// // پایان عمر کارتهای سوخت بنزین - نفتاب
نفتآب
نفتآب

پایان عمر کارتهای سوخت بنزین

با تک نرخی شدن بنزین، ضرورت استفاده از کارتهای بنزین دیگر محلی از اعراب ندارد و تنها به عاملی وقتگیر در استفاده مراجعان از پمپهای بنزین بدل شده است. سوای زیان اقتصادی حفظ سامانه که هر سال مبالغی را به کشور تحمیل می کند، زیان تحمیل معطلی و کند شدن روال سوختگیری در پمپها هم زیانی دیگر است که به کشور تحمیل می شود. حذف یا باقی ماندن کارتهای بنزین موضوعی است که از سوی وزارت نفت تحت بررسی است و آن را با کمک سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در دست بررسی دارد.

مهمترین استدلالی‌ که از سوی حامیان اصلی حذف کارت سوخت بیان می شود، این است که با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت و در نتیجه، کاهش قیمت فوب خلیج فارس بنزین و افزایش پلکانی قیمت در داخل، قاچاق این فرآورده نفتی توجیه اقتصادی ندارد؛ بنابراین نیازی به تداوم استفاده از این کارتها برای جلوگیری از قاچاق بنزین احساس نمی شود.

 مهمترین هدف اجرای طرح کارت هوشمند سوخت بنزین، کنترل مصرف، کاهش واردات، حذف قاچاق بنزین، زمینه سازی برای تک نرخی و واقعی شدن قیمت بنزین، فرهنگسازی برای جایگزینی سوخت سی ان جی، صرفه‌جویی ارزی و مدیریت مصرف سوخت بود که همگی به سرانجام رسیده است و دیگر توجیهی برای نگهداری و صرف هزینه سالانه 200 میلیارد ریالی حفظ این سیستم وجود ندارد.

سیدناصر سجادی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، با اشاره به  حذف کارت سوخت بنزین از چرخه عرضه به خبرنگار شانا، گفت: تک نرخی شدن بنزین، توقف رشد مصرف و مهار قاچاق این فرآورده نفتی در کشور از عوامل کلیدی حذف کارت سوخت بنزین است.

وی، با اعلام این که از ابتدای امسال تاکنون در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشد مصرف بنزین در کشور کمتر از دو درصد بوده است، تصریح کرد: گزارشهای رسیده از استانهای مرزی حاکی از این است که در همه استانهای مرزی رشد مصرف بنزین به مراتب کمتر از دو درصد بوده است.

سجادی، با تاکید بر این که هم اکنون با کاهش قیمت جهانی بنزین و رشد پلکانی قیمت در داخل، در عمل قاچاق این فرآورده نفتی متوقف شده است، اعلام کرد: هم اکنون هیچ گونه جاذبه و انگیزه اقتصادی برای قاچاق بنزین در کشور وجود ندارد.

وی، در ادامه از اصلاح قیمت بنزین به عنوان یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در عرضه کارتی بنزین در کشور یاد کرد و افزود: در طول حدود هشت سال گذشته تاکنون قیمت بنزین از لیتری ۸۰ و ۱۰۰ تومان به یکهزار تومان افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، با تاکید بر این که در طول حدود هشت سال گذشته تاکنون همه اهداف عرضه کارتی بنزین در کشور محقق شده است، تصریح کرد: در شرائط فعلی با توجه به عرضه تک نرخی و حذف سهمیه‌ها، مردم در عمل هیچ گونه انگیزه‌ای برای خرید بنزین با استفاده از کارت هوشمند سوخت شخصی خود ندارند.

وی، با اعلام این که براساس بررسی‌هایی که در سطح جایگاه‌های سوخت انجام شده هم اکنون بیشتر مردم برای خرید بنزین از کارت جایگاه‌داران به جای کارت سوخت شخصی استفاده می‌کنند، بیان کرد: از این رو ادامه عرضه کارتی دستاورد جدیدی ندارد.

سجادی، مهار کامل قاچاق بنزین را مستلزم افزایش پلکانی و واقعی بنزین براساس قیمتهای جهانی و فوب خلیج فارس دانست و گفت: در صورتی که این افزایش قیمت ادامه دار باشد ما شاهد افزایش کیفیت بنزین، حذف جذابیت قاچاق ، کاهش مصرف و مدیریت صحیح سوخت در کشور خواهیم بود.

وی، در خصوص ارایه بنزین با 2 نرخ در جایگاه ها برای حفظ سامانه کارت سوخت گفت: به شدت با این سیاست مخالف هستم؛ زیرا 2 نرخی بودن به معنای بازشدن راه فساد و هدررفت سرمایه انسانی و مالی است که طی هشت سال برای مهار قاچاق و فساد در چرخه عرضه سوخت  مصرف شد.

 ادامه عرضه گازوییل با کارت  

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، با تاکید بر این که بر خلاف بنزین، عرضه کارتی نفت گاز در جایگاه‌های سوخت ادامه می‌یابد، یادآور شد: با توجه به غیرواقعی بودن نرخ  نفت گاز و وجود جذابیت برای قاچاق این فرآورده سامانه هوشمند کارت سوخت برای ساماندهی عرضه گازوییل حفظ خواهد شد.

به اعتقاد وی، این سامانه در حال نابودی نیست و برای واقعی شدن نرخ نفت گاز و حذف جاذبه قاچاق قطعا با اعمال مجموعه ای از تغییرها تا زمان رسیدن به نتیجه مطلوب این ابزار حفظ خواهد شد.

سجادی ادامه داد:هزینه راه اندازی سامانه کارت هوشمند سوخت همان ابتدای اجرای طرح با کاهش شدید واردات از 75 میلیون لیتر در روز به 65 میلیون لیتر ، تک نرخی بودن و افزایش قیمت بنزین از 100 به هزار تومان و مهار قاچاق و مدیریت سوخت، برگشت داده شد.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، سامانه هوشمند کارت سوخت قطعا با اهداف تعیین شده برای بنزین از جمله مدیریت مصرف سوخت، واقعی شدن قیمت و مهار قاچاق در بخش نفت گاز منابع زیادی را عاید کشور خواهد کرد و کشور را از یک واردکننده نفت گاز به صادرکننده بدل می کند.

شایان ذکر است، حسین امیری خامکانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی پس از جلسه روز یکشنبه (15 فروردین ماه) بیژن زنگنه، وزیر نفت و معاونانش در جلسه کمیسیون انرژی مجلس به نقل از وی  اعلام کرد: کارت های سوخت بنزین حذف می شود ؛ اما استفاده از کارت های سوخت گازوئیل ادامه دارد.

زنگنه درباره دلیل حذف کارت سوخت بنزین
این گونه توضیح داد: با توجه به فاصله کم قیمت بنزین داخل با کشورهای
همسایه، قاچاق بنزین محلی از اعراب ندارد؛از این رو نگه داشتن این کارتها جز
زحمت برای مردم اثری در پی نخواهد داشت.

وی
همچنین ادامه داد: کارت سوخت گازوییل به دلیل اختلاف قیمت داخل و کشورهای
همسایه حفظ می شود، اما نظر وزارتخانه درباره کارت سوخت بنزین حذف آن است
که منتظر تصمیم گیری نهایی دولت است.

 

اکرم برنجی

آدرس منبع

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *