// // مشارکت صنعت نفت در اجرای طرح آب‎رسانی به نخلستان‌های شادگان - نفتاب
نفتآب
نفتآب

مشارکت صنعت نفت در اجرای طرح آب‎رسانی به نخلستان‌های شادگان

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب، این شرکت همسو با تعهدهای خود در زمینه تولید نفت و گاز، در توسعه و عمران حوزه فعالیت خود اهتمام جدی دارد و آن را با اجرای صدها پروژه عام‎المنفعه در حوزه راهسازی، احداث فضاهای آموزشی، فرهنگی، درمانی و فضای سبز به اثبات رسانده است.

این شرکت همچنین در اجرای بسیاری از پروژه‎های عمومی عام‎المنفعه که از سوی سازمان‎های دیگر اجرا می‎شود مشارکت داشته است و در تسهیل و تسریع آنها وارد عمل می‎شود.

از جمله این پروژه‎ها که هم‎اکنون در حال اجراست می‎توان به احداث جاده ساحلی شرق رودخانه کارون در اهواز، آب‎رسانی به روستاهای بخش غیزانیه، توسعه شبکه فاضلاب کوی ملاشیه اهواز، کنترل کانون‎های ریزگرد خوزستان و آب‎رسانی به نخلستان‎های شهرستان شادگان اشاره کرد. از میان این پروژه‎ها، فاز نخست پروژه آب‎رسانی به نخلستان‎های شهرستان شادگان به بهره‎برداری رسید.

در این طرح با احداث یک کانال خاکی به طول 24 کیلومتر، آب مورد نیاز از رودخانه کارون به رودخانه جراحی منتقل شد. با توجه به این‎که رودخانه جراحی تامین‎کننده آب تالاب شادگان است به دلیل کم آب شدن آن، بخش‎هایی از تالاب و نخلستان‎های شادگان خشک شدند.

انتقال آب به رودخانه جراحی برای تامین آب نخلستان‎های شادگان شامل احداث ایستگاه پمپاژ در ساحل چپ رودخانه کارون و دهانه نهر بحره، احداث کانال انتقال آب در مسیل بحره به همراه سازه‎های مربوطه است که برای اجرای آن 700 میلیارد ریال از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور تامین شده است.

با اجرای کامل این طرح 20 مترمکعب آب بر ثانیه از این کانال به شادگان منتقل می‎شود که افزون بر تامین آب مورد نیاز نخلستان‎های شادگان، مشکل آب دامداری‎های منطقه را نیز برطرف می‎کند. این آب پس از رسیدن به رودخانه جراحی از طریق کانال‌های قدیمی که در مسیر آن قرار دارند، به نخلستان‎ها می‎رسد.

احیای بخش خشک شده تالاب بین‎المللی شادگان

 پروژه انتقال آب به شادگان زمینه احیای مجدد تالاب بین‎المللی شادگان را نیز فراهم و بخشی از مشکل ریزگردها را برطرف خواهد کرد.

در شادگان 13 هزار هکتار نخلستان وجود دارد که در 2 سال اخیر به دلیل خشک شدن رودخانه جراحی تعداد زیادی از این نخل‎ها از بین رفت و همین موضوع به معیشت مردم منطقه که تنها از طریق کشاورزی امرار معاش می‎کنند ضربه وارد کرده است.

نقش مناطق نفت‎خیز جنوب در طرح آب‎رسانی به نخلستان‎های شادگان

 محمد خانچی، مشاور مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب در امور اجرایی و پیگیری درباره مشارکت این شرکت در طرح آب‎رسانی به نخلستان‎های شادگان توضیح داد: به دلیل جلوگیری از ضرر و زیان وارده به نخلستان‎های شادگان در اثر خشکسالی، مقرر شد این طرح به صورت اضطراری و با قید فوریت در مدت زمانی کوتاه از سوی موسسه جهاد نصر اجرا شود.

وی افزود: با توجه به این‎که در مسیر احداث کانال انتقال آب، تعداد زیادی خطوط لوله نفت و گاز مربوط به میدان نفتی منصوری وجود داشت، جابه‌جایی آنها به دلیل تاثیرگذاری بر فرآیند تولید، احتمال طولانی‎شدن اجرای طرح را به همراه داشت که بر این اساس شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب با گسیل تجهیزات و ماشین‎آلات مورد نیاز برای عبور کانال‎های مذکور از خطوط لوله نفت و گاز اقدام کرد.

خانچی اظهار کرد: در صورت نبود همکاری شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب با پروژه، مسیر جایگزین برای احداث کانال انتقال آب وجود نداشت و خسارت زیادی به نخلستان‎های شادگان وارد می‎شد.

آدرس منبع

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *