// // طلسم گازرسانی به آخرین مرکز استان کشور شکسته می شود - نفتاب
نفتآب
نفتآب

طلسم گازرسانی به آخرین مرکز استان کشور شکسته می شود

نخستین بار انتقال گاز از عسلویه به شهرستان ایرانشهر در سال 84 به عنوان یکی از مصوبات دور نخست سفر استانی هیئت دولت نهم و با عنوان خط «لوله صلح» مطرح و اجرا شد.

این موضوع سبب شد که تمام شهرهای استان امیدوار باشند که از نعمت گاز برخوردار خواهند شد، اما این پروژه از آن زمان تا سال 92 و آغاز دولت جدید روند کندی را طی کرد و در واقع مسکوت ماند. حتی گفته شد که تعلل و تاخیر در اجرای پروژه گازرسانی در زمان مقرر و از طرفی افزایش قیمت سوخت مازوت و قطع یارانه کارخانجات و کوره های تولید کارخانه های بزرگ از جمله سیمان را به خاموشی و یکی از بزرگترین آب شیرین کن های استان در بندر کنارک را به تعطیلی کشاند.

با وجود افزایش هزینه های گزاف برای تامین برق از سوی نیروگاه های استان و همچنین تاثیر بر سایر واحدهای تولیدی مستقر در شهرک های صنعتی و یا کوره های آجرپزی و حتی با تاکید مسئولان استانی وقت گازرسانی به این استان در آن زمان از اولویت برخوردار نشد.

با روی کار آمدن دولت یازدهم بار دیگر روشن کردن مشعل گاز در سیستان و بلوچستان بر سر زبان ها و جان تازه ای گرفت.

پس از بررسی های فراوان طی دو سال، سرانجام در مهرماه ،94 قرارداد گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان میان شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران و شرکت کیسون امضا شد.

براساس این قرارداد مقرر شد پروژه با هدف گازرسانی به شهرهای زاهدان، چابهار، خاش و زابل در دو سال اجرا و افزون بر گازرسانی به مناطق مسکونی، پنج نیروگاه استان نیز به شبکه سراسری گاز متصل شود.

بر این اساس، گازرسانی به شهرهای استان سیستان و بلوچستان (زاهدان) شامل 260 کیلومتر خط لوله 36 اینچ منشعب از کیلومتر 839 خط لوله هفتم سراسری می شود و در مجموع 950 کیلومتر خط لوله و شبکه تغذیه و توزیع در شهرهای یاد شده اجرا می شود.

وزیر نفت در آئین امضای قرارداد گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: «رئیس جمهوری قول اجرای این پروژه را در فروردین ماه 93 داده بود و خوشبختانه با کمک و همیاری مجلس شورای اسلامی و تصویب بند «ق» تبصره دو قانون بودجه سال 93 و قانون رفع موانع تولید توانستیم این پروژه را بدون استفاده از منابع دولتی آغاز کنیم».

بیژن زنگنه افزود: «این پروژه با حضور سرمایه گذار بخش خصوصی آغاز و در حین انجام کار با صرفه جویی هایی که از مصرف فرآورده های نفتی به دست می آید، منابع مالی آن را تامین می کنیم».

اما در نهایت بار دیگر این پروژه به دلیل عدم ورود منابع مالی بخش خصوصی مجددا به تاخیر افتاد، پس از آن بود که وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران تصمیم گرفت گازرسانی به آخرین مرکز استان کشور (زاهدان) را اجرایی کند، و با این که قرار بود پروژه بدون صرف منابع مالی دولتی اجرا شود، اما به دلیل نیاز مردم این استان به نعمت گاز طبیعی، وزارت نفت با عزمی راسخ وارد میدان شد.

گفته شد که تا پیش از این از ۱۹ شهرستان سیستان و بلوچستان با جمعیت دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر تنها به ایرانشهر گازرسانی شده بود، اما با آغاز اجرای  طرح گازرسانی به شهرستان زاهدان از ابتدای امسال، قرار است این شهر تا اوایل سال آینده تحت پوشش کامل شبکه گازرسانی قرار بگیرد.

محمدحسن تهرانی، مدیرعامل شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان در این باره می گوید: «این شرکت، همزمان با اجرای خط لوله هفتم سراسری، گازرسانی به صنایع و مشترکان خانگی این استان را در دستور کار قرار داد».

اوایل مهر امسال نیز مشاور وزیر نفت در امور گازرسانی در سومین بازدید امسال خود از فاز نخست پروژه گازرسانی به زاهدان، از سرعت بخشیدن به عملیات اجرایی این طرح با رفع موانع مالی و تامین لوله آن خبر داد.

محمود آستانه اولویت دوم در این پروژه را گازرسانی به چابهار اعلام و یادآوری کرده است: «این فاز در حال آماده سازی برای پیمان سپاری است و به دلیل گازرسانی به دو نیروگاه موجود چابهار و کنارک و طرح توسعه نیروگاه چابهار و همچنین تامین سوخت و خوراک پتروشیمی های در حال ساخت این منطقه اهمیت دارد».

اواخر این هفته (سه شنبه و چهارشنبه، 27 و 28 مهرماه) نیز قرار است جمعی از اصحاب رسانه، مدیران و مسئولان بازدیدی از روند پروژه گازرسانی به زاهدان داشته باشند؛ بنابراین باید منتظر ماند تا گزارش ها از آخرین پیشرفت این پروژه ملی تا چند روز آینده منتشر شود.

راحله صفیری

آدرس منبع

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *