// // ساخت قطعات توربین با دانش ایرانی - نفتاب
نفتآب
نفتآب

ساخت قطعات توربین با دانش ایرانی

به گزارش شانا، منطقه ۵ عملیات انتقال گاز به لحاظ قرار گرفتن در موقعیت راهبردی شبکه عظیم انتقال گاز و مالکیت ۴ هزار و ۴۷۲ کیلومتر خطوط سراسری و تجهیزات مربوط، مسئولیت انتقال حدود ۷۵ درصد از گاز تولیدی کشور به مبادی مصرف را به عهده دارد. از این رو نگهداری و آمادگی ویژه و قابلیت اطمینان ۱۰۰ درصدی در ۱۵ ایستگاه تقویت فشار گاز منطقه و ۶۴ عدد توربوکمپرسور گاز در طول سال ۹۸ از افتخارهای این منطقه است. ۵۲ درصد کل توان توربوکمپرسورهای کشور در شرکت انتقال گاز، در این منطقه جمع شده که همین موضوع، اهمیت و شرایط راهبردی این منطقه به‌خصوص در زمان اوج مصرف و حصول پایداری انتقال گاز را نشان می‌دهد.

پیمان خضرایی، سرپرست منطقه ۵ عملیات انتقال گاز، درباره برنامه‌های این شرکت در زمینه توسعه همکاری با شرکت‌های داخلی برای تأمین تجهیزات مورد نیاز می‌گوید: استفاده از توان شرکت‌های داخلی از جمله اقدام‌هایی است که به‌صورت کلان در دستور کار شرکت انتقال گاز و مناطق عملیاتی قرار گرفته است. به همین منظور پس از برگزاری نشست‌های فنی مشترک و بیان نیازها، سازندگان اقدام به ساخت نمونه‌های داخلی از قطعات مورد نیاز کرده و این قطعات پس از انجام آزمون‌های کامل میدانی و آزمایشگاهی، در چرخه تولید انبوه و مصرف قرار گرفته‌اند.

وی همچنین استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در تأمین قطعات و انجام تعمیرات اساسی توربوکمپرسورها و همکاری در مسیر توانمندسازی بخش خصوصی را از اقدام‌هایی توصیف می‌کند که جزو فرآیندهای جاری سازمان و منطقه قرار گرفته است.

سرپرست منطقه ۵ عملیات انتقال گاز می‌افزاید: هم‌اکنون بخش قابل توجهی از تعمیرات و ساخت قطعات توربین‌های اروپایی از سوی شرکت‌های داخلی با عملکردهای بسیار قابل قبول صورت می‌گیرد.

حمایت تمام‌قد از سازندگان داخلی

خضرایی در بیان دستاوردهای امیدبخش حمایت از سازندگان داخلی می‌گوید: یکی از سازندگان استانی موفق شد دستگاه UPS صنعتی مربوط به توربین‌ها را مطابق نمونه خارجی شبیه‌سازی کند که با دستیابی به این مهم، موفقیتی بزرگ در جایگزینی  UPSهای خارجی با برند داخلی حاصل شده است، همچنین در زمینه تعمیر قطعات صنعتی و مهندسی معکوس نیز دستاوردهای ارزشمندی درخصوص دیافراگم‌های شیرآلات، انواع فیلترها، لوله‌های انعطاف‌پذیر، کسکت‌های صنعتی و قطعات سیستک کنترل ولوها به ثمر نشسته است. این دستاوردها سبب شده است قطعات خاص و گران‌قیمت، دوباره در چرخه سرویس قرار گیرند و از خرید قطعات خارجی پرهیز شود.

همکاری منطقه ۵ با شرکت‌های دانش‌بنیان

سرپرست منطقه ۵ عملیات انتقال گاز درباره همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری می‌گوید: با شرکت‌های دانش‌بنیان در استان فارس و همچنین پارک‌های علم و فناوری تعاملات مفیدی در خصوص مهندسی معکوس تعدادی از کارت‌های الکترونیکی مهم و بسیار تخصصی توربین‌ها و PLCها برقرار و این برنامه‌ها به ساخت کارت الکترونیکی تخصصی و آزمون‌های میدانی این تجهیزات منجر شده است.

در همین خصوص، با انجام جلسات کارشناسی و انعکاس اشکالات به شرکت‌های یادشده، طراحی، ساخت و آزمون‌های میدانی محقق و بستری مناسب برای بارور شدن توان استعدادهای ناب جوانان این مجموعه‌ها، تحت حمایت‌های منطقه ۵ عملیات انتقال گاز فراهم شد.

وی با شرح سیر تکاملی و توفیق‌های به‌دست آمده از سوی منطقه ۵ عملیات انتقال گاز درباره بومی‌سازی می‌گوید: قطعات ولوها که زمانی از جانب شرکت‌های اصلی سازنده خارجی تأمین می‌شد، به دلیل تحریم‌ها، سال‌هاست که از طریق کارگاه‌های صنعتی در سطح استان تأمین می‌شود. تمامی کارت‌های الکترونیکی و کارت‌های PLC سیستم کنترل واحدها به‌طور ۱۰۰ درصد در داخل تولید می‌شود. هم‌اکنون در این منطقه، ساخت همه فیلترها یا ازسوی شرکت‌های داخلی صورت می‌گیرد یا در مرحله طراحی و تست میدانی برای بومی‌سازی قرار دارند.

در زمینه‌ تأمین دستگاه‌های الکترونیکی حساس و اصلی ایستگاه شامل UPSها، باتری شارژرها، تجهیزات بانک‌های خازنی، فلکسیبل‌های توربین زاریا، سلونویید ولوها، روشنایی ضدانفجار، باتری‌ها و روغن‌های مخصوص کمپرسورها که پیش از این از خارج تأمین می‌شد، شاهد خودکفایی و بومی‌سازی هستیم. همچنین باید عنوان کنم که نیروهای عملیاتی منطقه ۵، از دانش و مهارت کافی در بخش اورهال کامل توربین‌ها برخوردارند و هیچ نیازی به حضور کارشناسان خارجی در این امور تخصصی نداریم.

اجرای  ۳۵ اورهال در سال ۹۸

سرپرست منطقه ۵ عملیات انتقال گاز، درباره برنامه‌های تعمیرات اساسی توضیح می‌دهد: پارسال ۳۵ اورهال کامل واحدهای توربوکمپرسور، ازسوی منطقه و در برخی موارد با همکاری پیمانکاران داخلی، به‌خوبی و با بهترین کیفیت در موعد مقرر انجام شد. در نیمه نخست امسال نیز با توجه به شرایط حاکم و شیوع ویروس کرونا و همچنین لزوم توجه به شیوه‌نامه‌های بهداشتی، ۲۸ مورد اورهال توربین و کمپرسورهای گاز در منطقه در دستور کار قرار دارد که هم‌اکنون سه مورد از این تعمیرات آغاز شده، همچنین بازرسی فنی دورهای ایستگاه تقویت فشار گاز نیز به‌منظور افزایش ضریب اطمینان در برنامه نیم سال نخست قرار گرفته است.  

وی همچنین درباره بهره‌گیری از نرم‌افزارهای کاربردی در حوزه تعمیرات اساسی توضیح می‌دهد: هم‌اکنون برنامه‌ریزی تعمیرات و نگهداری تجهیزات در نرم‌افزار تعمیراتی CMMS در حال انجام است، همچنین در فرآیند مدیریت شبکه و انتقال گاز از نرم‌افزار شبیه‌سازی برای بهینه کردن کارکرد توربین‌ها و افزایش بازده و همچنین کاهش سوخت استفاده شده است.

سرپرست منطقه ۵ عملیات انتقال گاز تأکید می‌کند: آمادگی کامل منطقه ۵ عملیات انتقال گاز و عملکرد عالی تجهیزات فرآیندی و توربوکمپرسورها، حاصل تلاش و عملکرد رضایتبخش همکاران تلاشگر و دلسوز منطقه بوده و حتی تحریم‌های ظالمانه نیز نتوانسته جلو اراده کارکنان منطقه را بگیرد، به گونه‌ای که هر روز از روز قبل آماده‌تر و هوشیارتر بوده و به همین دلیل، شرکت انتقال گاز هر ساله توانسته است رکورد تازه‌ای را در حجم انتقال گاز پایدار ایمن و بهره‌ور گاز طبیعی داشته باشد. پایداری زنجیره تولید، انتقال و توزیع گاز و خدمت به هموطنان عزیز، مایه افتخار همکاران پرتلاش شرکت ملی گاز، به‌ویژه همکاران مناطق عملیاتی است که لازم است از تک تک همکاران دلسوز که در شرایط ویژه کنونی، سبب اعتلای سازمان و کشور عزیزمان شده‌اند، تشکر کنم.

منبع: هفته‌نامه مشعل

آدرس منبع

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *