 8 شهر آذربایجان غربی به شبکه سراسری گاز متصل می شوند

 

از طرفی، تاکنون به 36 شهر از 42 شهر استان گازرسانی شده و گازرسانی به شهرهای مرگن و سیلوانا نیز در مراحل پایانی قرار دارد.

 

افزون بر این، هم اکنون عملیات لوله گذاری و گازرسانی در شهرهای سرو، آواجیق و میرآباد در جریان است و پیش بینی می شود این شهرها تا سال آینده به شبکه سراسری متصل شوند. 

 

گازرسانی به سه شهر باقیمانده زرآباد، قطور و خلیفان نیز هم اکنون در دست بررسی، مطالعه و طراحی خطوط گازرسانی قرار دارد و تا پایان سال 97 شاهد بهره برداری از این طرح‌ها خواهیم بود.

 

هم اکنون 99 درصد خانوار شهری سطح استان از مزایای گاز برخوردارند و با گازرسانی به هشت شهر باقیمانده که خانوار قابل توجهی نسبت به شهرهای بزرگ در آن‌ها ساکن نیستند، پرونده گازرسانی به این بخش نیز در آینده نزدیک بسته می شود.

 

رئیس برنامه ریزی و کنترل پروژه شرکت گاز استان آذربایجان غربی تاکید می کند: تامین اعتبارات مالی مورد نیاز در زمان تعریف شده می تواند در تسریع روند گازرسانی تاثیر داشته باشد و از توقف این طرح‌ها جلوگیری کند.

 

افزایش 500 درصدی جذب منابع مالی طرح‌های گازرسانی به روستاها

 

خسرو حاجی زاده، رئیس امور مالی شرکت گاز استان آذربایجان غربی با مثبت ارزیابی کردن روند گازرسانی به روستاهای سطح استان می گوید: در سال 92 برای گازرسانی به شهرها و روستاهای سطح استان در مجموع 41 میلیارد و 300 میلیون تومان اعتبار جذب شد. سال 93، جذب بودجه های سرمایه ای با 80 درصد افزایش نسبت به سال 92 به 78 میلیارد تومان رسید و براین اساس شاهد امضای پیمان‌های بسیاری در آن سال بودیم.

خسرو حاجی زاده ، رئیس امور مالی شرکت گاز استان اذربایجان غربی

پارسال بیش از 400 میلیارد تومان اعتبار سرمایه ای مصوب و 192 میلیارد و 500 میلیون تومان آن جذب شد. تامین منابع مالی در سال 94 نسبت به سال 93 حدود 230 درصد و نسبت به سال 92 حدود 500 درصد افزایش داشته است. شرکت گاز استان آذربایجان غربی از ابتدای امسال تاکنون 170 میلیارد تومان جذب منابع مالی داشته است که 70 درصد آن در بخش گازرسانی به روستاها هزینه می شود.

 

رئیس امور مالی شرکت گاز استان آذربایجان غربی با اشاره به چالش‌های این شرکت در حوزه مالی می گوید: با اجرایی شدن قانون هدفمند سازی یارانه ها، شرکت‌های گاز استانی با مشکل نقدینگی مواجه شده اند. به طور میانگین ماهیانه بیش از 750 میلیارد تومان از سوی شرکت ملی گاز ایران به سازمان هدفمندی یارانه ها پرداخت می شود و این موضوع در شرکت‌های تابعه تاثیر گذاشته است. 

 

مجلس؛ وزارت نفت را در خدمت‌رسانی به مردم حمایت می کند

 

نادر قاضی پور، نمایند مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز درباره طرح‌های گازرسانی به استان آذربایجان غربی می گوید: همت وزیر نفت در گازرسانی به روستاها قابل تقدیر است.

 

به گفته وی، قوانین خوبی در این حوزه مصوب شده و خط مشی قوانین از سوی وزارت نفت و نمایندگان ترسیم شده است و مدیران گاز استانی باید به طور کامل آن را اجرا کنند.

 

قاضی پور تاکید می کند: مجلس شورای اسلامی؛ وزارت نفت را در حوزه خدمت‌رسانی به مردم حمایت کرده و از گازرسانی به روستاهای سطح کشور قدردانی می کند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی یادآور می شود: در زمینه جمعیت برخوردار از گاز استان آذربایجان غربی با این شرکت اختلاف داریم. 

 

گاز که بیاید راحت می شویم

 

شمس الدین محمودی، اهل شهر مرزی سرو در استان آذربایجان غربی است و درباره گازرسانی به این شهر می گوید: در زمستان شاهد زمستان‌های سخت و سرمای طولانی در این منطقه هستیم. هم اکنون از نفت برای گرمایش در فصل سرد سال استفاده می کنیم و گاز که بیاید راحت می شویم.

شهروند آذربایجان غربی 4

خط لوله انتقال گاز به شهر سرو هم اکنون در حال اجراست و پس از آن شبکه گاز داخل شهر اجرا می شود.

 

به گفته وی، گاز دائمی است و نیازی نیست برای تامین آن سختی بکشیم. از طرفی، گاز نیاز به ذخیره سازی ندارد. از نظر قیمت هم تفاوت دارد؛ یک بشکه 220 لیتری نفت طی 10 روز مصرف می شود و برای پخت و پز نیز از کپسول ال پی جی (LPG) استفاده می کنیم.

 

گاز نعمت بزرگی است

 

زبید عبدی نژاد نیز اهل سرو است و درباره گازرسانی به این شهر می گوید: گاز یک نعمت بزرگ است و زمانی‌که بیاید خداراشکر می کنیم.

 

به گفته وی، هم اکنون برای گرمایش از نفت استفاده می کنیم و درصورتی‌که وسیله نقلیه نداشته باشیم به سختی می توان نفت را تامین و به منازل منتقل کرد.

 

تحمل سرمای منفی 30 درجه با گاز آسان می شود

 

لزگین محمودی، دیگر شهروند اهل شهر سرو می گوید: هم اکنون منازل خود را با نفت گرم می کنیم و برای انتقال آن به منازل در برخی موارد با مشکل روبه‌رو می شویم.

در زمستان دمای این منطقه مرزی به 30 درجه زیر صفر می رسد و با گازرسانی به این شهر می توانیم این سرما را تحمل کرده و به راحتی از گاز استفاده کنیم.

گازرسانی به استان آذربایجان غربی به‌عنوان یکی از استان‌هایی که دارای اقوام و مذاهب مختلف از جمله کرد و ترک و مذاهب شیعه، اهل سنت، آشوری و ارمنی است طی سال‌های گذشته با روند مطلوبی تداوم داشته است.

 

تا پایان سال ٩٢، حدود ٣٣ درصد از روستاهای این استان از مزایای گاز برخوردار بود و این در حالی است که طی سه سال گذشته این مقدار به ۴٣ درصد رسیده است.

 

شرکت گاز استان آذربایجان غربی در کوتاهترین زمان با رویکرد خدمت‌رسانی به مردم در نظر دارد گاز را به روستاهای واجد شرایط برساند و در این مسیر نیز تمام توان خود به‌کار بسته است.

آدرس منبع

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *