// // هفته فرار نفت از سقوط به پایین مرز 40 دلار - نفتاب
نفتآب
نفتآب

هفته فرار نفت از سقوط به پایین مرز 40 دلار

به گزارش شانا، در هفته گذشته همچنان بازار نفت با چالش عرضه بیش از حد روبرو بود اما تلاش سفته بازان برای سودبری از نوسانهای بازار سبب شد روند کاهشی قیمت نفت متوقف شود.

در مجموع، قیمت شاخص نفت خام برنت در پایان هفته گذشته، چهار درصد نسبت به هفته پیش از آن بیشتر بود اما شاخص نفت خام دبلیو تی آی، از رشد چندانی بهره مند نشد.

در معاملات میان روز دوشنبه (11 مرداد ماه)، برای نخستین بار از ماه آوریل سال 2016 میلادی، قیمت نفت آمریکا به زیر 40 دلار سقوط کرد. مهمترین عامل این سقوط، نگرانی از استمرار عرضه مازاد نفت با وجود فرارسیدن فصل اوج تقاضا بود.

افت 15 درصدی قیمت نفت خام برنت در ماه ژوئیه نیز از دیگر عواملی بود که فضای روانی بازار را به هم ریخت و سبب شد معامله گران در نخستین روز معاملاتی ماه اوت، به دنبال فروش نفت باشند.

تعطیلی ناگهانی یکی از واحدهای پالایشگاه رابینسون در ایالت ایلینویز آمریکا نیز از عوامل مؤثر در افت قیمت نفت در روز دوشنبه بود.

قیمت هر بشکه نفت خام دبلیو تی آی آمریکا، در معاملات میان روز به 39 دلار و 86 سنت برای هر بشکه نیز رسید، اما در نهایت در سطح 40 دلار و 6 سنت تثبیت شد که یک دلار و 54 سنت نسبت به قیمت نهایی آن در روز جمعه (8 مرداد ماه) کمتر بود.

شاخص نفت خام برنت نیز در این روز یک دلار و 39 سنت ارزان شد و به قیمت نهایی 42 دلار و 14 سنت رسید.

انتشار برآوردهایی درباره افزایش مجموع تولید نفت اوپک به دلیل استمرار عرضه بیش از حد نفت از سوی عربستان و همچنین افزایش تولید نفت عراق و رشد صادرات نیجریه، از دیگر عوامل مؤثر در افت قیمت نفت در روز دوشنبه بود.

افزون بر این، آمارهای صنعتی نشان داد شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا در ماه ژوئیه سال جاری میلادی 44 مورد افزایش داشته است که بیشترین رشد ماهانه در دو سال اخیر به شمار می آید.

گزارشهای رسمی نیز نشان داد که صندوقهای معاملاتی در آمریکا، در هفته منتهی به پنج مرداد ماه سفارشهای خرید نفت را به پایین ترین حد پنج ماه اخیر کاهش داده و سفارشهای فروش بنزین را به رقمی بی سابقه رسانده اند.

طبق اعلام بانک بارکلیز، میانگین قیمت شاخص نفت خام برنت تا این مقطع از سه ماه سوم سال 2016 میلادی، 46 دلار و 50 سنت بوده و ممکن است باز هم با کاهش روبرو شود.

این بانک اعلام کرد: با وخیمتر شدن دورنمای اقتصاد کلان جهان و کم شدن احتمال مهار تولید از سوی عربستان به دلیل رقابت این کشور با ایران، پالایشگران نفت در معرض آسیبهای بیشتری قرار خواهند داشت.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، نیز پذیرفت که بازار نفت با عرضه مازاد روبرو است، اما نسبت به بازگشت توازن میان عرضه و تقاضای این کالا ابراز امیدواری کرد.

روز سه شنبه (12 مرداد ماه)، قیمت شاخص دبلیو تی آی برای نخستین بار پس از ماه آوریل، در سطح کمتر از 40 دلار برای هر بشکه تثبیت شد زیرا استمرار نگرانیها درباره عرضه بیش از حد نفت از یک سو و سقوط شاخص سهام در بازارهای مالی در آمریکا سبب شد تأثیر مثبت افت ارزش دلار برای بازار نفت، خنثی شود.

در پایان معاملات این روز، قیمت هر بشکه نفت خام دبلیو تی آی با 55 سنت افت، به 39 دلار و 51 سنت رسید. قیمت شاخص برنت نیز در این روز با 34 سنت افت، در سطح 41 دلار و 80 سنت تثبیت شد.

مؤسسه نفت آمریکا (ای پی آی) که یک نهاد غیر دولتی است، در گزارشی اعلام کرد سطح ذخیره سازی نفت خام در آمریکا در هفته منتهی به هشت مرداد ماه از یک میلیون و 340 هزار بشکه افزایش برخوردار شده است.

در ساعتهای نخست معاملات روز سه شنبه، افت ارزش دلار سبب شده بود قیمت نفت افزایش یابد. با توجه به قیمت گذاری نفت به دلار، افت ارزش دلار به طور معمول سبب می شود مطلوبیت طلای سیاه برای دارندگان ارزهای دیگر افزایش یابد.

با این همه، اندکی بعد شاخص سهام در بازارهای مالی آمریکا به پایین ترین حد در سه هفته اخیر رسید و سبب شد افت ارزش دلار، تأثیر مثبت خود را بر قیمت نفت از دست بدهد.

عربستان قیمت فروش نفت خام به خریداران آسیایی را پایین آورد که نشان داد این کشور آماده تشدید رقابت برای حفظ سهم خود از بازار این قاره است.

روند کاهشی قیمت نفت، روز چهارشنبه (13 مرداد ماه) متوقف شد و با رشد سه درصدی قیمت نفت، شاخص دبلیو تی آی آمریکا توانست به بالای سطح 40 دلار باز گردد.

در این روز، افت فراتر از انتظار سطح ذخیره سازی بنزین در آمریکا سبب شد تأثیر منفی رشد سطح ذخیره سازی نفت خام در این کشور کمتر شود.

طبق اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا، سطح ذخیره سازی نفت خام در این کشور در هفته منتهی به هشت مرداد ماه، یک میلیون و 400 هزار بشکه افزایش داشت، در حالی که کارشناسان انتظار داشتند این رقم یک میلیون و 400 هزار بشکه کاهش داشته باشد.

گزارش اداره یاد شده نشان داد سطح ذخیره سازی بنزین در آمریکا در دوره یا شده، سه میلیون و 300 هزار بشکه افزایش داشته که بسیار فراتر از انتظار کارشناسان بوده است.

قیمت هر بشکه نفت خام دبیلو تی آی آمریکا با یک دلار و 32 سنت رشد، به 40 دلار و 83 سنت برای هر بشکه رسید. قیمت شاخص برنت نیز از یک دلار و 30 سنت افزایش برخوردار و در سطح 43 دلار و 10 سنت تثبیت شد.

در این روز، بانک آمریکایی گلدمن ساکس بر پیش بینی خود درباره رسیدن قیمت شاخص نفت خام دبلیو تی آی به حدود 45 تا 50 دلار در سال جاری میلادی و 52 دلار و 50 سنت در سال 2017 میلادی، پافشاری کرد.

قیمت نفت در روز پنجشنبه (14 مرداد ماه) حدود سه درصد افزایش یافت و جایگاه خود را بالای 40 دلار تثبیت شد که تلاش معامله گران برای سودبری از نوسانهای اخیر بازار از یک سو و کاهش اندک سطح ذخیره سازی نفت در آمریکا از سوی دیگر، مهمترین دلایل آن بودند.

مؤسسه جنسکیپ گزارش داد که سطح ذخیره سازی نفت خام در پایانه کوشینگ در ایالت اوکلاهوما آمریکا در هفته منتهی به 12 مرداد ماه، با حدود 90 هزار بشکه کاهش رو به رو بوده است.

برخی منابع اعلام کردند شرکت بی پی فعالیت واحدهای پالایشگاه وایتینگ خود در ایالت ایندیانا آمریکا را آغاز کرده و این مسئله، به روند افزایش قیمت نفت کمک کرده است.

شاخص برنت در این روز با یک دلار و 19 سنت رشد، به قیمت نهایی 44 دلار و 29 سنت رسید و شاخص دبلیو تی آی با یک دلار و 10 سنت افزایش، در سطح 41 دلار و 93 سنت تثبیت شد.

با این همه، بازار نفت در این روز شاهد برخی اخبار بود که نگرانیها درباره عرضه مازاد را تشدید کردند.

طبق اعلام شرکت دولتی بازاریابی نفت عراق، تولید نفت خام این کشور عضو اوپک در ماه ژوئیه سال جاری میلادی به چهار میلیون و 600 هزار بشکه در روز رسید که بالاترین سطح تولید آن در سال جاری میلادی به شمار می آید.

سطح ذخیره سازی فرآورده های نفتی میانی در سنگاپور نیز به بالاترین سطح خود در پنج سال اخیر رسیده است که این مسئله نیز نگرانی درباره عرضه بیش از حد نفت در جهان را تشدید می کند.

در آخرین روز معاملات هفته گذشته بازار نفت (جمعه 15 مرداد ماه)، قیمت هر دو شاخص برنت و دبلیو تی آی با کاهشی ناچیز، در حدود قیمتهای روز پنجشنبه تثبیت شد.

افزایش ارزش دلار، از جمله دلایل افت اندک قیمت نفت در معاملات روز جمعه بود.

با این همه، بسیاری از کارشناسان باور دارند روند کاهشی قیمت نفت در روزهای ادامه می یابد. در همین زمینه، گزارشهای رسمی منتشر شده در روز جمعه نشان داد صندوقهای معاملاتی که از بزرگترین سرمایه گذاران بازار نفت به شمار می آیند، سفارش خرید نفت را به شدت کاهش داده اند.

در این روز قیمت شاخص نفت خام دبلیو تی آی برای تحویل در ماه سپتامبر، با 13 سنت کاهش، به 41 دلار و 80 سنت رسید.

شاخص نفت خام برنت نیز با تنها دو سنت افت، به قیمت نهایی 44 دلار و 27 سنت رسید.

فرایند بازگشت توازن به بازار نفت، بسیار آهسته بوده، زیرا بخشی از رشد تقاضای جهانی نفت مربوط به خود کشورهای صادرکننده این کالا بوده و افت قیمت نفت، به اقتصاد و مصرف سوخت این کشورها آسیب رسانده است.

در این میان، شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا برای ششمین هفته پیاپی افزایش یافت که نشان دهنده احتمال رشد تولید نفت این کشور در ماههای آینده است.

از سوی دیگر، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، اعلام میان این کشور و اوپک هیچ مذاکره ای برای هماهنگی در تولید نفت در کار نیست.

آدرس منبع

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *