// // درآمدهای نفتی گروه تروریستی داعش کاهش یافت - نفتاب
نفتآب
نفتآب

درآمدهای نفتی گروه تروریستی داعش کاهش یافت

 به گزارش خبرگزاری رویترز از بغداد، مقامهای عراق اعلام کردند که درآمد گروه تروریستی داعش از قاچاق نفت، با بیرون رانده شدن نیروهای آن از بیش از نیمی از سرزمینهای اشغال شده در سال 2014، به شدت کاشه یافته است.

داعش وادار شده است که افزون بر کاهش دستمزد مزدوران خود، مالیاتهای تازه ای وضع کرده و جریمه های نقض قوانین و مقررات در سرزمینهای تحت اشغال خود را افزایش دهد.

این گروه تروریستی که شماری از میدانهای نفتی خود را از دست داده، وادار به فروش نفت تولیدی کنونی خود با تخفیفهای کلان برای ترغیب رانندگان کامیونهای نفتکش به انتقال آن باوجود حملات هوایی ائتلاف ضد داعش شده است.

نفت در کنار مالیات، باج و خراج و فروش کالاها و اشیای عتیقه، منبع اصلی تامین درآمدهای داعش بود، به گونه ای که زمانی ماهیانه میلیونها دلار از محل فروش نفت به واسطه ها یا به پالایشگاههای موقت، درآمد کسب می کرد.

به گفته مقامهای امنیتی و شهری عراق، پیشرویهای اخیر نیروهای دولتی عراق، سبب شده که این گروه تنها به بخشی از دو میدان نفتی از پنج میدان نفتی اشغال شده خود دسترسی داشته باشد که موجب کاهش قاچاق نفت تا دستکم 90 درصد شده است.

به گفته عبدالرحمان الوجه، عضو شورای استان موصل که پس از سقوط این شهر، به اربیل انتقال یافته است، داعش روزانه 50 تانکر نفت تولید شده از میدانهای نفتی قیاره و نجمه در جنوب موصل که پایگاه اصلی این گروه در عراق است را می فروخت که عمدتا برای مبادله با سوخت خودرو به خاک سوریه، انتقال می یافت.

وی افزود: اما اکنون با نزدیک تر شدن نیروهای دولتی عراق به موصل و تشدید حملات هوایی علیه داعش، این گروه به سختی می تواند روزانه پنج تانکر کوچک نفت بفروشد.

هرچند ارائه آمار و ارقام دقیق درباره مقدار درآمد داعش از محل فروش نفت، دشوار است، اما لوی الخطیب، مدیر اجرائی موسسه انرژی عراق که پژوهشهای گسترده ای در خصوص عملیات قاچاق نفت این کشور کرده است، گفت: درآمد این گروه حتی در بهترین روزهای اوج آن در نیمه دوم 2014 که روزانه حدود 700 هزار دلار از فروش نفت عراق کسب می کرد، نوسان داشت.

بر اساس ارزیابی ماه مه آمریکا، درآمد سالانه این گروه از سرزمینهای تحت اشغال در عراق و سوریه، نصف شده و به 250 میلیون دلار در سال کاهش یافته است.

با این که این گروه از آن هنگام به بعد نیز عقب نشینیهای بیشتری در عراق کرده، اما هنوز چند میدان نفتی را در شرق سوریه در اشغال دارد که دیگر گروههای تروریستی مورد حمایت آمریکا، موفقیت کمتری در شکست دادن و عقب راندن آن داشته اند.

داعش میدانهای نفتی عراق را با ظرفیت کل تولید روزانه حدود 60 هزار بشکه، دو سال پیش که بخشهای گسترده ای از شمال و غرب این کشور را اشغال کرد، تحت سلطه خود گرفت.

به گفته مقامهای امنیتی و مشاور وزارت نفت عراق، درآمد داعش تنها در آوریل 2015 با ازدست دادن میدانهای نفتی عجیل و حمرین نزدیک شهر تکریت در 150 کیلومتری شمال بغداد، تا یک میلیون دلار در روز کاهش یافت.

این مقامهای امنیتی و محلی عراق، افزودند: اکنون که نیروهای دولتی عراق برای حمله تا پایان سال میلادی، به سوی موصل پیشروی می کنند، به اندازه کافی به میدانهای قیاره و نجمه در حدود 60 کیلومتری جنوب این شهر نزدیک شده اند تا سبب کاهش قابل توجه عملیات تولید نفت در آنها شوند.

خطرات حملات هوایی ائتلاف ضد داعش برای قاچاقچیان نفت، داعش را وادار به کاهش قابل ملاحظه قیمتهای نفت کرده است.

به گفته وجه، داعش، بازرگانان محلی موصل را با کاهش قیمت محموله هر تانکر نفت از 6 هزار دلار به دو هزار دلار، تحریک می کند.

سخنگوی وزارت نفت عراق، گفت: تروریستها از سازوکارها و ابزاراهای ابتدایی مانند پمپهای آبیاری محصولات کشاورزی، برای استخراج نفت از میدانها استفاده می کنند.

بیشتر میدانهای نفتی عراق، عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) که تقریبا تمام درآمدهای دولت را تامین می کند، در جنوب این کشور و به دور از بخشهای تحت اشغال داعش، واقع شده است.

گروه دولتی انر‍ژی آنگولا (سونانگول) که تا سال 2013 از میدانهای قیاره و نجمه بهره برداری می کرد، به علت افزایش هزینه های بهره برداری و نگرانیهای امنیتی، آنها را ترک کرد.

میدان قیاره با ذخایر تخمینی 800 میلیون بشکه پیش از اشغال داعش به همراه پالایشگاه نزدیک آن با ظرفیت 16 هزار بشکه در روز، روزانه هفت هزار بشکه نفت خام تولید می کرد. اما فعالیت این پالایشگاه و تاسیسات کوچک تر در کساک در شمال غربی موصل در پی فرار کارکنان آن به علت تهاجم داعش و اشغال، متوقف شد.

میزان تولید میدان نجمه که بیشتر میدان گاز بود، حدود پنج هزار بشکه در روز بود.

به گفته ابوعبدالله، مالک یک شرکت حمل و نقل نفت خام مستقر در موصل، بیشتر بازرگانان، پس از هدف قرار گرفتن صدها کامیون نفتکش در حملات هوایی 6 ماه گذشته، از خرید نفت خام از داعش خودداری می کنند.

وی به رویترز گفت: 100 راننده که برای قاچاق نفت خام به سوریه تلاش می کردند، جان خود را از دست داده اند و رانندگان از کار در این مسیر خودداری می کنند زیرا مسیر قاچاق میان موصل و سوریه به دام مرگ تبدیل شده است.

ترجمه از: محسن شریفی

آدرس منبع

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *