// // پتروشیمی در انتظار افقهای جدید سرمایه گذاری - نفتاب
نفتآب
نفتآب

پتروشیمی در انتظار افقهای جدید سرمایه گذاری

به گزارش خبرنگار شانا هرچند که کاهش سرمایه گذاریها از سوی بانکهای داخلی و نیز مشکلات ناشی از تحریم و سومدیریت  روند این صنعت ارزش آفرین را کند کرد اما این روزها به دلیل پدید آمدن فضای جدید در کشور و روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، افقهای جدید برای سرمایه گذاریهای داخلی و خارجی درصنعت پتروشیمی ایران پدید آمده است.

عباس شعری مقدم مدیرعامل جدید شرکت ملی صنایع پتروشیمی مدعی است که سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی یک سرمایه گذاری مطمئن و سود آور خواهد بود و وزارت نفت از تمام سرمایه گذاران حمایت می کند.

 مدیران پیشین در پتروشیمی همواره با کمبود سرمایه مواجه بودند و طرحهای توسعه ای بسیاری در صنعت پتروشیمی با وجود تلاش مدیران عامل با بی مهری بانکها نتوانست از پیشرفت مناسبی برخوردار باشد و اکنون تکمیل طرحهای نیمه تمام و متوقف شده صنعت پتروشیمی باید با رویکرد جدید دولت تدبیر و امید با حمایت تمام متولیان امر از رکود خارج شده و این سرمایه های ملی هرچه زودتر به بهره برداری برسند.

امروز صنعت پتروشیمی ایران طیف گسترده ای از فعالیتها را دربرمی گیرد و با سرمایه گذاری و توسعه طرحهای پتروشیمی می توان به چشم انداز این صنعت در افق ۱۴۰۴که همانا جایگاه نخست منطقه از نظر ارزش محصولات پتروشیمی است، دست یافت و برای رسیدن به این هدف یک برنامه ریزی جامع و کامل نیاز است و باید تمام چالشها و موانع با تدبیر و دور اندیشی پیش بینی شود.

اجرای اصل 44 قانون اساسی در صنعت پتروشیمی وخصوصی شدن شرکتهای پتروشیمی در چند سال گذشته افزون بر درآمدزایی در تمام بخشها، موجب تقویت بازار سرمایه ایران نیز شده است و امسال نیز با واگذاری باقیمانده سهام هلدینگ پتروشیمی و میز سهام چند شرکت پتروشیمی، سهم پتروشیمی ها در بورس افزایش خواهد یافت و حضور قدرتمند پتروشیمی ها در بازار سرمایه می تواند ارکان اقتصادی کشور را تحکیم بخشد.

شرکتهای پتروشیمی در چند سال گذشته و نیز نیمه نخست سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی در بهترین وضع سوددهی قرار داشتند و نشان دادند که صنعت پتروشیمی همچنان یک صنعت سود آور به شمار می رود و با بورسی شدن شرکتهای جدید می توان آینده ای روشن برای این شرکتها در بورس انتظار داشت.

در این میان معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی به تازگی سیاست وزارت نفت را توسعه صنعت پتروشیمی با سرمایه بخش خصوصی دانسته و در جمع مدیران این صنعت اظهار کرد: در دوره جدید باید به بهترین نحو زیرساختها را برای حضور بخش خصوصی فراهم کنیم تا باور بخش خصوصی به سودآوری این صنعت و ریسک پایین آن تقویت شود و با اطمینان بتواند در این صنعت سرمایه گذاری کند.

عباس شعری مقدم با اشاره به این که شروع فعالیت صنعت پتروشیمی با مشارکت سرمایه گذاران خارجی بوده است و از ابتدا هم دولت چندان در این بخش سرمایه گذاری نکرده است، افزود: در دوران جنگ و سازندگی به دلیل شرایط کشور دولت مجبور بود به تنهایی در این بخش سرمایه گذاری کند، اما در دولتهای هفتم و هشتم با مدیریت مهندس نعمت زاده صنعت پتروشیمی با اعتبار خود از سرمایه ها یا وام خارجی استفاده کرد و توانست به خوبی هم توسعه یابد، اما در دولتهای نهم و دهم این امکان از صنعت پتروشیمی گرفته شد.

 مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی دوران مدیریت مهندس بیات را دوران سختی دانست و افزود: مشکلات و فشارهای زیادی خارج از تصمیم ایشان به این صنعت وارد شد و خصوصی سازی ها که براساس اصل 44 انجام شد هم بر فشارها افزود.

اکنون با توجه به تاکید مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی بر استفاده از تمام ظرفیتهای موجود باید سطح تعامل و همکاری میان شرکتهایی که مشمول واگذاری بوده و اکنون در اختیار بخش خصوصی هستند با شرکت ملی صنایع پتروشیمی با هدف افزایش بهره وری افزایش یابد.

کارشناسان اقتصادی بر این اعتقادند که هرچند که سهام پتروشیمی ها نیز امسال همانند سال گذشته  با نوسانهایی روبرو شد، اما یکی از عوامل پایدار بودن بورس در مقابل نوسانهای قیمتی، حضور برخی شرکتهای قدرتمند پتروشیمی بود که می توان گفت با کمترین نوسان قیمت روبرو بودند.

خصوصی شدن شرکتهای پتروشیمی در چند سال گذشته افزون بر درآمد زایی، موجب تقویت بازار سرمایه ایران نیز شده است و سال 92 نیز با واگذاری سهام چند شرکت پتروشیمی، سهم پتروشیمی ها در بورس افزایش یافت.

 شرکتهای پتروشیمی پارسال در بهترین وضع سوددهی قرار داشتند و  نشان دادند که صنعت پتروشیمی همچنان یک صنعت سود آور به شمار می رود و با بورسی شدن شرکتهای جدید می توان آینده ای روشن را برای این شرکتها در بورس متصور بود.

آمارهای منتشر شده و نیزپیش بینی های بازار نشانگر آن است که افزایش حجم تولید شرکتهای پتروشیمی مطلوب بوده و این عملکرد می تواند سود مناسبی را عاید سرمایه گذاران  در این صنعت ارزش آفرین کند.

مدیران در شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعتقاد دارند که در صورت تامین مالی پروژه ها و همراهی بانکها تا پایان برنامه پنجم توسعه، هدف گذاری برای رسیدن به تولید ١٠٠ میلیون تن فراورده محقق خواهد شد و به غیر از هاب های جدید چابهار،لاوان و سرخس ٢٠ طرح جدید پتروشیمی برنامه ریزی شده و در دست اقدام با مشارکت و سرمایه گذاریهای جدید عملیاتی شده و در آینده صنعت پتروشیمی ایران را متحول خواهند کرد.

افزون بر بخش بالادستی صنعت پتروشیمی ، در بخش میان دستی و نیز صنایع تکمیلی پروژه های زیادی در کشور وجود دارند که با تامین مالی و حضور فعال بخش خصوصی می توانند زمینه را برای جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده بالا مهیا کنند.

در این میان باید این نکته را در نظر داشت که صنعت پتروشیمی نیازمند حمایت بانک مرکزی است و این صنعت به همکاری و مساعدت سیستم بانکی کشور برای رسیدن به اهداف و برنامه های خود نیازمند است و بانکهای ایرانی می توانند مشارکت بیشتری در تامین مالی طرحهای پتروشیمی داشته باشند.

امروز صنعت پتروشیمی ایران نقش غیر قابل انکاری در اقتصاد کشور دارد و همزمان با تامین نیاز داخل در زمینه صادرات نیز عملکرد قابل قبولی را در چند سال گذشته داشته ایم و در صورتی که بخشهای میان دستی و تکمیلی نیز توسعه متوازنی داشته باشند ایران به عنوان یک قطب بزرگ پتروشیمی در سطح منطقه می تواند در عرصه بین المللی نیز حضوری پررنگ تر داشته باشد.

 به هر حال شرایط کلی حاکم بر شرکتهای پتروشیمی چشم اندازی روشن را ترسیم می کند و از مزایای  خوبی بهره می برند و در هر شرایطی، افزون بر درآمد زایی مطلوب ، وضع سهامشان قابل دفاع است و می توان گفت زمینه های مثبت موجود در آخرین روزهای پارسال تداوم خواهد داشت.

بخش خصوصی پویا و قوی بدون تردید می تواند مسیر را برای رسیدن ایران به جایگاه نخست تولید پتروشیمی در خاورمیانه در افق 1404 تسهیل کرده و کشورمان را در زمره یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی در سطح جهان قرار دهد و با توجه به موارد ذکر شده باید امیدوار بود که پتروشیمی بتواند اقتصاد کشور را زنده کند و جایگاه این بخش در مجموعه صنعت کشور بیش از پیش متبلور شود.

سید فواد نبوی

آدرس منبع

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *