// // حرکت پرشتاب گازرسانی همگام با «پویش استان سبز» - نفتاب
نفتآب
نفتآب

حرکت پرشتاب گازرسانی همگام با «پویش استان سبز»

به گزارش شانا، تداوم گازرسانی به شهرها و روستاهای کشور در سال‌های اخیر با وجود اعمال تحریم‌ها و فشار اقتصادی فراوان نه‌تنها متوقف نشد، بلکه با تلاش و همت بالای مسئولان صنعت گاز کشور این کار با تکیه بر توان داخلی و حضور مؤثر شرکت‌های دانش‌بنیان شتاب بیشتری گرفت، به‌طوری که درصد بهره‌مندی خانوار شهری از گاز طبیعی به ۹۸ درصد و خانوار روستایی به ۸۲ درصد رسیده است.

این روند در آستانه هفته دولت شتاب بیشتری گرفته است و هر روز خبر تازه‌ای از افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌های گازرسانی منتشر می‌شود که آغاز این گام بهره‌برداری از طرح‌های گازرسانی به ۷۷ روستا و آغاز به‌کار خط لوله انتقال تقویتی جنوب مشهد با حضور بیژن زنگنه وزیر نفت بود که ۱۳ مردادماه امسال کلید خورد. این موضوع آن‌قدر اهمیت دارد که بیژن زنگنه از آن با عنوان «پویش استان سبز» یاد کرد و گفت تا پایان امسال ۲ هزار روستای دیگر از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند می‌شوند.

طبق اعلام شرکت ملی گاز ایران، از ابتدای سال ۱۳۹۲ و با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید تاکنون، ۱۳۸ هزار و ۱۱۹ کیلومتر شبکه‌گذاری شهری و روستایی در کشور اجرایی شده که مجموع آن به ۳۷۹ هزار و ۴۵۳ کیلومتر رسیده است.

در این مدت ۲۱۹ شهر، ۱۶۹ هزار و ۹۷۳ روستا و ۱۵ نیروگاه در کشور گازرسانی شدند؛ مجموع سرمایه‌گذاری دولت‌های یازدهم و دوازدهم در حوزه گاز نیز ۱۳۶ هزار میلیارد تومان بوده که بخش قابل توجهی از آن در حوزه گازرسانی هزینه شده است.

در ادامه برنامه افتتاح و کلنگ‌زنی برخی پروژه‌های گازرسانی در هفته دولت را مرور می‌کنیم.

****

افتتاح و کلنگ‌زنی ۷۱ پروژه گازرسانی روستایی در ایلام

شرکت گاز استان ایلام بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ۷۱ پروژه گازرسانی روستایی را در هفته دولت برنامه‌ریزی کرده است.

عباس شمس‌اللهی، مدیرعامل این شرکت در این باره گفت: در هفته دولت آیین بهره‌برداری و افتتاح گازرسانی به ۵۳ روستا، مراسم کلنگ‌زنی و آغاز پروژه گازرسانی به ۱۸ روستا و نیز افتتاح رسمی گازرسانی به ۱۴۸ واحد صنعتی و تولیدی که از نیمه دوم سال ۹۸ به‌صورت رسمی افتتاح نشده‌اند، در دستور کار شرکت گاز استان ایلام قرار دارد.

وی افزود: با بهره‌برداری از این پروژه‌ها تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ خانوار با جمعیت ۹۵۰۰ نفر از نعمت گاز طبیعی برخوردار خواهند شد که با صرفه‌جویی در هزینه‌ها، ایجاد ارزش افزوده در سبد انرژی خانوار و جایگزینی سوخت‌های مایع کمک شایانی به اقتصاد خانواده و جامعه خواهد کرد.

۲۵۴ طرح گازرسانی در فارس افتتاح می‌شود

غلامعباس حسینی، مدیرعامل شرکت گاز استان فارس اعلام کرد که در هفته دولت ۲۵۴ طرح گازرسانی در نقاط مختلف این استان به بهره‌برداری می‌رسد.

وی گفت: این طرح‌ها شامل گازرسانی به شهر چاهورز لامرد، ۱۱۸ روستا و ۱۳۵ واحد صنعتی و تولیدی استان فارس است که با بهره‌برداری از این طرح‌ها و نصب ۱۰ هزار و ۱۵۰ علمک گاز، علاوه بر بهره‌مندی ۱۹ هزار و ۶۰۰ خانوار فارسی از نعمت گاز طبیعی، گامی بلند همسو با ارائه خدمات متوازن گازرسانی، توسعه صنایع فارس و جهش تولید و اشتغال برداشته خواهد شد.

مدیرعامل شرکت گاز استان فارس درباره ۱۱۸ روستایی که در هفته دولت به شبکه سراسری گاز طبیعی متصل خواهند شد، توضیح داد: با تکمیل گازرسانی به آنها، ضریب نفوذ گازرسانی روستایی در فارس به ۸۸.۲ درصد می‌رسد.

شایان ذکر است که هم‌اکنون ۱۰۲ شهر به همراه ۲ هزار و ۱۱۶ روستا در استان فارس گازرسانی شده که از یک میلیون و ۵۳۱ هزار مشترک گاز طبیعی در استان بالغ بر ۶۰ درصد در دوره دولت تدبیر و امید مشترک گاز طبیعی شده‌اند.

آغاز ۱۳۵ پروژه گازرسانی در استان کردستان کلید می‌خورد

شرکت گاز استان کردستان با افتتاح و کلنگ‌زنی ۱۳۵ پروژه به استقبال هفته دولت می‌رود. احمد فعله‌گری مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان در این باره اظهار کرد: در هفته دولت امسال ۳۷ پروژه روستایی و ۵۳ پروژه صنعتی افتتاح می‌شود.

وی درباره پروژه‌های هفته دولت که عملیات اجرایی آنها آغاز می‌شود، گفت: عملیات اجرایی ۳۳ پروژه روستایی و ۱۲ پروژه صنعتی نیز در این هفته آغاز خواهد شد.

هفته دولت، هفته پرکار و امیدبخش شرکت گاز استان کرمان

به گفته منوچهر فلاح، مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان، گازرسانی به مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته این استان امسال شتاب بیشتری گرفته و ان‌شاءالله در هفته دولت با افتتاح پروژه‌های گازرسانی به شهرهای هنزا، شهداد، نظام شهر، بلوک و اندوهجرد، مردم شهرهای مزبور از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند خواهند شد.

وی با بیان اینکه در هفته دولت ۱۱۳ روستا در استان کرمان از نعمت گاز بهره‌مند خواهند شد، افزود: با افتتاح پروژه‌های گازرسانی به صنایع در محورهای بی‌بی حیات و سرآسیاب کرمان، مجموعه صنعتی ارگ جدید بم، محور صنعتی ماهان – بم، محور صنعتی مسجد ابوالفضل رفسنجان، محور صنعتی گود غلامعلی شهربابک و کارخانه مس درخشان تخت گنبد سیرجان مجموعاً تعداد ۱۵۰ صنعت با جایگزینی ۳۲ میلیون لیتر سوخت مایع از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند می‌شوند، ضمن اینکه یک جایگاه سی‌ان‌جی نیز در این هفته به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان تصریح کرد: امسال هم‌زمان با فرارسیدن هفته دولت عملیات گازرسانی به شهر نودژ و ۱۶۱ روستا و سه محور صنعتی مشتمل بر ۱۸۲ صنعت نیز کلید می‌خورد.

بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به ۱۵۱ روستا و واحد صنعتی در کرمانشاه

سیروس شهبازی، مدیرعامل شرکت گاز استان کرمانشاه از بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به ۱۵۱ روستا و واحد صنعتی در این استان خبر داد و گفت: همسو با توسعه گازرسانی به روستاها در ایام هفته دولت، عملیات اجرایی گازرسانی به ۹ روستا و بهره‌برداری از طرح‌های گازرسانی به ۸۱ روستا آغاز می‌شود.

به گفته وی، هم‌اکنون هزار و ۴۶۰ روستا معادل ۷۵ درصد خانوارهای روستایی استان کرمانشاه گازدار هستند.

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمانشاه تصریح کرد: هم‌اکنون ۲ هزار و ۴۳۸ واحد صنعتی در سطح استان گازدار هستند و عملیات اجرایی گازرسانی به ۳۹ واحد صنعتی و بهره‌برداری از ۲۲ واحد صنعتی نیز انجام خواهد شد.

شهبازی یادآور شد: هم‌اکنون گازرسانی به ۵۲۰ روستا و شهرهای نوسود و ریجاب و شبکه داخلی شهر ازگله و در بخش صنایع، برنامه جایگزینی ۶۰ هزار مترمکعب گاز طبیعی با سوخت مایع در دست اجرا است.

پروژه‌های گازرسانی استان یزد هم‌زمان با هفته دولت افتتاح می‌شوند

علی‌اکبر میدانشاهی، مدیرعامل شرکت گاز استان یزد اعلام کرد: هم‌زمان با هفته دولت، شاهد بهره‌برداری و کلنگ‌زنی پروژه‌های گازرسانی در استان یزد خواهیم بود.

به گفته وی، بهره‌برداری از ۲۴ پروژه گازرسانی در سطح استان شامل گازرسانی به ۱۵ روستای واجد شرایط همسو با بهره‌مندی مناطق محروم و کمترتوسعه‌یافته از نعمت گاز طبیعی، گازرسانی به ۲۶۴ واحد صنعتی عمده و جزء و جایگزینی بیش از ۳۷ هزار مترمکعب بر ساعت گاز طبیعی به جای سوخت‌های فسیلی و همچنین افتتاح ساختمان عملیاتی سردار قاسم سلیمانی به‌منظور افزایش کیفیت خدمات‌رسانی به هم‌استانی‌های عزیز از مهم‌ترین پروژه‌هایی است که در هفته دولت امسال به بهره‌برداری می‌رسند.

مدیرعامل شرکت گاز استان یزد همچنین از آغاز عملیات اجرایی ۱۱ پروژه گازرسانی در سطح استان خبر داد و گفت: افزون بر آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به پنج شهرک و ناحیه صنعتی با ایجاد ظرفیت یک هزار و ۳۰۵ واحد صنعتی، برنامه‌ریزی لازم برای ساخت و نصب ۱۰ ایستگاه تقلیل فشار و اندازه‌گیری و همچنین گازرسانی به بخشی از مجتمع‌های مرغداری و کشتارگاهی استان در دستور کار قرار گرفته که کلنگ عملیات اجرایی آنها در هفته دولت بر زمین زده خواهد شد.

۱۹۵ طرح گازرسانی در لرستان بهره‌برداری می‌شود

کرم گودرزی، مدیرعامل شرکت گاز استان لرستان از بهره‌برداری از ۱۹۵ طرح گازرسانی در این استان خبر داد و گفت: این طرح‌ها شامل گازرسانی به ۶۶ روستا و ۱۲۷ مشترک صنعتی و بهره‌برداری از دو طرح ستادی است.

وی یادآور شد: پروژه گازرسانی به شهر شول‌آباد الیگودرز به‌عنوان آخرین شهر بدون گاز شامل ۴۰ کیلومتر خط تغذیه‌، ۱۰۰ کیلومتر خط توزیع و سه ایستگاه تقلیل فشار نیز با جدیت در دست اجراست که امیدواریم ۵ هزار خانوار شهری و روستایی این محور  تا پایان امسال از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند شوند. 

بهره برداری و آغاز عملیات اجرایی ۱۳۶ پروژه گازرسانی در آذربایجان غربی

علیرضا شیخی، مدیرعامل شرکت گاز استان آذربایجان غربی اعلام کرد که هم‌زمان با هفته دولت ۵۳ روستا و ۳۰ واحد صنعتی استان به شبکه گاز کشور متصل می‌شوند و عملیات اجرایی گازرسانی به ۵۳ روستا و یک خط تغذیه نیز آغاز می‌شود که برای بهره‌مندی ۲ هزار و  ۹۵۲ خانوار این روستاها از گاز طبیعی، بیش از ۲۵۶ هزار متر عملیات لوله‌گذاری، یک خط تغذیه اجرا و ۲ هزار ۹۸۸ انشعاب نصب خواهد شد.

به گفته وی، برای افتتاح این پروژه‌ها بیش از ۳۲۸ هزار مترعملیات لوله‌گذاری انجام شده و یک ایستگاه تقلیل فشار برون‌شهری (سی‌جی‌اس) و دو ایستگاه تقلیل فشار (تی‌بی‌اس) نیز احداث شده است.

۵۸ روستای مازندران گازرسانی می‌شوند

 جعفر احمدپور، مدیرعامل شرکت گاز استان مازندران از اتصال ۵۸ روستای این استان به گاز طبیعی خبر داد و گفت: با متصل شدن این تعداد روستا به شبکه گاز سراسری، تعداد روستاهای بهره‌مند از گاز طبیعی در مازندران به ۲ هزار و ۳۰۸ روستا می‌رسد.

وی تصریح کرد: از ۳ هزار و ۶۱۳ روستای مازندران تاکنون ۲ هزار و ۳۰۸ روستا گازرسانی شده‌اند و عملیات گازرسانی به ۲۰۵ روستا نیز در دست اجراست.

افتتاح و آغاز عملیات اجرایی  ۶۶ طرح گازرسانی در زنجان

موسی احمدلو، مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان از افتتاح ۴۸ طرح و آغاز عملیات اجرایی ۱۸ طرح گازرسانی دیگر در استان زنجان خبر داد و گفت: این طرح‌ها شامل افتتاح پروژه گازرسانی به ۴۰  واحد تولیدی – صنعتی، هشت روستا و آغاز عملیات اجرایی ۱۸ روستای در استان زنجان است.

وی در این باره اظهار کرد: با افتتاح این طرح‌ها،  تعداد روستاهای بهره‌مند از گاز طبیعی استان به ۵۹۹ روستا با ۸۸.۴ درصد بهره‌مندی می‌رسد و با آغاز عملیات اجرایی ۱۸ طرح گازرسانی روستایی، یک هزار و ۲۵ خانوار روستایی از گاز طبیعی بهره‌مند می‌شوند.

بیش از ۱۳۰۰ پروژه گازرسانی در خراسان جنوبی افتتاح یا کلنگ‌زنی می‌شوند

سید محمود هاشمی، مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی اعلام کرد که در هفته دولت ۱۸۲ روستا به شبکه سراسری گاز طبیعی متصل می‌شوند و عملیات گازرسانی به ۲۳۳ روستا نیز آغاز خواهد شد.

به گفته وی، پروژه گازرسانی به ۵۲ واحد صنعتی و تولیدی نیز در این هفته به بهره‌برداری می‌رسد و عملیات گازرسانی به ۱۳۹ واحد صنعتی و تولیدی آغاز خواهد شد.

هاشمی  افزود: هم‌اکنون هزار و ۴۴۰ واحد صنعتی استان به شبکه سراسری گاز طبیعی متصل هستند که با افتتاح ۵۲ پروژه دیگر در هفته دولت، واحدهای صنعتی بهره‌مند از گاز به هزار و ۴۹۲ واحد می‌رسد.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی یادآور شد: افزون بر پروژه‌های فوق، عملیات گازرسانی به حدود ۱۰ هزار واحد مسکن محرومان در سطح ۷۰۰ روستای استان خراسان جنوبی در هفته دولت آغاز خواهد شد و همچنین عملیات اجرای خط تقویتی رینگ شهری در سه شهر بیرجند، قاین و طبس بمنظور پایداری شبکه و استمرار گازرسانی در فصول سرد کلنگ‌زنی می‌شود.

وی تأکید کرد: شرکت گاز خراسان جنوبی در نظر دارد امسال با گازرسانی به ۴۰۰ روستا، جمعیت روستایی بهره‌مند از گاز طبیعی را تا ۹۶ درصد ارتقا دهد.

افتتاح ۶ طرح گازرسانی در استان اصفهان در هفته دولت

سیدمصطفی علوی، مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان از افتتاح ۶ طرح گازرسانی در این استان در هفته دولت خبر داد و گفت: بهره‌برداری از طرح‌های گازرسانی به شهر انارک، روستاهای چوپانان و چاه ملک از توابع شهرستان خور و بیابانک و نایین، روستاهای سهیل، سپرو، فرح‌آباد و ۵۰ واحد مرغداری از توابع شهرستان نایین، گازرسانی به روستای قادرآباد از توابع شهرستان خور و بیابانک و گازرسانی به روستای زایین اردستان انجام خواهد شد که با گازرسانی به این روستاها، بیش از یک هزار و ۳۳۸ خانوار روستایی به جمع مشترکان گاز طبیعی استان اضافه خواهد شد.

وی در این باره توضیح داد: طرح گازرسانی به شهر انارک به‌عنوان آخرین شهرسبز استان در هفته دولت به‌صورت رسمی افتتاح می‌شود که با گازرسانی به این شهر بالغ بر ۶۹۶ خانوار از نعمت گاز بهره‌مند می‌شوند.

به گفته مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان، گازرسانی به هشت شهر، ۱۱۶ روستا، ۲۹ شهرک صنعتی، ۳ هزار و ۳۴۲ واحد صنعتی، هفت جایگاه عرضه سوخت مایع (سی‌ان‌جی)، راه‌اندازی ۶۴۰ ایستگاه تقلیل فشار و حفاظت از زنگ، اجرای ۴ هزار و ۳۱۲ کیلومتر شبکه گاز، اشتراک‌پذیری ۴۴۳ هزار مشترک گاز طبیعی و نصب ۱۶۰ هزار انشعاب از جمله خدمات انجام شده از سال ۹۲ تاکنون در این استان است.

آدرس منبع

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *