// // همدلی با دولت تدبیر و امید برای تحقق وعده های زمستانی - نفتاب
نفتآب
نفتآب

همدلی با دولت تدبیر و امید برای تحقق وعده های زمستانی

در بازه زمانی 10 تا 17 بهمن ماه امسال دمای کشور با ورود یک جبهه هوای سرد، افت محسوسی داشت و استان های مختلف به ویژه گیلان و مازندران بارش برف سنگینی را تجربه کردندکه در نوع خود کم نظیر بود؛ طوری که در نقاطی از این استانها ارتفاع برف به 2.5 متر رسید.

رئیس جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر زحمات مجموعه تلاشگر وزارت نفت یادآور شد:امسال باوجود سرمای شدید توانستیم با مشکلاتی که وجود داشت ، مساله گاز را اداره کنیم.اگر چه مجبور شدیم 30 میلیارد لیتر سوخت مایع را دراختیار نیروگاه ها قرار دهیم،اما به هر ترتیب با برنامه ای که دولت دارد سال آینده مشکلی برای تامین گاز نخواهیم داشت

در این شرایط حساس،تامین گاز بخش خانگی،تامین سوخت مایع نیروگاهی برای تولید پایدار برق و توزیع سوخت در مناطق سخت گذر،اولویت مهم دولت و وزارت نفت برای گذر از این دوره  تعریف شده بود.

بر پایه اخبار رسمی شرکت ملی گاز ایران، مصرف گاز کشور در این بازه زمانی به 540 میلیون مترمکعب در روز رسید در حالی که تولید پالایشی آن 640 میلیون متر مکعب در روز بود.

فاصله تولید و مصرف گاز به نقطه سر به سر نزدیک شده بود و برای تامین بخش خانگی، دیگر چاره ای جز قطع گاز نیروگاه ها و صنایع و حتی جایگاه های سی ان جی نبود.

کارکنان شرکت ملی گاز ایران در بخش های ستادی و عملیاتی به دقت همه چیز را رصد می کردند تا گاز هیچ نقطه از کشور قطع نشود و در این راه از هیچ تلاشی مضایقه نکردند.

اما گاز هم ظرفیتی داشت و توانی؛بنابراین، برای تداوم فعالیت نیروگاه ها و صنایع لازم بود از سوخت مایع مدد گرفته شود.

در این بخش نیز کارکنان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی همه توان خود را به کار گرفتند تا هم چرخهای بخش تولید برق کشور بچرخند و هم صنایع از فعالیت باز نایستند.

 شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران و مجموعه کارکنان زحمتکش آن، با تلاش بی وقفه خود برای ارسال سوخت مورد نیاز به مبادی مصرف، آزمونی سخت اما موفق را تجربه کردند.

به گفته کشکولی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، در روزهایی که برف و یخبندان، حرکت را در جاده های مواصلاتی کشور چنان دشوار کرده بود که حتی حرکت خودروهای سنگین غیرعملی به نظر می رسید، ناوگان حمل مواد سوختی با تلاشی غیرقابل وصف،سوخت مورد نیاز بخش های مختلف به ویژه مردمی را که در نقاط کوهستانی ساکن بودند، تامین و توزیع کرد.

فردین چراجی مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه گیلان، تامین سوخت در بازه زمانی یاد شده را حساس توصیف و اظهار می کند: از شروع بارش های متناوب برف در استان گیلان تا پایان آن که یک هفته طول کشید،نزدیک به 28 میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی در این استان توزیع شد.

به گفته وی در این بازه زمانی پنج میلیون و 708 هزار لیتر نفت سفید،نزدیک به 10 میلیون لیتر نفت گاز و 11 میلیون و 980 هزار و 800 لیتر بنزین در استان گیلان توزیع شد.

در بازه زمانی 10 تا 17 بهمن ماه که رفت و آمد درجاده های ارتباطی به حد صفر رسیده بود، با بهره گیری از هشت نفتکش جاده پیما، یکصد هزار لیتر نفت سفید به مناطق کوهستانی و سخت گذر ارسال شد.

در آن روزها استان مازندران نیز شرایط مشابه و حتی سخت تری داشت اما هیچ یک از این سختی ها باعث نشد که سوخت رسانی متوقف و خانه های مردم سرد شود.

در بهمن ماه امسال توزیع انواع فرآورده های نفتی به 260 میلیون لیتردر روز رسید و بدون شک توزیع آن، نیازمند ذخیره سازی مناسب در انبارهای نفت سراسر کشور بود؛ موضوعی که کشکولی پیشتر، از آن خبر داده بود.

بیش از 12 هزار نفتکش جاده پیما در ناوگان حمل مواد سوختی شبانه روز فعالیت می کنند تا سوخت مورد نیاز بخش های مصرف کننده بموقع تامین و توزیع شود.

سوخت رسانی به نیروگاهها، صنایع، تامین نفت سفید و توزیع آن در مناطق شهری و روستایی( بویژه نقاط کوهستانی) همه و همه نیازمند برنامه ریزی منسجم و هماهنگ است که در سایه آن تلاشهای مجموعه وزارت نفت به بار بنشیند.

به هر حال زمستان امسال و در طلیعه سی و پنجمین بهار انقلاب وزارت نفت آزمونی سخت را از پیش رو گذراند، آزمونی که دکتر حسن روحانی نتیجه آن را موفق خواند و این وعده را نیز داد تا در سال آینده، مشکلی در زمینه تامین گاز نداشته باشیم و بدون شک این همدلی و وفاق نیز در بخشهای مختلف صنعت نفت کشور وجود دارد تا این وعده مهم رئیس دولت تدبیر و امید را عملی کنند.

آدرس منبع

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *