// // جان برق به گاز است - نفتاب
نفتآب

جان برق به گاز است

یاداشت و تحلیل

۱۵ فروردین ۱۴۰۰ 552 بازدید
نفتآب

جان برق به گاز است

وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران، بر اساس برنامه ریزیهای انجام شده، پارسال توانست ظرفیت برداشت و تولید گاز از مخزن پارس جنوبی را افزایش داده و با بهره برداری از فاز 12 به عنوان یکی از شاهکارهای این صنعت، عرضه و تقاضا در بخشهای مصرف از جمله، صنایع و نیروگاهها را مدیریت کند.

بر همین اساس، شرکت ملی گاز ایران با ورود فازهای 12، 15 و 16، 17 و 18 پارس جنوبی در سال 93 که منجر به افزایش ظرفیت تولید گاز شد علاوه بر تامین نیاز بخشهای خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده توانست حجم گازرسانی به بخش نیروگاهها و صنایع را افزایش دهد.

تحویل روزانه 260 میلیون مترمکعب گاز در پیک مصرف نیروگاهها

از
سوی دیگر، شرکت ملی گاز ایران با وجود انجام برنامه های تعمیراتی، در دوره پیک مصرف و در بعضی از ماههای گرم امسال (تیر و مردادماه)
نزدیک به ٢۶٠ میلیون مترمکعب گاز به نیروگاهها تحویل می دهد.

بر
اساس تازه ترین گزارشها، شرکت ملی گاز ایران در هفته نخست تابستان امسال و
همزمان با رکورد بالاترین میزان مصرف برق در کشور به طور متوسط روزانه 222 میلیون مترمکعب گاز به نیروگاههای کشور تحویل داده است.

افزایش 3 میلیارد مترمکعبی تحویل گاز به نیروگاهها از ابتدای امسال تاکنون

بر
اساس برنامه ریزی انجام شده، امسال نیز حجم تحویل گاز به نیروگاهها افزایش
یافته و در 100 روز سال جاری بیش از 18 میلیارد مترمکعب گاز به این بخش از
مصرف تحویل شده که این مقدار در مقایسه با مدت مشابه پارسال نزدیک به سه
میلیارد مترمکعب افزایش داشته است.

از
سوی دیگر، حجم گازرسانی به نیروگاهها امسال نیز شاهد افزایش خواهد بود و
این مقدار تا پایان سال هفت میلیارد مترمکعب نسبت به مدت مشابه پارسال
افزایش می یابد.

افزایش تحویل گاز به نیروگاهها در حالی محقق شده که در سال 93 بیش از یک میلیون خانوار ایرانی به شبکه سراسری گاز متصل شده و هم اکنون بیش از 22 میلیون خانوار از نعمت گاز طبیعی برخوردارند.

پارسال باتوجه به افزایش ظرفیت تولید، بیش از 50 میلیارد مترمکعب گاز به نیروگاهها تحویل شد که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن، 15 میلیارد مترمکعب افزایش داشته است.

با تحویل گاز به نیروگاهها از مصرف همین مقدار سوخت مایع جلوگیری شد که علاوه بر صرفه جویی شش میلیارد دلاری شاهد کاهش آلودگی هوا نیز بودیم.

مصرف روزانه 95 میلیون مترمکعب گاز در صنایع

با نگاهی به آمار شرکت ملی گاز ایران در می یابیم در 100 روز امسال بیش از 9.5 میلیارد مترمکعب گاز نیز به صنایع عمده تحویل شده و از ابتدای امسال تاکنون به صورت میانگین روزانه بیش از 95 میلیون مترمکعب گاز در این بخش مصرف شده است.

بر همین اساس، صنایع کشور در حالی توانسته اند گاز بیشتری دریافت کنند که این افزایش تولید به دلیل قیمت پایین گاز نسبت به سوختهای مایع، تاثیر مستقیمی در قیمت تمام شده محصولات این بخش داشته است.

افزایش روزهای پاک با جایگزینی گاز با سوختهای میان تقطیر

بر اساس گزارش سازمان محیط زیست، در سال 93 نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن، ۴۴ روز به هوای پاک و سالم افزوده شد که این رقم برای روزهای پاک ١٣ روز و برای روزهای دارای هوای سالم نیز ٣١ روز بوده است.

افزایش تحویل گاز به نیروگاهها و صنایع، جایگزینی سی ان جی با بنزین و… را می توان از جمله دلایلی برشمرد که در افزایش روزهای پاک تاثیر داشته است.

بصورت کلی کیفیت مناسب هوا برای سلامت انسان ضروری بوده و تهدید سلامت بشر، گیاهان و جانوران، کاهش کیفیت آب و خاک، از بین رفتن آثار و بناهای تاریخی و کاهش میدان دید از جمله آثار سوء آلودگی هوا است.

از سوی دیگر، تا سه سال آینده همه خانوارهای کشور تحت پوشش گاز قرار می‌ گیرند و در سالهای بعد، تمرکز شرکت ملی گاز ایران به توسعه صادرات و گازرسانی به صنایع و نیروگاهها معطوف می‌شود و در بخش صنعت نیز پتروشیمیها و صنایع انرژی ‌بری که قابلیت جذب دارند به شبکه سراسری گاز متصل شده و افزایش تولید گاز به این بخشها هدایت می شود.

بر اساس برنامه ریزیهای انجام شده، امسال نیز شاهد افزایش ظرفیت تولید از مخزن پارس جنوبی خواهیم بود و فازهای 15 و 16، 17 و 18 تکمیل و یک ترین از فاز 19، 20 و 21 نیز به مدار تولید می آیند.

ایران با در اختیار داشتن ٣٧ تریلیون مترمکعب ذخایر گازی به عنوان دومین دارنده ذخایر گازی دنیا محسوب می شود و با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی می تواند نقش بسزایی در تامین و جایگزینی این سوخت پاک با دیگر سوختها داشته باشد.

شرکت ملی گاز ایران نیز همسو با این سیاست توانسته زیرساختهای لازم برای افزایش گازرسانی به نیروگاهها و صنایع را فراهم کند که این سیاست نقش بسزایی در کاهش آلودگی هوا و شکوفایی اقتصاد کشور داشته است.

مهدی مهرابی

آدرس منبع

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *