// // رقابت شرق و غرب برای حضور در صنعت نفت ایران - نفتاب
نفتآب
نفتآب

رقابت شرق و غرب برای حضور در صنعت نفت ایران

امیرحسین زمانی نیا نیاز به معرفی ندارد. او در نخستین جلسه مطبوعاتی حسن روحانی پس از انتخابات 24 خردادماه 1392، مجری مراسمی بود که همه دنیا به آن چشم دوخته بودند. همه هسته ای ها او را به خوبی می شناسند و  همه نفتی ها نیز او را در آینده نزدیک بیشتر خواهند شناخت. او 29 آذر ماه پارسال و با حکم بیژن زنگنه به طبقه سیزدهم وزارت نفت آمد. این نخستین کار نفتی و اقتصادی اوست و از همین رو برخی از حضور او در وزارتخانه تخصصی نفت با ابهام می پرسند چرا و چگونه؟ خود او اما می گوید: “من فکر می کنم معاونت امور بین الملل و بازرگانی باید کاری را برای وزارت نفت انجام دهد که وزارت خارجه برای کل کشور انجام می دهد. بنابراین ضرورت ندارد کسی که  این معاونت را اداره می کند، الزاما متخصص انرژی باشد. کار این بخش کار دیپلماتیک و چند جانبه است و باید بتواند پتانسیلهای صنعت نفت ایران را به دنیا عرضه کند.”

زمانی نیا 16 سال در نیویورک، پایتخت تجارت و سیاست دنیا زندگی کرده و از نزدیک در جریان مهمترین پرونده بین المللی ایران، یعنی پرونده هسته ای قرار داشته و شاید همین ویژگی سبب شده تا او تحلیلی واقع گرایانه از مسائل مهم کشور داشته باشد. او معتقد است توافق نهایی هسته ای می تواند زودتر از 10 تیرماه نیز انجام شود.

او با آداب دیپلماتیک می نشیند و حرف می زند و به برخی از سوالات دیپلماتیک جواب می دهد. او در این گفتگو، سفر اخیر به چین را تشریح می کند، از تحریم ها و برداشته شدن آن می گوید، درباره روابط  ایران با روسیه، پاکستان، ترکیه، ترکمنستان و ارتباط با کشورهایی که بهتر است فعلا نامی از آنها تا برداشته شدن تحریم ها برده نشود، می گوید.

گفتگو معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت با شانا در ادامه می آید.

اگراجازه بدهید سوالاتمان را با سفر اخیرهیئت ایرانی به چین آغاز کنیم، مهمترین محور مذاکرات این سفر چه بوده و این سفر چه دستاوردی برای ایران به همراه داشته است؟

قبل از پاسخ دادن به این سوال لازم می دانم نکاتی درباره شرکتهای چینی عنوان کنم؛ شرکتهای بزرگ چینی و فعال در عرصه بین المللی در زمان تحریم به خاطر عمق روابط سیاسی دو کشور ایران را تنها نگذاشتند و تلاش کردند در پروژه های ایران حضور داشته باشند. البته از نظر فنی و مهندسی، مهندسان ایرانی خیلی از مدیریت، تجهیزات، و کیفیت کار آنها راضی نیستند که البته این خرده به چین نیست و به آن شرکت مهندسی که با شرکت چینی کار می کند وارد است. در این سفر این نکات را به چینی ها یادآور شدیم و گفتیم اگرچه روابط ما از نظر سیاسی در سطح خوبی قرار دارد اما از عملکرد شرکتهای آنها راضی نیستیم و در شان چین و شرکتهای بزرگشان نیست که اینطور کار کنند و انتظار این است در سطح یک استاندارد بین المللی کار کنند.

و چه جوابی دریافت کردید؟

آنها اعلام کردند که می توانند و تشویق می کنند که شرکتهای چینی با تجهیزات، مدیریت و خدمات فنی، مهندسی بهتر از قبل کار کنند؛ فسخ قرارداد آزادگان جنوبی این پیام را به شرکتهای چینی داد که کیفیت و استاندارد صنعت نفت ایران بالاست و باید استاندارد را رعایت کنند که در حال حاضر  آنها در یادآوران و آزادگان شمالی خوب کار می کنند، ضمن این که آنها مایل به انجام کار جدی در ایران بعد از لغو تحریم ها هستند.

آیا تضمینی از چینی ها برای دریافت کار جدی در ایران گرفتید چون اگرچه آنها در آزادگان شمالی و یادآوران نسبت به آزادگان جنوبی بهتر کار می کنند اما باز هم از برنامه عقب هستند؟

کار جدی، نظارت جدی از سوی ما می خواهد. پروژه ای که آنها کار می کنند باید مورد تایید شرکتها و مهندسان ما باشد. این موضوع به عالی ترین مقامهای دو شرکت بزرگ فعال چین در ایران  و همینطور وزارت انرژی آنها منتقل شد و آنها هم قول دادند در سطح بالایی در ایران کار کنند.

یعنی شما معتقدید نظارت ما جدی نبوده است؟

نظارت ما جدی بوده است؛ اما خیلی از تجهیزات و کالاهای که آنها آوردند مورد تایید ما نبوده است و در واقع یکی از گله های آنها این بوده که روند تایید پروژه ها و برنامه های آنها خیلی طولانی است. چون تجهیزاتی که می آورند در برخی اوقات مورد قبول ما نیست. به هرحال در این سفر دیدگاهها به هم نزدیک و انتظارات بیان شد و آنها هم قول همکاری دادند که بعد از تحریم با ایران کار کنند و امیدواریم چین بتواند بعد از تحریم رقابت خوبی با دیگر شرکتهای معتبر بین المللی کند.

پس به قول شفاهی منتهی شد

وقتی مباحث بین عالی ترین سطح دو وزارتخانه مطرح می شود اینگونه نیست که از هم قول کتبی بگیرند؛ هر پروژه قراردادی دارد که در آن جزئیات و انتظارات دو طرف از یکدیگر مشخص شده است. این موضوعات را وزیر نفت در سطح سیاسی و من هم برای معاونین و روسای شرکتها عنوان کردم. بدین ترتیب در حال حاضر نظرات همدیگر را بهتر درک می کنیم.

آیا احتمال بازگشت شرکت سی ان پی سی آی به آزادگان جنوبی بار دیگر وجود دارد؟

آزادگان جنوبی در واقع به شرکتهای ایرانی واگذار شده است و هم اکنون 15 دکل در این میدان فعال هستند. در حالی که وقتی  این شرکت در این میدان حضور داشت تنها دو دکل در آنجا مشغول فعالیت بودند.

پس پرونده چینی ها در آزادگان جنوبی مختومه است؟

هیچ چیزی در تجارت مختومه نیست؛ اگر پیشنهادهای خوبی مطرح شود امکان کار به نحو دیگری وجود دارد. بعنوان نمونه اگر شرکتهای چینی بخواهند برای تسریع در اجرای کار در این میدان به شرکتهای ایرانی مشورت دهند یا مشارکت کنند برای شرکتهای ایرانی این پیشنهاد یا مشارکت قابل بررسی است.

آیا در این سفر مباحثی درباره بیانیه مطبوعاتی مشترک ایران و 1+5 که در لوزان سویس قرائت شد، صورت گرفته است؟

در این زمینه هم صحبتهای شد و جالب آن بود که چینی ها از ما خیلی خوشبین تر بودند؛ ما معتقد بودیم این یک بیانیه مطبوعاتی است و هنوز به توافق منتهی نشده است. آنها اما خیلی امیدوارانه به این موضوع نگاه می کردند و معتقد بودند این بیانیه منجر به توافق نامه خواهد شد و ایران در آینده نزدیک حق انتخابهای زیادی برای حضور در پروژه های صنعت نفت را خواهد داشت و تلاش می کردند خودشان را آماده رقابت با شرکتهای معتبر بین المللی کنند.

پروژه خاصی مورد نظرشان بود؟

درباره فاز 11 پارس جنوبی صحبت شد که قبلا در آن حضور داشتند و به دلیل فشار آمریکا آن را ترک کردند. اما هم اکنون برای توسعه این فاز که یک پروژه دریایی است اعلام آمادگی کردند و قرار است نحوه حضور در این فاز را بررسی کنند.

تنها برای این پروژه اعلام آمادگی کردند؟

برای همه پروژه ها اعلام آمادگی کردند.

آیا پروژه ای مدنظر ایران بوده که به چینی ها برای حضور در آن پیشنهاد داده باشد؟

ایران در این زمینه پیشنهادی نداده است؛ در واقع پروژه های جدید ما با مدلهای تازه قراردادهای نفتی درحال تعریف شدن است که هنوز این پروژه ها نهایی نشده است. اما امیدواریم این پروژه ها تا ماه سپتامبر (شهریور – مهر) نهایی شود.

چینی ها آمادگی دارند بلافاصله پس از برداشته شدن تحریم ها در ایران حضور یابند؟

چینی ها بیشتر از بقیه کشورها و حتی غربی ها برای حضور در ایران آمادگی دارند چون در زمان تحریم نیز با ایران کار کردند. ضمن این که ایران نیز یک نگاه دوستانه به این کشور دارد.

آیا در این سفر درباره افزایش فروش نفت و میعانات گازی به چین مذاکراتی انجام شد؟

مذاکرات در این زمینه انجام شده و به  نتایج خوبی رسیده است.

آیا افزایش 100 هزار بشکه ای فروش نفت ایران به چین پیش از برداشته شدن تحریم ها صحت دارد؟

در این زمینه مذاکرات خوبی انجام شد. اما آنها در برداشت نفت خام و میعانات گازی از ایران دارای محدودیتهای هستند.

چین در حال حاضر بزرگترین خریدار نفت ایران است، آیا در این سفر مذاکراتی برای افزایش آن شده است؟

من نمی توانم وارد اعداد و ارقام شوم، ولی مذاکراتی در این زمینه بین مسئولان دو کشور انجام شد که هر دو طرف از مذاکرات راضی بودند.

مذاکرات و افزایش خرید نفت ایران با در نظر گرفتن هر دو شرایط حفظ وضع موجود و برداشته شدن تحریم ها انجام شد؟

در هر دو سناریو بررسی شد.

آقای دکتر، ترک نماینده چین از مذاکرات لوزان این برداشت را ایجاد کرده که این کشور به همراه روسیه با توجه به این که در زمان تحریم در ایران کار کردند تمایلی به برداشته شدن تحریم ها و داشتن رقبای جدید ندارند این برداشت تا چه اندازه صحیح است؟

برداشت درستی نیست؛ آنها به دلایلی مجبور بودند مذاکرات را ترک کنند و این ترک کردن بار سیاسی نداشت. این که برخی از وزرای خارجه و بخصوص آقای جان کری، وزیر خارجه آمریکا 7 الی 8 روز در لوزان بماند در طول تاریخ بی سابقه بوده است. تاکید می کنم ترک لوزان از سوی چین و روسیه بار سیاسی نداشت.

از بحث سفر به چین بگذریم، همانطور که شما بهتر می دانید تحریم های علیه ایران که از سوی کنگره و رئیس جمهوری آمریکا و همچنین اتحادیه اروپا صورت گرفته بسیار پیچیده است، فکر می کنید این تحریم ها براحتی قابل برداشتن باشد؟

من قاطع به شما می گویم و شما هم قاطع بنویسید به محض آغاز اجرای توافق جامع ایران و 1+5 همه تحریم های مالی، نفتی، اقتصادی به سرعت و به راحتی برداشته می شوند؛ البته در اجرا ممکن است شرکتهای ما برای رسیدن به وضع مطلوب مشکل داشته باشند.

چطور ممکن است با وجود مخالفت شدید کنگره آمریکا آنها رای به برداشت تحریم ها علیه ایران بدهند؟

کنگره رای نمی دهد؛ رئیس جمهوری این حق را دارد به کنگره نامه بدهد و بگوید به دلایل امنیت ملی من این قوانین را اجرا نمی کنم و بدین ترتیب تحریمهای ناشی از قوانین کنگره متوقف می شود. تحریم هایی که برعهده خود رئیس جمهور است نیز پس از توافق لغو می شود، ضمن این که تحریمهای اتحادیه اروپا نیز مشکلی  عمده ای ندارد و لغو می شود. باید به این فکر بود که مذکرات تا 10 تیرماه به پایان می رسد و پس از آن تحریمها برداشته می شود. البته به اعتقاد من توافق زودتر از زمان موعد تعیین شده به پایان خواهد رسید.

به نظر می رسد کمی خوشبینانه باشد، بخاطر دارم آقای ماجدی، معاون سابق امور بین الملل زمانی اعلام کردند طبق محاسبات و بررسیهای انجام شده تحریمهای علیه صنعت نفت ایران که شامل تحریم کالاهای نفتی، شرکتهای نفتی، کارفرمایان نفتی، سرمایه گذاری نفتی، فروش نفت، نفتکش ها و غیره می شود چیزی حدود 650 صفحه می شود یعنی همه این موارد در فرصت کوتاهی برداشته خواهد شد؟

بله؛ من هم می فهمم کار مشکل و پیچیده ای است. ولی وقتی اراده سیاسی و توافق نامه باشد انتظار این است که دو طرف به تعهدهای خود عمل کنند. بر اساس تعهدهای صورت گرفته قرار است در روز آغاز اجرای توافق، تحریمها همه لغو شود و این موضوع شدنی است.

حالا با فرض برداشته شدن تحریم ها در همان تیر ماه آیا اقتصاد و فضای کشور آماده شرایط بعد از تحریم است؟ وزارت نفت چقدر آماده برداشته شدن تحریم ها است؟

همه مسئولان، مدیران سیاسی و همینطور مدیران فنی وزارت نفت، شرکت ملی نفت ایران و شرکتهای تابع نفت معتقدند که کاملا آماده هستند. ضمن این که چندین بار نقل شده است که ما ظرف مدت کوتاهی می توانیم تولید نفت مان را به پیش از تحریم ها برسانیم.

مذاکره با شرکتهای اروپایی آغاز شده است؟

مذاکراتی انجام شده و تماسهایی برقرار شده و آنها در این تماسها و مکاتبات خواستار همکاری با ایران هستند. البته این موضوع تنها مختص وزارت نفت نیست و در سایر وزارتخانه ها نیز این اشتیاق وجود دارد.

این ابراز تمایل بعد از بیانیه ایران و 1+5 بوده است یا به قبل از این بیانیه بر می گردد؟

قبل از بیانیه هم بوده است ولی بعد از بیانیه بیشتر شده است، فکر می کنم همه سازمانها و وزارتخانه ها باید خود را برای زمان بعد از تحریم آماده کنند و برنامه ای منسجم تدوین کنند؛ البته همانطور که عنوان کردم ممکن است برخی از وزارتخانه مثل نفت در اجرا با چالش های همراه شوند که حل شدنی است.

آقای دکتر؛ بسیاری معتقدند مشکل کشور و اقتصاد ما فقط به دلیل تحریم ها بوده است چقدر با این تحلیل و البته نگاه موافقید؟

تحریم ها مشکلات زیادی به کشور ما تحمیل کرده است ولی سابقه بیش از یکصد ساله ما در نفت نشان می دهد که فقط تحریم ها مشکل اقتصاد ایران نیست. ما از نظر تکنولوژی، فناوری و مدیریت نیاز به کار زیادی داریم و اینگونه نیست که با برداشته شدن تحریم ها یک شبه کشور زیرو رو شود؛ در واقع با لغو تحریم ها بعد از 6 الی 7 سال مسئولان، کارشناسان و مدیران ما باید کارشان را آغاز  کنند و ابتکار و خلاقیت به خرج دهند. این موضوع بستگی به این دارد که مسئولان ما چقدر آمادگی داشته باشند.من فکر می کنم در نفت این آمادگی وجود دارد که پس از 6 تا 7 سال که با وصله پینه کردن این صنعت اداره شده هم اکنون کار جدی انجام شود ولی همه باید این عزم را  در خود به وجود بیاوند که تازه کار شروع شده است و نه این که با برداشته شدن تحریم ها همه کارها به پایان رسیده است.

آیا برنامه ای برای سفر به روسیه دارید؟

برنامه سفر برای همه کشورها وجود دارد با توجه به این که وزیر نفت، رئیس کمیسون مشترک ایران و روسیه است، طبیعی است برنامه سفر به این کشور نیز وجود دارد؛ هفته گذشته یکی از مدیران کل اموربین الملل وزارت نفت به روسیه  سفر کرده بود تا مقدمات کار را برای تشکیل کمیسیون مشترک که قرار است سپتامبر (شهریورماه) در مسکو برگزار شود، آماده کند.

تفاهم های امضا شده  بین ایران و روسیه در شهریورماه پارسال در تهران  چقدر محقق شده است؟

همکاریهای زیادی بین دو کشور پیش بینی شده است و مقداری از آن انجام شده وجزئیات برخی دیگر از همکاریها بین وزارتخانه های مختلف در مرحله اجرا است.

آیا روسیه شریک تجاری مطمئنی برای ایران است؟

با روسیه هم مانند چین همکاریهای زیادی داریم و از این همکاری استقبال می کنیم و امیدواریم بعد از تحریم ها هم این همکاریها گسترش پیدا کند؛ روسیه و چین در مذاکرات 1+5 در حد خودشان به ما  کمک کردند و ما باید در حد و اندازه خودشان به آنها توجه کنیم.

حد این همکاریها کجاست؟

جزئیات را نمی توان گفت؛ ولی از این که با چین و روسیه که در میز مقابل ایران قرار داشتند می توانستیم به خوبی تعامل کنیم بسیار خوب بود و آنها نیز همکاریهای خوبی با ایران داشتند و پیشنهادهای خوبی هم از سوی این دو کشورمطرح شد که در نگاشتن این بیانیه مشترک بسیار کمک کرد.

آیا ایران برای تکمیل خط لوله آی پی در خاک پاکستان مذاکراتی با روسیه و چین داشته است؟ و آیا در سفر اخیر هیئت ایرانی به چین این موضوع مطرح شده است؟

خیر، این موضوع مطرح نشده است. چون  ساخت خط لوله در خاک ایران تقریبا به پایان رسیده است.

آیا ایران به چین پیشنهاد داده است برای تسریع در رسیدن گاز ایران به پاکستان خط لوله آی پی در خاک پاکستان را چینی ها آماده کنند؟

صحت ندارد، ما مشتری به اندازه کافی برای گاز داریم؛ اما امیدواریم پاکستانی ها هم به تعهد خود عمل کنند و از ایران گاز دریافت کنند. ضمن این که دریافت گاز از سوی پاکستان برای رشد و توسعه آنها هم ضروری است و به آن اذعان دارند؛ اما تاکید می کنم  گاز محصولی نیست که روی دستمان بماند و مشتری های زیادی برای گاز داریم. هم اکنون همه کشورهای جنوبی حاشیه خلیج فارس مشتری گاز ایران  هستند و مذاکرات با آنها برای صادرا ت گاز ادامه دارد.

درست است مشتریان گازایران زیاد هستند اما خط لوله هفتم برای انتقال گاز  به پاکستان تعریف شده است؛ اگرچه  می توان  استفاده های دیگری از این خط لوله کرد ولی این خط لوله در بدترین شرایط مالی و در دوران  اوج تحریم ها ساخته شده است و انتظار این است که گاز ایران هر چه سریعتر به این کشور برود.

امیدواریم پاکستان به تعهداتش عمل کند و در جهت رشد و توسعه کشور خود این قدم مهم را بردارد؛ ولی در هر صورت بین دو کشور قرارداد معتبری وجود دارد که پیش بینی های لازم در آن دیده شده است.

آیا در سال 2015 مذاکراتی با این کشور انجام شده است؟

من در این زمینه چیزی نشنیدم. اما مکاتبات بین دو کشور در جریان است.

در این قرارداد پیش بینی شده است که اگر پاکستان به تعهداتش عمل نکند باید ماهانه 200 میلیون دلار جریمه پرداخت کند آیا ایران قصد ارجاع این پرونده را به داوری بین المللی دارد؟

ایران هیچ وقت چنین قصدی نداشته است. در این مقطع هیچ صحبتی درباره فیصله دادن به این قرارداد و یا ادعای دریافت خسارت وجود ندارد و تا کنون نیز در این زمینه صحبتی نشده است و فکر می کنم پاکستانی ها با حسن نیت کار خودشان را انجام دهند.

پاکستانی ها قرار بود سال گذشته پیشنهاد جدیدی درباره دریافت گاز از ایران مطرح کنند آیا چنین پیشنهاد مطرح شده است؟

خیر مطرح نشده است.

آقای زمانی نیا؛ پاکستان اخیرا نخستین محموله ال ان جی را از قطر وارد کرده است آیا این به نوعی پشت کردن به ایران نیست؟

اصلا اینگونه نیست؛ در تجارت این بحث ها مطرح نیست؛ ما خوشحالیم که پاکستان می تواند منابع دریافت انرژی خود رامتنوع کند. ایران نیز در موقعیت بسیار خوبی برای کمک به این کشور قرار دارد. ضمن این که نیاز پاکستان به گاز خیلی بیشتر از این رقمی است که از قطر وارد می کند.

پاکستان می تواند بازارمطمئنی برای گاز ایران باشد؟

انشاء ا..

چقدر از بدهی گازی ایران به ترکمنستان پرداخت شده است؟

بدهی گازی ایران به این کشور طبق توافقهای صورت گرفته بین دو کشور پرداخت می شود و ایران بدهی جدیدی به این کشور ندارد؛ در سفراخیر رئیس جمهور به ترکمنستان توافق شد ظرف 10 سال آینده میزان تبادل تجهیزات، کالا و خدمات فنی و مهندسی  بین دو کشور به 60 میلیارد دلار برسد.

سطح روابط ایران و هند چگونه است؟

ارتباط خوبی بین دو کشور وجود دارد و در 20 سال آینده شریک تجاری خوبی برای ایران خواهد بود.

آیا بعد از برداشته شدن تحریم ها سوآپ احیا شود؟

من فکر می کنم بخاطر موقعیت جغرافیایی و نوع چینش کشورهایی که نفت و گاز دارند این کار اجتناب ناپذیر باشد.

در حال حاضر سوآپ داریم؟

نداریم؛ اما باید بتوانیم با عراق، ترکیه، آذربایجان، ترکمنستان خیلی خوب کار کنیم و به عمان امارات، کویت نیز گاز صادر و نیازهای آنها را مرتفع کنیم. این برنامه های است که با جدیت دنبال می شود.

مهمترین برنامه معاونت امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت بعد از تحریم ها چه خواهد بود؟

نخستین کار بالا بردن تولید نفت در کشور است.

منظورم اولویت کاری معاونت تحت مدیریت شماست

ما شک نداریم شرکتهای غربی بعد از برداشته شدن تحریم ها برای وارد شدن به پروژه های نفت و انرژی ما رقابت خواهند کرد و لذا حضور آنها و پیشنهاداتی که از سوی آنها داده می شود به درستی پیگیری خواهد شد و امیدواریم دامنه همکاری ما با چین و روسیه گسترش پیدا کند.

نگفتید اولویت امور بین الملل چیست؟

تداوم ارتباط با چین و روسیه و دیگر کشورها که من نمی توانم در حال حاضر اسم شرکت یا کشور خاصی را عنوان کنم .ولی قطعا پیشنهاد همه شرکتها و کشورها بر اساس منافع ایران بررسی می شود.

آقای دکتر؛ شما در گفتگویی عنوان کردید به دنبال وجوه مشترک با عربستان هستید؟ آیا با اتفاقاتی که اخیرا افتاده است بازهم به دنبال این وجوه اشتراک هستید؟

همانطور که گفتید “اتفاق” ؛ معنی این کلمه کاملا مشخص است. من جزئیات بیشتری از این اتفاق نمی دانم اما طبیعتا همه از آن عصبانی، ناراحت و نگران هستند. منتهی عربستان همسایه ایران است و  کشورها همسایگانشان را خود انتخاب نمی کنند. ما حتما در یک موقع مقتضی به دنبال این هستیم تا روابط حسن همجواری حفظ و بر مبنای آن وجوه مشترک را پایه گذاری و استوار کنیم. امنیت، رشد و توسعه کشورهای همسایه امنیت و رشد ما است و طبیعتا در مسائل سیاسی و اقتصادی ما به دنبال این هستیم با همه همسایگان از جمله عربستان این روابط حسن همجواری و منافع مشترک در منطقه را پیگیری کنیم. عربستان متاسفانه به دلیل اشتباهات دیدگاهی و انتخابهای که در سوریه، عراق و یمن اعمال کرده خیلی از منافع استراتژیک خود را در منطقه از دست داده و  روی این حساب این که عکس العملهای غیر منطقی ، شدید و بعضا خلاف منافع ملی خود انجام دهد به نظر ما قابل درک است و لیکن حتما در یک مقطعی عربستان باید نسبت به این مواضع خود تجدید نظرجدی کند. ایران کشوری است که به دنبال ثبات در منطقه است.

سوالات پایانی؛ آقای دکتر سابق کاری شما ارتباطی با نفت…

خب، معلوم است که ندارد.

پس چرا پذیرفتید که به نفت بیاید؟ چه توانایی در خودتان دیدید که فکر کردید می توانید معاونت امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت را اداره کنید؟

در عمل آنچه من تا کنون دیدم این بوده است که اغلب کسانی که در این حوزه فعالیت داشته اند دیپلمات بودند.

اما تقریبا همه کسانی که در این حوزه فعالیت داشتند با اقتصاد سروکار داشتند؟

من فکر می می کنم این معاونت باید کاری را برای وزارت نفت انجام دهد که وزارت خارجه برای کل کشور انجام می دهد. بنابراین ضرورت ندارد کسی که این معاونت را اداره می کند، متخصص انرژی باشد. کار این بخش کار دیپلماتیک و چند جانبه است و باید بتواند پتانسیلهای صنعت نفت ایران را به دنیا عرضه کند. در سفر اخیر به چین من به درستی این وظیفه را انجام دادم ومی توانم تسهیل کننده کار برای شرکت تابعه وزارت نفت باشم و امیدوارم مدیران چهار شرکت اصلی و دیگران نیز به این جمع بندی رسیده باشند، که فکر می کنم رسیدند.

مهمترین کاری که در چهار ماهی که از حضورتان در وزارت نفت می گذرد، انجام داده اید، چه بوده است؟

در چهار ماه گذشته، وظایفی که بر عهده من گذاشته شد را انجام داده و با وظایف و کارهای این معاونت آشنا شدم و فکر می کنم این معاونت تسهیل کننده خوبی برای شرکتهای تابعه بخصوص برای بعد از تحریم ها باشد.

                                                                                                                                                                                          گفتگو: رویا خالقی

آدرس منبع

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *