// // خیز تازه اوپک برای محدود کردن عرضه نفت - نفتاب
نفتآب
نفتآب

خیز تازه اوپک برای محدود کردن عرضه نفت

به گزارش خبرگزاری رویترز از دوبی و لندن، بغداد شرایط را برای دستیابی به توافق مناسب می‌داند، کارشناسان نفتی عربستان سعودی و ایران پیش از برگزاری نشست غیررسمی الجزایر ملاقات کرده‎اند و مسکو برای کاهش تولید، اعلام آمادگی کرده است.

تا آنجا که به تصمیم گیری سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) مربوط می شود، الجزایر که قرار است در روزهای دوشنبه تا چهارشنبه هفته جاری (پنجم تا هفتم مهر ماه)، میزبان وزیران نفت این سازمان باشد، همیشه سرزمین شگفتی‎ها بوده است.

تصمیم های غیرمنتظره در باره کاهش تولید به منظور بالا بردن قیمت‎ها در آخرین ملاقات‎های اوپک که در سال‎های 2004 و 2008 در الجزایر برگزار شد، بازار را تکان داد و شگفت‎زده کرد.

به گفته مقام‎های اوپک و منابع آگاه، ممکن است در نشست وزارتی غیررسمی اوپک در الجزایر، دوباره بخت یار این سازمان شود که به نظر می رسد آماده است برای نخستین بار در هشت سال اخیر، تولید خود را محدود کند.

عربستان سعودی و ایران، رقیبان عرصه نفت و سیاست، به همراه روسیه که به رغم عضو نبودن در اوپک، در این مذاکرات مشارکت دارد، نشانه های آشتی جویانه‎ای در باره تمایل به همکاری با یکدیگر می فرستند.

کارشناسان اوپک در پشت صحنه نیز برای فراهم کردن آخرین جزئیات توافق محدود کردن تولید تلاش می کنند.

این توافق به وزیران نفت امکان خواهد داد که در کشورهای خود در برابر مخاطبان داخلی نیز، اعلام پیروزی کنند.

عراق، عربستان سعودی، ایران و روسیه، همگی تولید خود را سال گذشته به منظور حفظ سهم خود در بازار افزایش داده‎اند. اما با توجه به تصمیم عراق برای افزایش بیشتر تولید در سال آینده (2017)، این کشور یکی از عوامل بازدارنده دستیابی به توافق در باره محدود کردن تولید نفت به شمار می رود.

ریاض نیز تولید خود را تا سطح بی سابقه‎ای افزایش داده است و این احتمال وجود دارد که روسیه و ایران هر دو به اوج ظرفیت تولید خود رسیده باشند.

فلاح العمری، نماینده عراق در هیات عامل اوپک، روز پنجشنبه (اول مهر ماه) گفت: به نظر من این بار اوضاع اندکی تفاوت کرده و شرایط اندکی بهبود یافته است.

وی افزود: اعضای اوپک باید هنگام ملاقات با روسیه در الجزایر، دست به اقدامی بزند، تنها به این علت که قیمت‎های کنونی نفت در حدود 45 تا 50 دلار برای هر بشکه، برای اعضای این نهاد نفتی، قابل پذیرش نیست.

نماینده عراق در اوپک افزود: بغداد قصد نابود کردن این توافق و سرازیر کردن سیل نفت را به بازار ندارد، بلکه می خواهد از بازار حمایت کند و هیچ اقدامی در جهت کاهش قیمت نفت نخواهد کرد.

اوپک آخرین بار در سال 2008 همزمان با بحران اقتصادی جهانی و فلج شدن تقاضا، عرضه را کاهش داد.

نخستین تلاش برای تثبیت تولید با شرکت اعضای اوپک و روسیه در اوایل سال جاری (آوریل)، هنگامی شکست خورد که ریاض اعلام کرد، ایران با توجه به بازگشت تولید آن به سطح پیش از تحریم ها، باید در این توافق مشارکت داشته باشد.

تهران می گوید که هنوز سهم سطح تولید خود را به پیش از تحریم‎ها بازنگردانده است و بر مستثنی شدن از هرگونه توافق اوپک در باره محدود کردن عرضه، تاکید می کند.

به گفته منابع آگاه، مقام های عربستان سعودی و ایران در اوپک، هفته گذشته در وین برای تعیین و مشخص کردن شکل توافق احتمالی، ملاقات کرده‎اند. بحث اصلی در این ملاقات در باره آمار مربوط به تولید پایه بوده است. اگر تولید در سطوح آغازین سال جاری میلادی (2016) یا میانگین 6 ماهه نخست امسال، تثبیت شود، در عمل به معنی پائین آمدن از سطوح کنونی تولید واقعی خواهد بود.

چند منبع دیگر اوپک نیز گفتند که احتمال مستثنی شدن لیبی و نیجریه نیز از این توافق وجود دارد، زیرا تولید آنها به علت ناآرامی های داخلی، کاهش یافته است.

وزیران نفت اوپک در دسامبر 2008 پس از چند ساعت مذاکره اعلام کردند که این سازمان عرضه خود را به میزان قابل ملاحظه چهار میلیون و 200 هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد که موجب اوج گیری ناگهانی قیمت‎ها شد.

همچنین اوپک در نشست سال 2004 همزمان با تقاضای فزاینده چین که عرضه را تحت فشار قرار می داد، در الجزایر به صورت غیرمنتظره ای اعلام کرد که قصد دارد عرضه خود را کاهش دهد.

هر چند که در پی این تصمیم، قیمت‎ها به یکباره اوج گرفت، اما در عرض چند هفته، روند کار معکوس شد.

اکنون اوپک، یک سوم نفت خام جهان را که حدود 33 میلیون و 500 هزار بشکه در روز است و روسیه و آمریکا هر یک حدود 10 -11 میلیون بشکه در روز، تولید می کنند.
تولید بی سابقه اعضای اوپک به بالارفتن زیاد میزان ذخیره سازی های جهانی نفت منجر شد که اکنون بیش از سه میلیارد بشکه رسیده است.

آژانس بین‎المللی انرژی در ماه جاری (سپتامبر) اعلام کرد: عرضه نفت دستکم تا نیمه دوم 2017 از تقاضا فراتر خواهد بود که به معنای ادامه فشار بر قیمت‏‎های نفت و کسری بیشتر در بودجه کشورهای تولید کننده عضو اوپک و همچنین روسیه خواهد بود.

نورالدین بوطرفه، وزیر نفت الجزایر، گفته است که میزان عرضه باید دستکم یک میلیون بشکه در روز، کاهش یابد.

روسیه نیز اعلام کرده است که به طور نظری آماده کاهش تولید خود به میزان پنج درصد است.

به گفته محمد بارکیندو، دبیر کل اوپک، توافق تثبیت تولید باید تا اکتبر 2017، ادامه داشته باشد.

به گفته آمریتا سن، از موسسه انرژی اسپکتس، اگر اوپک در باره کاهش یک میلیون بشکه در روز به توافق برسد، به ایجاد توازن دوباره در بازار کمک خواهد.                                                      

                                                                                                                                                                    مترجم: محسن شریفی

 

آدرس منبع

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *