// // عربستان دیگر ظرفیت افزایش تولید نفت ندارد؛ شرط بی شرط - نفتاب
نفتآب
نفتآب

عربستان دیگر ظرفیت افزایش تولید نفت ندارد؛ شرط بی شرط

به گزارش خبرنگار شانا، «الگوی قراردادهای جدید نفتی از سوی علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی به دولت ابلاغ شد» این خبر پیش از ظهر نخستین روز هفته گذشته در حالی ازسوی خبرگزاری خانه ملت ارسال شد که مخالفان، نه منتقدان این قراردادها آخرین تلاش‌های خود را برای زیر سوال بردن این قراردادها انجام می دادند، ارسال این خبر آب پاکی را روی دست آن‌ها ریخت زیرا هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین پس از بررسی الگوی قراردادهای جدید نفتی، نبود مغایرت آن با قوانین بالا دستی و توصیه های مطلعان و منتقدان را اعلام کرد.

در همین روز، مهدی عسلی، مدیرکل پیشین امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت درباره نشست الجزایر گفت: ایران در نشست الجزایر می تواند موافقت خود را با اعلام یک سقف تولید کلی اعلام کند مشروط بر این که خود دو تا سه سال از این طرح مستثنی شود.

تحلیلش نیز این است: اگر ایران بدون ارائه سناریوی جایگزین با اعلام سقف تولید کلی مخالفت کند برخی کشورهای عضو اوپک و نیز رسانه های بین المللی نفتی که تحت تاثیر عربستان و دیگر کشورهای ثروتمند صادر کننده نفت هستند ایران را به کارشکنی در تثبیت بازار و دستیابی به قیمت‌های مناسب متهم می کنند، بنابراین بهتر است از سناریو جایگزین استفاده کند.

معاونت برنامه ریزی وزارت نفت هم برای پنجمین ماه پیاپی قیمت گاز طبیعی سبک و شیرین خوراک برای شرکتهای پتروشیمی را اعلام می کند: 2680 ریال در مردادماه.

قیمت هر مترمکعب استاندارد گاز طبیعی در فروردین‌ماه امسال ٢ هزار و ٣١٣ ریال، اردیبهشت‌ماه ٢ هزار و ۴۶۴ ریال، خردادماه ٢ هزار و ٧٠٢ ریال و تیرماه ٢ هزار و ٧٩٠ ریال تعیین و اعلام شده بود.

علی اکبر صفایی، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران نیز از تعداد اجاره نفتکشهای ایرانی به 12 فروند در شهریورماه خبر می دهد، یعنی 6 برابر خردادماه؛ نصرالله سردشتی، مدیر بازرگانی شرکت ملی نفتکش ایران این تعداد را در اواخر خردادماه 2 فروند اعلام کرده بود؛ برجام راه نفتکش‌ها را باز کرد.

ساخت مخازن زیرزمینی نفت جدی تر شد

مهدی حسنی، رئیس پژوهش و توسعه شرکت پایانه های نفتی ایران گفت: امکان سنجی و انتخاب سایت‌های مستعد ساخت مخازن زیرزمینی در اداره پژوهش و توسعه شرکت پایانه های نفتی ایران با هدف امکان افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی نفت خام و افزایش توان رقابتی و قدرت مانور کشور به پیشرفت بالای ٩٠ درصد رسید.

آمریکا نزدیک به یک میلیارد بشکه ذخیره سازی‌های زیرزمینی دارد که حدود ٨٠٠ میلیون آن نفت خام و ٢٠٠ میلیون هم فرآورده های نفتی است، کشورهای توسعه یافته به دلیل مسایل زیست محیطی، رعایت الزام‌های پدافند غیرعامل، هزینه های پایین تر ساخت این نوع مخازن در مقایسه با مخازن مرسوم و همچنین امکان ساخت مخازنی با ظرفیت بسیار بالاتر از این نوع مخازن استفاده می کنند.

کرامت بهبهانی، مجری طرح توسعه میدان آزادگان شمالی هم در دومین روز هفته برای چندمین بار گفت: شاخه بین المللی شرکت ملی نفت چین (سی ان پی سی آی) برای اجرای فاز دوم طرح توسعه میدان آزادگان شمالی باید طرح پیشنهادی خود را به شرکت ملی نفت ایران ارائه دهد؛ حجم ذخایر نهایی این میدان حدود ۶,٣ میلیارد بشکه است.

علی‏ احسان نظربیگی، رئیس پردیس پژوهشکده پالایش پژوهشگاه صنعت نفت هم در این روز خواستار اعتماد بیشتر دولت و صنعت کشور به محققان و دستاوردهای آنان شد و عنوان کرد: روزآمدکردن خدمات آزمایشگاهی از برنامه های اصلی ماست که متاسفانه در یک برهه زمانی برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی تحت فشار بودیم و اعتبار کافی برای به‌روز کردن این تجهیزات در اختیار نداشتیم و امیدواریم با توجه به وضع کشور و همچنین تاکید بر سیاست های اقتصاد مقاومتی، صنعت بیش از این به پژوهشگاه اعتماد کند تا بتوانیم در داخلی سازی توانمندتر شویم.

واگیت آل اکپروف در تهران

مدیرعامل شرکت روسی لوک اویل دوشنبه (29 شهریورماه) در تهران با بیژن زنگنه، وزیر نفت و علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران دیدار و مذاکره کرد، وزیر نفت خواستار ایجاد بنیان همکاری بلندمدت میان شرکت ملی نفت ایران و لوک اویل می شود، علی کاردر هم گفت: شرکت لوک اویل در کوتاه‌ترین زمان ممکن، نتایج مطالعات خود را در میدانهای آب تیمور و منصوری به شرکت ملی نفت ایران اعلام کند.  

آل اکپروف هم اعلام کرد: برنامه لوک اویل این است که نتایج مطالعات اولیه میدان‌های نفتی آب تیمور و منصوری را که برای آن با ایران قرارداد محرمانگی امضا کرده را در آینده نزدیک به شرکت ملی نفت ایران ارائه دهد.

غلامرضا منوچهری، معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران نیز در این باره یادآور شد: میدان‌های نفتی کشور بر اساس ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها، پیشنهادهای فنی و آمادگی شرکت‌ها برای آغاز کار، واگذار می شود.

لوک اویل، دومین شرکت بزرگ نفتی، در کشور روسیه است؛ ظرفیت تولید نفت خام این شرکت در سال ۲۰۱۲ به طور میانگین یکی میلیون و ٩٠٠ هزار بشکه در روز، اعلام شد.

علی کاردر که پیش از دیدار با آل اکپروف در مراسم سی و ششمین سالروز تاسیس شرکت نفت فلات قاره ایران شرکت کرده بود، بر ضرورت توسعه میدان‌های مشترک تاکید می کند: «اگرچه قیمت تمام شده تولید در دریا بیش از خشکی است، اما توسعه میدان‎های مشترک با هر شرایطی اولویت دارد و تاخیر در آن جایز نیست.»

وی گفت: متاسفانه در خارج از صنعت نفت، شناخت درستی نسبت به سختی کار در دریا وجود ندارد، اما کارکنان صنعت نفت به خوبی بر این واقعیت واقفند.

عربستان قادر به افزایش تولید بیشتر نیست

سید مصطفی خویی، رئیس کسب و کار اکتشاف و تولید گروه انرژی دانا هم که از جمله شرکت‌های ایرانی صاحب صلاحیت برای فعالیت در قالب اکتشاف و تولید (E&P) به شمار می آید، گفت: این شرکت برای اجرای پروژه‌های کوچک و متوسط به عنوان راهبر مشکلی ندارد، تنها مشکل ما تامین منابع مالی است. اکنون با تعدادی از مشاوران خارجی در حال بررسی برای دسترسی به منابع مالی در خارج از ایران هستیم، نگاهی هم به بانک‌های داخلی  و صندوق توسعه ملی داریم که امیدوارم موفق شویم.

وی اذعان می کند: انتقال فناوری فرایندی طولانی است و باید در طول اجرای قرارداد صورت گیرد یعنی به طور دقیق از زمانی که قرارداد امضا می‌شود باید نحوه انتقال فناوری هم مشخص شود.

فرهاد ایزدجو، مجری طرح توسعه فازهای ٢٢، ٢٣ و ٢۴ پارس جنوبی هم خبر خوب می دهد: نخستین واحد شیرین سازی این فازها با استفاده از گاز فازهای ۶ تا ٨ پارس جنوبی تا خردادماه سال آینده ( ١٣٩۶) به بهره برداری می رسد، با راه اندازی این فازها، ٢ میلیارد فوت مکعب به ظرفیت برداشت گاز میدان پارس جنوبی اضافه می شود.

مهدی یوسفی، کارشناس ارشد موسسه مطالعات انرژی، اصرار عربستان برای پیوستن ایران به طرح تثبیت تولید را بیشتر یک تصمیم سیاسی می داند که از سوی مقام‌های سیاسی خارج از وزارت نفت این کشور گرفته شده است.

وی افزود: هم‌اکنون نه عربستان سعودی و نه روسیه ظرفیت افزایش تولید نفت ندارند.

کارشناس ارشد موسسه مطالعات انرژی تاکید می کند که رسیدن ایران به سطح تولید پیش از تحریم‌ها حق طبیعی ایران است و همه صادرکنندگان نفت به نوعی در یک کشتی نشسته اند و بهتر است به جای تخریب به دنبال منافع جمعی باشند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هم پس از ابلاغ الگوی جدید قراردادهای نفتی گفت: طبق روال قانونی، درخواست ارائه مدارک و اطلاعات فنی، مالی و … از سوی شرکت ملی نفت ایران به شرکت های بین المللی اکتشاف و تولید (E&P) و شرکت‌های نفتی بین المللی (IOC) هفته آینده ارسال می شود.

وی تصریح می کند: پس از ارائه مدارک و اطلاعات از سوی شرکت‌ها، شرکت ملی نفت ایران نسبت به ارزیابی متقاضیان اقدام و فهرست شرکت‌های مورد تایید خود را اعلام می کند که آنها می توانند در مناقصه شرکت کنند.

اول و آخر هفته گذشته (27 شهریورماه تا 2 مهرماه) با خبرهای از قراردادهای نفتی و نشست الجزایر آغاز و به پایان رسید.

آدرس منبع

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *