// // زمستان 86 تکرار نمی‌شود - نفتاب
نفتآب

زمستان 86 تکرار نمی‌شود

یاداشت و تحلیل

۱۵ فروردین ۱۴۰۰ 597 بازدید
نفتآب

زمستان 86 تکرار نمی‌شود

به گزارش خبرنگار شانا، فرا رسیدن فصل سرما در سال‌های اخیر همواره موجی از نگرانی‌ها را برای تامین گرمایش مردم به همراه داشته است، به‌ویژه آن‌که واردات گاز از ترکمنستان نیز در سال‌های گذشته به پاشنه آشیل ایران تبدیل شده بود تا در هر فرصتی با برودت ناگهانی هوا در مناطق شمال کشور، خط لوله واردات گاز ایران به سیبل  کشور همسایه برای افزایش فشار و تغییر قیمت گاز دریافتی ایران تبدیل شود.

زمستان سال 86، هیچ‌گاه از خاطر مردم ایران نخواهد رفت. صاحبان گویش‌های شیرین گیلکی، مازنی و خراسانی‌، تلخ‌ترین خاطرات را از آن سال دارند. نبود گاز در شهرها و روستاها، عرصه را بر زندگی روزمره مردم تنگ کرده بود؛ نه نانی برای خوردن یافت می‌شد، نه مدرسه‌ای گرم برای حضور دانش‌آموزان.

نانوایی در ساری

شرایط سخت سال 86 را زمانی می‌توان درک کرد که افزایش بیماری‌های فصلی در زمستان، گرسنگی مردم، سرما در خانه‌ها و بیمارستان‌ها، خانه‌نشین شدن کودکان، تعطیلی رستوران‌ها و نانوایی‌ها و بسیاری اتفاق‌های دیگر را به چشم دید و به جان حس کرد؛ همان خاطرات ناگواری که متاسفانه در سال‌های بعد، باز هم تکرار شد. همسایه دست از لجاجت بر نداشت و قطعی پشت قطعی.

گاز؛ از پارس‌جنوبی تا جنگل‌های شمال

آنها که می‌گویند تبدیل تهدید به فرصت، فقط یک شعار است باید تلاش مجموعه وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران را در این سال‌ها می‌دیدند. قطع گاز وارداتی از ترکمنستان یک تهدید تلخ بود و یافتن راه چاره برای رهایی از آن، فرصتی شیرین که به احداث خط انتقال گاز 42 اینچی دامغان تا نکا منجر شد. در این مسیر 170 کیلومتری، شهرها و روستاهای سرسبزی در دامنه کوه‌ها و کنار رودخانه‌ها هستند که ساکنانشان برای تامین سوخت مورد نیاز خود، آن هنگام که هنوز لوله گازی به خانه‌هایشان نرسیده بود یا گازی در لوله‌ها جاری نبود، سراغ کنده‌های درختان و هیزم‌ می‌رفتند.

جنگل‌های زیبای شمال در معرض خطر بودند. تا پیش از سال 92، تنها 70 کیلومتر از خط دامغان – کیاسر – ساری – نکا احداث شده بود، آن هم به ضرب و زور و کندی بیش از حد. این وضع اما پایدار نماند. ساخت خط انتقال گاز، جانی دوباره گرفت و 100 کیلومتر باقی‌مانده آن ساخته شد تا در مرداد 96، خبری خوش به گوش هم‌وطنان برسد: «امسال دیگر قطعی گاز نخواهید داشت».

این خبر، نقاش لبخندی بر جان و چهره همه ما بود؛ چه نانوایی که تنورش با گاز گرم می‌شد، چه صنعت‌کاری که کوره‌اش میزبان شعله‌های خوش‌رنگ گاز بود تا چرخ زندگی کارگران مشغول به کارش، بچرخد. با افتتاح خط انتقال گاز دامغان – نکا، هم مردم خرسند شدند و هم مدیران و کارکنان وزارت نفت و شرکت ملی گاز، سرافراز.

پارسال، با گروه خبری عازم مازندران شدیم. به شرکت گاز این استان رفتیم و از جعفر احمدپور، مدیرعامل شرکت گاز استان مازندران چندوچون گازرسانی به شهرها و روستاها را پرسیدیم. به سازمان حافظت محیط زیست مازندران سر زدیم. زیر باران زمستانی، میهمان خانه‌های مازنی‌ها شدیم، در ساری گشتی زدیم و از نانوایی خوش‌برخورد نانی خریدیم و رضایتش از پایداری گازرسانی را جویا شدیم. به چشم دیدیم و به گوش شنیدیم که مردم از گازرسانی راضی بودند. گفتند که گاز قطع نمی‌شود و کودکان‌شان در کنار بخاری گازی، با آرامش به خواب می‌روند.

خط انتقال گاز دامغان-کیاسر-ساری -نکا 5

گازرسانی پایدار به همه ایران به‌ویژه خطه شمال، اتفاقی نیست که یک شبه و بی زحمت محقق شود. از مهندسان و متخصصان پارس جنوبی گرفته تا کارگرانی که در زیرمجموعه شرکت مهندسی و توسعه گاز در بیابان‌ها و جنگل‌ها مشغول ساخت خط لوله هستند، کسی که نقشه راه را ترسیم می‌کند و آن‌ که معمار خطوط است، آن که در پالایشگاه با دقت روند فرآورش گاز را زیر نظر دارد و آن که عملیات تعمیرات اساسی و پیگرانی هوشمند را انجام می‌دهد تا از سلامت خطوط و تاسیسات انتقال گاز مطمئن شود، همگی دست به دست هم داده‌اند تا شادی مردم پس از درست کردن آدم برفی و یخ کردن دست‌هایشان، در خانه‌های گرم، پایدار بماند.

ثمره تلاش مهندسی و توسعه گاز، گنج پنهان در خاک است

شرکت مهندسی و توسعه گاز، یکی از همان عوامل پشت صحنه است که بی حضور آن، کاری از پیش نمی‌رود. همان سازمانی که سخت می‌کوشد تا خطوط انتقال گاز، پروژه‌های پارس جنوبی، ایستگاه‌های تقویت و تقلیل فشار گاز، پالایشگاه‌ها و همه اجزای صنعت گاز کشور در موعد مقرر ساخته شوند و به قول حسن منتظر تربتی، مدیرعامل این شرکت، خستگی از جان کارکنان مهندسی و توسعه به در می‌آید وقتی مردم از دریافت گاز راضی باشند.

خط انتقال گاز دامغان-کیاسر-ساری -نکا 25

شرکت انتقال گاز ایران نیز با دارا بودن بیش
از 37 هزار کیلومتر خطوط اصلی و فرعی و 10 منطقه انتقال گاز به عنوان یکی از جامع‌ترین
سازمان‌های انتقال گاز در خاورمیانه محسوب می‌شود که با تکیه بر سلامت و
امنیت همین خطوط در کنار توان و تخصص کارکنان خود، همواره در زمینه انتقال
گاز پایدار و ایمن در سراسر کشور موفق بوده است. این
شرکت در بهمن ماه پارسال، موفق به انتقال 757 میلیون مترمکعب گاز در روز
شد که رکوردی نوین در میزان انتقال گاز کشور است.

شبکه انتقال گاز ایران، در خاورمیانه بی‌ رقیب است

سعید توکلی، مدیرعامل شرکت انتقال گاز، سرآمدی جهانی در افق 1404 را هدف شرکت انتقال گاز ایران می‌داند و معتقد است، وجود سرمایه انسانی جوان، متخصص و متعهد مناطق انتقال گاز که از توانایی‌های فراوانی برخوردار هستند موجب اطمینان خاطر برای گازرسانی پایدار و ایمن در فصل سرمای امسال است.

شرکت‌های گاز استانی نیز با فرماندهی مدیریت گازرسانی شرکت ملی گاز، در ورودی هر استان، متولی تحویل گرفتن گاز از شرکت انتقال گاز و رساندن آن به خانه‌ها، صنایع، بخش نیروگاهی، مدارس، اماکن عمومی و تجاری هستند.

رویای گاز به حقیقت می‌پیوندد

یکی از شرکت‌های گاز استانی که در جنوب‌شرق ایران واقع شده، شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان است که در کنار مهندسی و توسعه، شبانه‌روز تلاش می‌کند تا سپیدپوشان بلوچی و مهربانان سیستانی، هرچه زودتر طعم بهره‌مندی از گاز را بچشند. استفاده از بند ق تبصره 2 قانون بودجه سال 1393، محل تامین اعتبار گازرسانی به این استان مرزی است. هنوز راه زیادی باقی مانده تا دیار شاهنامه شکوفا شود. باید گاز برسد و صنایع راه بیفتند. تعداد مدارس بیشتر شود. تعداد بیمارستان‌ها و نانوایی‌ها و جایگاه‌های سی‌ان‌جی نیز همینطور.

زاهدان

مدیران همه این شرکت‌ها با اطمینان خاطر می‌گویند امسال هم زمستان را با آرامش خواهیم گذراند. می‌توان حرف‌هایشان را پذیرفت، زیرا وعده آنان در زمستان 96 نیز محقق شد. این یعنی، زمستان 86 دیگر تکرار نمی‌شود. خیال‌تان راحت.

 

فاطمه شعبانی

آدرس منبع

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *