// // مخابرات صنعت نفت، با رسالتی فراشرکتی - نفتاب
نفتآب
نفتآب

مخابرات صنعت نفت، با رسالتی فراشرکتی

مخابرات شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران به عنوان نخستین و بزرگترین مخابرات صنعتی خاورمیانه و کشور، علاوه بر صنعت نفت کشور شامل 17 شرکت، دو سازمان، 26 ساختمان و مرکز اداری، آموزشی و فرهنگی، به سازمانهای خارج از صنعت نفت در ایران نیز خدمات می دهد.

خطوط لوله و مخابرات نفت ایران ،به وسعت کشور گسترده، و اندازه سالهای کشف نفت سابقه دارد، این شرکت دارای دو بخش اصلی مدیریت خطوط لوله و مدیریت مخابرات است که هردو در کنار یکدیگر حلقه اصلی زنجیره تولید و برداشت نفت خام و ارسال و توزیع فرآورده آن را تشکیل می دهد.

شبکه مخابرات این شرکت به موازات خطوط لوله احداث شده که به غیر از این مجموعه به سایر بخشهای صنعت نفت و سایر بخشهای دولتی، از جمله توانیر، شرکتهای مخابراتی استانی، وزارت راه، صدا و سیما و … نیز خدمات ارتباطی ارائه می کند.

به عنوان مثال،هم اکنون اطلاعات دیسپچینگ شرکت توانیر در ایران از سوی مخابرات صنعت نفت تغذیه می شود  و آمار اطلاعات سدها و مراکز مختلف این شرکت از طریق خطوط ارتباطی این شرکت به مرکز دیسپچینگ توانیر ارسال می شود.

 

خطوط لوله و مخابرات شازند اراک 20

به گفته مدیر مخابرات شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت، این مدیریت با رسالتی فراشرکتی تنها در داخل صنعت نفت به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت، 9 شرکت پالایشی، شرکت ملی صنایع پتروشیمی، شرکت ملی گاز، سازمان های حراست و بهداری و بهداشت و 26 ساختمان اداری و مرکز آموزشی و فرهنگی خدمات ارائه می دهد.

هم اکنون این شرکت دارای 295 ایستگاه مخابراتی شامل انواع تجهیزات رادیویی، 4000 کیلومتر فیبر نوری، 164 مرکز تلفن با ظرفیت 7500 پورت که همگام با توسعه خطوط انتقال نفت خام و فرآورده و نیاز صنعت شبکه های مخابراتی گسترش می بابد می شود.

محمدعلی پیشاهنگ، با بیان این که تا سال 1386 شبکه مخابرات این شرکت به صورت آنالوگ اداره می شد، می گوید: از همان سال نوسازی شبکه مخابرات در قالب دو فاز اجرایی شده است.

با گذشت حدود هفت سال با پشت سر گذاشتن شرایط تحریم و با استفاده زیاد از توان داخلی فاز اول این طرح تکمیل و تنها ده درصد باقی مانده است تا فاز دوم نوسازی شبکه نیز به اتمام برسد.

هم اکنون، تمام تجهیزات،پی ال سی ها، دکلها، آنتنها و تجهیزات رادیو ماکس از آنالوگ به دیجیتال تبدیل شده که به تبع آن زیرساختهای لازم برای اتوماسیون اداری، مالی، نیروی انسانی، ترابری، پزشکی از راه دور، ویدئوکنفرانس، آموزش و … فراهم آمده است.

 

مخابرات صنعت نفت

پیشاهنگ در این باره می گوید: تمام این امکانات در تمام این شرکت در دورترین نقاط کشور فراهم و به مثابه این است که تمام واحدها و مراکز در یک ساختمان وجود دارند.

وی از جداسازی اینترانت از اینترنت به عنوان اتفاق مهم دیگری نام برد که در ماههای اخیر دراین شرکت انجام شده و این امکان را فراهم آورده است که جی پی اس، جی آی اس، اسکادا و … نیز روی آن نصب شود.

به طور کلی می توان گفت شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت علاوه بر سهم 67 درصدی در انتقال نفت خام و فرآورده در کشور و هزینه انتقال پایین با به روز کردن سیستم مخابرات شرکت به فناوریهای روز دنیا، می رود تا بیش از پیش در انتقال ایمن و پایدار نفت همکاری کرده و در سرویس دهی و ارائه خدمات ارتباطی پیشرفته در صنعت نفت و کشور برترین باشد.

آدرس منبع

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *