// // کارشناس ارشد انرژی:احتمال تغییر در سقف تولید اوپک کم است - نفتاب
نفتآب
نفتآب

کارشناس ارشد انرژی:احتمال تغییر در سقف تولید اوپک کم است

پیش بینی شما از اجلاس 165 چیست؟ آیا سقف تولید در این نشست تثبیت می شود؟

احتمال تغییر در سقف تولید کشورهای عضو اوپک در این اجلاس کم است.

مهمترین چالش حال حاضر اعضای اوپک چیست؟

وضع نابسامان سیاسی در غرب آسیا وشمال افریقا بالاخص در سوریه ، عراق ولیبی مهمترین چالشهای حال حاضر اوپک است . نتیجه مذاکرات 1+5 با ایران هم در صورت ناکامی می تواند به یک چالش بدل شود.

آیا اعضای اوپک حاضرند برای بازگشت ایران به بازار نفت تلاش کنند؟

ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی، جمعیت، قدرت و نفوذ سیاسی از اهمیت ویژه ای  در غرب آسیا برخوردار است. بازگشت ایران به جایگاه واقعی خود در اوپک در دراز مدت به نفع اهداف بلند مدت این سازمان است. در صورت کامیابی مذاکرات با 1+5 اعضای اوپک هم برای بازگشت ایران به بازارهای قبلی خود مانع بزرگی نخواهند بود.

بسیاری معتقدند با ورود نفت ایران، عراق و لیبی و در صورت کاهش نیافتن تولید دیگر کشورهای اوپک قیمت نفت با افت شدیدی روبرو می شود،نظر شما در این زمینه چیست؟

قیمت نفت علاوه بر عرضه نفت به تقاضا برای فرآورده های نفتی نیز وابسته است. اگر جهان، اقتصادی پویا را در چند سال آینده داشته باشد مشکل عمده ای نخواهد بود. در غیر این صورت تعامل اعضای اوپک برای کاهش سقف تولید بالاخص برای آنهایی که تولید بیشتری را  اخیرا داشته اند، لازم است. 

مواضع سیاسی ایران چقدر بر جایگاه ایران در اوپک تاثیر گذار بوده است؟

بیشتر کشورهای اوپک با آمریکا و کشورهای عمده اروپا مانند آلمان، فرانسه و انگلستان روابط سیاسی و تجاری بسیار نزدیکی دارند. تقابل ایران با این کشورها در جایگاه ایران دراوپک تاثیر می گذارد. در این میان بعضی اعضای اوپک که جایگاهشان به دلیل مشکلات ایران با غرب تقویت شده است نیز در تلاش هستند موقعیت خود را از دست ندهند و امیدوارند که مذاکرات ایران با غرب به نتیجه مثبتی نرسد. 

آیا اوپک برای ورود نفت خام های جدید از جمله شیل اویل آمادگی دارد؟

اوپک از بدو تاسیس خود همواره با ورود نفت از دیگر مناطق به بازارهای نفت وسایر فرمهای انرژی که جایگزین نفت بوده اند مواجه بوده است. قطعا نفت شیل بازار امریکا را تحت تاثیر قرار می دهد و بر صادرات بعضی کشورهای صادر کننده نفت اوپک به آمریکا مانند ونزوئلا، نیجریه، الجزیره و لیبی بیشترین تاثیر را خواهد داشت.

بسیاری معتقدند چون قدرت در آمریکا در دست دموکراتهاست قیمت نفت در سطح بالای 100 دلار باقی مانده است آیا شما این نظریه را تایید می کنید؟

خیر به نظر من این هم مانند بقیه تئوریهای توطئه است. سیاستهای احزاب آمریکا در ارائه راهکار برای تولید و مصرف انرژی متفاوت است ولی این به معنای چنین نتیجه گیری نیست.

سالهاست که انتخاب دبیر کل در اوپک به یکی از چالشهای اساسی این سازمان بدل شده است چرا تصمیمی واحد برای انتخاب دبیر کل در اوپک اتخاذ نمی شود و به صورت چرخشی – الفبایی به کشورها این پست داده نمی شود؟

این مشکل هم بر می گردد به مسئله جایگاه ایران در اوپک . قبل از 1980 انتخاب دبیر کل چرخشی بود که به دلایل سیاسی عوض شد. پیشنهاد هایی برای برگشت به روند قبل وجود دارد که در صورت بهبود روابط ایران با غرب امکان پذیرخواهد بود.

گفتگو:رویا خالقی

آدرس منبع

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *