// // معادل 300 میلیون بشکه نفت برای تامین گرمایش کشور انرژی مصرف می شود - نفتاب
نفتآب
نفتآب

معادل 300 میلیون بشکه نفت برای تامین گرمایش کشور انرژی مصرف می شود

رئیس امور بهینه سازی انرژی در تاسیسات و تجهیزات ساختمان شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در گفتگو با خبرنگار شانا، با بیاین این مطلب افزود: کل مصرف نهایی انرژی کشور بیش از هزار میلیون بشکه معادل نفت خام است که از این مقدار، حدود 40 درصد آن در بخش خانگی، تجاری و عمومی برای تأمین گرمایش، سرمایش، تهویه، آبگرم مصرفی و روشنایی مصرف می شود.

محمد میرزایی گفت: سهم گاز در تأمین انرژی این بخش به تامین گرمایش و آب گرم ساختمانها مربوط می شود و 28 درصد از کل مصرف نهایی انرژی کشور به میزان 300 میلیون بشکه نفت خام به این بخش اختصاص می یابد.

وی دلیل سهم بالای گرمایش از کل مصرف نهایی انرژی را کارایی بسیار پایین انرژی در سیستمهای گرمایشی (بخاریها، بویلرها، آبگرمکنها و پکیجها) عنوان کرد و افزود: مطابق آمار اعلامی از سوی شرکت ملی گاز ایران، حدود 20 میلیون بخاری گازسوز در کشور درحال بهره برداری است که بیشتر این بخاریها بدون برچسب انرژی یا دارای رده برچسب انرژی G هستند.

میرزایی تصریح کرد: متوسط مصرف سالانه هر بخاری حدود هزار و 500 مترمکعب گاز طبیعی و به عبارت دیگر (با توجه به استفاده از آن در نیمه سرد سال) روزانه 10 متر مکعب است که در مجموع نشان می دهد بخاریها در فصل سرما حدود 200 میلیون مترمکعب گاز طبیعی در هر روز مصرف می کنند.

وی با بیان این که ارتقای رده برچسب انرژی این بخاریها (با حمایت از تولید و تعویض) به رده A یا B باعث ارتقای 25 درصدی راندمان حرارتی آنها می شود، ادامه داد: به این ترتیب، امکان کاهش 50 میلیون مترمکعبی مصرف گاز کشور در هر روز از این طریق وجود دارد.

به گفته این مقام مسئول، متوسط تولید هر یک از فازهای پارس جنوبی حدود 25 میلیون مترمکعب است و از این رو سوخت صرفه جویی شده حاصل از ارتقای راندمان بخاریهای گازسوز با تولید 2 فاز پارس جنوبی برابری می کند.

رئیس امور بهینه سازی انرژی در تاسیسات و تجهیزات ساختمان شرکت بهینه سازی مصرف سوخت خاطرنشان کرد: از منابع گاز صرفه جویی شده می توان در تأمین سوخت نیروگاه های حرارتی، صنایع انرژی بر و حتی صادرات بهره برد.

 میرزایی در باره موتورخانه های گرمایشی نیز با بیان این که بیش از 2.2 میلیون واحد مسکونی و بیشتر ساختمانهای دولتی عمومی و آموزشی از سیستم حرارت مرکزی جهت گرمایش استفاده می کنند، توضیح داد: راندمان حرارتی موتورخانه ها به دلیل نوع تکنولوژی، نوع دیگ، نوع مشعل، عدم تطابق ظرفیت حرارتی دیگ با نیاز حرارتی ساختمان، عدم تطابق ظرفیت دیگ و مشعل، کیفیت پایین عایق کاری حرارتی و عدم سیستم کنترلی و … بسیار پایین است و با رفع هر یک از معایب در مرحله طراحی، اجرا و بهره برداری می توان بازده حرارتی تأسیسات را افزایش داد.

وی ادامه داد: متوسط شاخص مصرف انرژی به ویژه در ساختمانهای اداری کشور 575 کیلووات ساعت بر مترمربع بنا در سال است که در مقایسه با نرمهای جهانی بسیار بالاست.

به گفته میرزایی، با انجام راهکارهایی مانند نصب سیستم کنترل هوشمند موتورخانه، اصلاح عایقکاری حرارتی (لوله ها، منابع کویل دار و انبساط و…) و تنظیم مشعل می توان مصرف سوخت را در این موتورخانه ها تا 30 درصد کاهش داد.

وی راهکار اساسی برای کاهش مصرف انرژی در موتورخانه ها را بکارگیری بویلرهای چگالشی عنوان کرد و افزود: در این بویلر با استفاده از یک مبدل حرارتی ثانویه، حرارت محصولات احتراقی به آب گرم برگشتی منتقل می شود بطوریکه دمای دودکش به حدود 60 درجه کاهش می یابد.

میرزایی گفت: راندمان حرارتی خالص این بویلرها می تواند به بالاتر از 100 درصد برسد و بطور کلی بکارگیری و جایگزینی این بویلرها بجای بویلرهای کم بازده موجود می تواند سبب کاهش 30 تا 50 درصدی مصرف سوخت موتورخانه شود و از انتشار آلاینده های زیست محیطی نیز جلوگیری کند.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل مصرف زیاد انرژی در بخش ساختمان و عدم تاثیر آن بر تولید ناخالص داخلی، مهمترین راهکار برای کاهش شدت انرژی کشور توجه به کاهش مصرف انرژی در این بخش است که از طریق ارتقای راندمان انرژی سیستمهای گرمایشی امکانپذیر است و در این زمینه دولت باید نسبت به توسعه بکارگیری اینگونه تجهیزات با ارائه مشوقهای مالی به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان سیستمها اقدام کند.

آدرس منبع

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *