// // عرضه مازاد نفت دلیل اصلی افت درآمد ابرشرکتهای نفتی - نفتاب
نفتآب
نفتآب

عرضه مازاد نفت دلیل اصلی افت درآمد ابرشرکتهای نفتی

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، بزرگترین شرکتهای نفت جهان ضرر و افت شدید سود خود را برای سه ماه دوم سال جاری میلادی اعلام کردند و اکنون این شرکتها با کاهش دوباره قیمت نفت و رسیدن آن به 40 دلار برای هر بشکه با دلهره وارد نیمه دوم سال جاری میلادی می شوند.

شرکت اکسون موبیل روز جمعه (هفتم مرداد ماه) اعلام کرد که سود سه ماهه این شرکت 60 درصد افت داشته و به کمترین میزان خود از سال 1999 میلادی رسیده است. این در حالی است که شرکت شورون بیشترین افت سه ماهه خود را از سال 2001 میلادی گزارش کرد.

این نتایج هفته بدی را برای شرکتهای نفتی غربی مانند شرکت بی پی، رویال داچ شل رقم زد و درآمد این شرکتها، سرمایه گذاران را ناامید کرد.

قیمت نفت روز جمعه (هفتم مرداد ماه) با 1.1 درصد افزایش به 41 دلار و 60 سنت برای هر بشکه رسید که افت 20 درصدی قیمت این کالا را در بازار آمریکا نسبت به بالاترین میزان آن طی 52 هفته گذشته (در 19 خرداد ماه به 51 دلار و 23 سنت رسید) نشان می دهد.

میانگین قیمت نفت برای سه ماهه دوم سال جاری میلادی نسبت به سال گذشته در همین مقطع زمانی کمتر بوده ؛ اگرچه افت عملکرد تولیدکنندگان بیش از این کاهش قیمت بوده است. یکی از دلایل اصلی این کاهش، افت شدید سود پالایشی است که سود خالص شرکتها را در سطح پایین نگاه داشت.

در حالی که فصل گرما و استفاده بیش از حد از وسایل نقلیه رو به پایان است، عرضه مازاد نفت و اشباع بازار از بنزین سبب افت قیمت نفت خام شد و این باعث برهم زدن انتظار مدیران نفتی می شود که پیش بینی می کنند بازار و سود آن در نیمه دوم سال جاری میلادی به ثبات خواهد رسید.

شرکتهای اکسون موبیل، شل، شورون، بی پی و توتال که همگی ابرشرکتهای نفتی هستند میزان هزینه های خود را از سال 2013 میلادی حدود 50 میلیارد دلار کاهش دادند و دهها هزار نیروهای کاری خود را اخراج کردند، اما با چنین سقوط قیمتی، این کاهش هزینه ها برای افزایش سود کافی نبود.

سود اکسون موبیل در سه ماهه دوم سال جاری میلادی یک میلیارد و 700 میلیون دلار افت داشته و سود شرکت شورون نیز در این مقطع زمانی یک میلیارد و 500 هزار دلار کاهش یافت. سود شرکت شل با 93 درصد کاهش در سال جاری میلادی نسبت به سال گذشته به 239 میلیون دلار رسید و شرکت بی پی نیز دو میلیارد و 250 میلیون دلار افت سود را در سومین مقطع پیاپی گزارش کرد.

بدهی این پنج شرکت نفتی به شدت افزایش یافت و از سال گذشته میلادی این شرکتها نقدینگی کافی برای پرداخت سود سهامداران و انجام سرمایه گذاری برای تولید جدید نداشته اند.

این نتایج و بازار متزلزل نفت خام باعث شد که سرمایه گذاران، تحلیلگران و مدیران نفتی با شرایط دشواری روبرو شوند که برگشت به وضعیت گذشته برای آنها بسیار سخت و کند باشد.

گیانا برن، مشاور شرکتهای بزرگ نفتی گفت: راهی که شرکتهای نفتی بزرگ پیش رو دارند بسیار دشوار است؛ این شرکتها مجبورند هزینه های خود را کاهش دهند، تعداد کارکانان خود را کم کنند و منتظر افزایش قیمت باشند، اما این شرایط به زودی حاصل نخواهد شد.

با اعلام ضرر شرکتهای بزرگ نفتی، سهام آنها نیز کاهش یافت. مدیران انرژی به دنبال قانع کردن سهامدارن خود هستند و به آنها وعده افزایش قیمتهای نفت را می دهند. انتظارات مشابهی در سال گذشته همزمان با افت قیمت نفت در پی یک افزایش قیمت نمایان شد.

ارزش سهام اکسون موبیل در روز جمعه (هفتم مرداد ماه) با 4.9 درصد افت به 88 دلار و 87 سنت رسید و سهام شرکت شورون نیز با 2.3 درصد کاهش به 102 دلار و 47 سنت رسید. اوراق بهادار بی پی نیر با سه درصد افت به 34 دلار و 40 سنت و این میزان برای شل با 4.1 درصد افت به 51 دلار و 81 سنت رسید.
بن بوردن، مدیرعامل شرکت شل معتقد است که بازار در نیمه دوم سال جاری میلادی به شکل قبل برخواهد گشت؛ بسیاری از شرکتهای نفتی افزایش درآمد نقدی خود را برای سال آینده میلادی نوبد می دهند و به سهامداران ضمانت می دهند که قادر خواهند بود نقدینگی کافی برای پروژه های جدید و پرداخت سودهای سهام را فراهم کنند.

شرکت توتال اعلام کرد که قیمت نفت باید به 60 دلار برای هر بشکه برسد تا بازار متعادلی حاصل شود، در حالی که باب دودلی، مدیر عامل بی پی تصریح کرد که اگر قیمت هر بشکه نفت به 50 تا 55 دلار برسد این شرکت می تواند در سال 2017 میلادی به چنین بازار مطلوبی دست پیدا کند.

دودلی در مصاحبه ای گفت: ما روی احیای قیمتهای نفت حسابی باز نکرده ایم؛ شرکتهای نفتی در گذشته از بشکه های نفت 20 دلاری هم درآمد داشته اند، بنابراین حتی اگر قیمتها کاهش یابد، این صنعت جایگاه خود را پیدا می کند.

اما رسیدن به این هدف از آنچه که سرمایه گذاران فکر می کنند دشوارتر است. چنانچه در سال 2013 میلادی هنگامی که قیمت جهانی نفت به 109 دلار برای هر بشکه رسید، این پنج شرکت نتوانستند نقدینگی کافی برای پرداخت هزینه ها و سود سهامداران خود را مهیا کنند.

بیشتر شرکتهای نفتی در سال جاری به منظور افزایش سود پالایشی خود، مانند سال گذشته، به افزایش تولید روی آوردند و خطر عرضه مازاد را افزایش دادند، اما شرکت بی پی هفته گذشته گزارش کرد که سود پالایشی آن شرکت به کمترین میزان خود از سال 2010 رسیده است.

توتال نیز کاهش درآمد خود را به افت سود پالایشی و تأسیسات پتروشیمی خود ربط داد و درآمدهای پالایشی شرکت اکسون و شورون نیز به نصف رسید.

جف وودبری، معاون مدیرعامل امور سرمایه گذاری اکسون دلیل اصلی افت سود پالایشی را عرضه مازاد نفت دانست و گفت: تقاضا رو به افزایش است، اما مسئله ای که همگی با آن روبرو هستیم سطح بسیار بالای ذخیره سازی این کالا است.

مترجم: مریم ربیعی

آدرس منبع

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *