// // همکاری صنایع تکمیلی با پتروشیمی ها روند توسعه را شتاب می بخشد - نفتاب
نفتآب
نفتآب

همکاری صنایع تکمیلی با پتروشیمی ها روند توسعه را شتاب می بخشد

به گزارش شانا صنعت پتروشیمی به عنوان یکی از ارکان اصلی صنعت نفت از جمله صنایع مهم و مادر کشور است و به عنوان یکی از گزینه­ های مهم صادرات غیرنفتی در شکوفایی اقتصادی کشور، توسعه پایدار، بومی کردن فناوری و گسترش صنایع جانبی نقش اساسی دارد.

از صنعت پتروشیمی به عنوان صنعتی ارزش آفرین یاد می شود و می توان این صنعت را تا تکمیل زنجیره ارزش محصولات به صنعت اشتغال آفرین کشور نیزتبدیل کرد .

برگزاری موفق دومین همایش بین المللی سرمایه گذاری صنایع تکمیلی پتروشیمی در استان خوزستان  به عنوان یک دستاورد ارزشمند توانست بسیاری از فعالان صنعت پتروشیمی ایران را گرد هم آورد.

مدیر عامل شرکت پتروشیمی خراسان به عنوان یکی از شرکت های فعال در صنعت ارزش آفرین پتروشیمی اعتقاد دارد که توسعه و تکمیل زنجیره ارزش می تواند ایران را در مدت زمان کوتاهی به یکی از قدرت های بزرگ این صنعت در سطح منطقه تبدیل کند.

متن کامل گفت و گو با مهندس حبیب مدیر عامل شرکت پتروشیمی خراسان  که همزمان با برگزاری همایش  سرمایه گذاری صنایع تکمیلی با رویکرد توسعه این صنعت انجام شده در پی می آید:

برای پرهیز از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای محصولات مشتقه از نفت و گاز چه اقداماتی برای توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی در کشور باید انجام شود؟

حبیب: با توجه به تأکید مقام های عالی کشور به ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی، استراتژی وزارت نفت باید به سوی عدم فروش نفت خام و حتی گاز طبیعی برود تا با کاهش وابستگی اقتصاد کشور به مقوله نفت، محصولات با ارزش افزوده بالاتر تولید شود. ایجاد شهرک های صنعتی متناسب با امکانات هر منطقه و در اختیار قرار دادن وام های بانکی مناسب برای طرح های امکان سنجی شده، نقشی کلیدی در توسعه صنایع تکمیلی ایفا خواهد نمود.

در این میان باید در نظر داشت که با توجه به نیاز  صنعت پتروشیمی در بسیاری از حوزه ها به دانش فنی خارجی، سرمایه گذاری در جهت تقویت شرکت های دانش بنیان در بلند مدت به کاهش وابستگی فنی و متعاقب آن بی نیازی از درگیری با دشواری های پیش رو در گشایش LC و تامین اعتبارات ارزی خواهد شد.

چگونه می توان سرمایه های کوچک را به سمت صنایع تکمیلی پتروشیمی هدایت کرد ؟

حبیب: با توجه به اینکه عمده طرح های صنعت پتروشیمی نیاز به سرمایه گذاری های کلان دارند، ایجاد شرکتهای تعاونی سرمایه گذاری برای صنایع تکمیلی می تواند نقشی اساسی در جمع آوری سرمایه های کوچک و هدایت آن ها در بسترهای از پیش تعریف شده داشته باشد. انجام امکان سنجی های کارشناسی شده و اصولی و شناسایی طرح های با بازدهی مناسب جهت معرفی به سرمایه گذاران در فضای فعلی بازار سرمایه ضروری به نظر می رسد.

 

آیا پتروشیمی خراسان در سال های گذشته با سرمایه گذاران خارجی که علاقمند به سرمایه گذاری در صنایع تکمیلی پتروشیمی باشند مذاکره ای داشته است؟

حبیب: با توجه به نوع طرح های سرمایه گذاری، هر دو نوع مخاطب داخلی و خارجی می توانند مد نظر قرار بگیرند. ولی شرکت پتروشیمی خراسان تا به حال با سرمایه گذاران داخلی بیشتر سر و کار داشته است.

 

چه پیشنهادهایی برای تسریع روند جذب سرمایه گذاری در استان های خوزستان و بوشهر دارید؟

حبیب: استان های مذکور در اولویت توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی قرار گرفته اند. در این مناطق صنایع تکمیلی پلیمری دارای اولویت بالاتری می باشند. ضمن آنکه ایجاد منطقه ویژه در چابهار نیز در صورت تامین مراتب امنیتی موضوع، قابل بررسی اساسی می باشد.

  اقدامات سال گذشته دفتر توسعه صنایع تکمیلی را چگونه ارزیابی می کنید؟

حبیب: دفتر توسعه صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی اقداماتی استراتژیک از جمله تعیین قیمت پایه مصحولات پتروشیمی، تدوین سند راهبردی توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی، تدوین و انتشار مطالعات امکان سنجی صنایع تکمیلی پتروشیمی (FS و PFS)، تهیه مقدمات آمایش سرزمینی توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی، تدوین و انتشار بانک جامع اطلاعاتی ایزومر، برگزاری کنفرانس سرمایه گذاری در صنایع تکمیلی پتروشیمی و … را نموده است.

مجموعه این اقدامات مناسب ارزیابی شده و سطح همکاری این دفتر با امور طرح ها و پروژه های پتروشیمی خراسان بسیار ثمربخش بوده است. لازم است با تدوین تفاهم نامه های صنایع تکمیلی با مجتمع ها و حمایت از صنایع تکمیلی مجتمع های پتروشیمی، روند توسعه این صنایع در کشور هر چه سریعتر گسترش یابد.

آدرس منبع

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *