// // خط قرمز بهای نفت و آستانه تحمل اقتصاد جهانی در کمتر از 90 دلار - نفتاب
نفتآب
نفتآب

خط قرمز بهای نفت و آستانه تحمل اقتصاد جهانی در کمتر از 90 دلار

به گزارش شانا، اداره اطلاعات انرژی آمریکا ماه گذشته میلادی تقاضای جهانی نفت را ٩١ میلیون و ۵۵٠ هزار بشکه در روز پیش بینی کرده بود، اما در گزارش تازه خود این رقم را به روزانه ٩١ میلیون و ۴٧٠ هزار بشکه اصلاح کرده است.

گزارش EIA در حالی است که این اداره پیش بینی می کند عرضه سوخت مایع جهان (نفت خام و میعانات گازی) حدود 1.5 میلیون بشکه در سال 2014 و حدود 1.3 میلیون بشکه در سال 2015 افزایش خواهد یافت.

همچنین، بر اساس گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی در فصل تابستان 15.5 میلیون بشکه به حجم انبارهای نفت کشورهای توسعه یافته ( OECD) افزوده شده است به طوری که نفت نگهداری شده در این انبارها به 2760 میلیون بشکه رسیده است. این روند موجب شده است سطح انبارهای نفت در این کشورها به سطح میانگین پنج ساله انبارهای تجاری نفت برسد.

علاوه بر این، برابر گزارش اوپک، تا سال ۲۰۱۵ میلادی تولید شیل اویل در جهان قاعدتا باید به روزانه ۳.۴ میلیون بشکه در روز برسد و این رقم تا سال ۲۰۳۵ تنها به ۸.۴ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت که از این مقدار ۶.۶ میلیون بشکه نفت در آمریکا و کانادا تولید خواهد شد.
صندوق بین المللی پول نیز در پیش بینی خود در ماه ژانویه از اقتصاد جهان انتظار رشد3.7 درصدی را داشت. اما این پیش بینی در ماه آوریل به 3.6 درصد و در ماه جولای به 3.4 درصد و سرانجام در پیش بینی اخیر به 3.3 درصد کاهش یافت.

 قیمت نفت، بازار نفت

اگر رشد اقتصادی در سال جاری باز هم کاهش یافته و از سال2013 کمتر شود به این معناست که سال2014 چهارمین سال متوالی است که در آن بازده اقتصاد جهان نسبت به سال پیشین خود کاهش داشته است. صندوق بین المللی پول عقیده دارد پیش بینیهای اقتصادی ممکن است در آینده حامل اخبار ناخوشایندتری باشند.

عواملی مانند نگرانی‌ ناشی از مازاد عرضه و کاهش تقاضای نفت، افزایش تولید از شیلهای نفتی آمریکا و کاهش رشد اقتصاد جهانی توانسته است با همراهی عوامل موثر دیگر شامل کاهش درگیریها در لیبی و نیجریه، اقدام عربستان سعودی در کاستن از بهای فروش نفت خود، دلار قوی و نیز اعلام شاخصهایی از اقتصاد آمریکا، اروپا و چین و تحریم نفتی روسیه به کاهش بهای نفت خام به کمتر از 90 دلار دامن بزند.

کاهش رشد اقتصادی و بر هم خوردن معادله عرضه و تقاضا در کنار افزایش سطح ذخایر استراتژیک نفت در جهان در حالی است که برخی معتقدند دلیل کاهش قیمت نفت، تولید 30 میلیون و 960 هزار بشکه در روز توسط اوپک است که 960 هزار بشکه بیشتر از توافق صورت گرفته بین اعضاست.

البته این کاهش قیمت قاعدتا باید تا زمانی ادامه پیدا کند که عواملی بتوانند رشد روزافزون مازاد عرضه نفت را متوقف کرده و بازار را به نقطه تعادل باز گردانند.

براوردهای دویچه بانک آلمان نشان می دهد کاهش حدود 4 میلیون بشکه از عرضه نفت می تواند قیمت آن را تا 38 درصد افزایش دهد. بر این اساس هر یک میلیون بشکه کاهش در عرضه جهانی نفت می تواند منجر به افزایش 10 درصدی قیمتها بشود. همانطور که مازاد 960 هزار بشکه در روز نفت عرضه شده توسط اوپک توانسته است قیمتها را از 100 دلار به 90 دلار کاهش بدهد!.

فرانسیسکو بلانش، مدیر تحقیقات بازار در «بنک آو آمریکا» اعتقاد دارد که “چنانچه قیمت جهانی نفت به کمتر از ٨۵ دلار برای هر بشکه برسد، رشد شیل اویل آمریکا کاهش می یابد، زیرا برای بسیاری از تولیدکنندگان شیل اویل دیگر تولید با این قیمت به صرفه نخواهد بود”.

همچنین با کاهش بهای نفت به زیر 85 دلار، علاوه بر پروژه های فعال در کانادا، بسیاری از پروژه های فعلی تولید نفت از میادین نامتعارف مانند نروژ، دریای شمال انگلیس و آبهای عمیق خلیج مکزیک نیز دیگر صرفه اقتصادی نخواهد داشت و خود به خود با کاهش عرضه بازار به سمت تعادل حرکت خواهد کرد.

در اینجا ممکن است برخی ادعا کنند که عربستان سعودی با افزایش تولید نفت خود از 9 میلیون و  700 هزار بشکه در روز به 10 میلیون و 700 هزار بشکه در روز می تواند به روند نزولی کاهش قیمت در بازار های جهانی نفت تداوم بخشد. این امر در کوتاه مدت و برای دست یافتن به اهداف سیاسی شاید ممکن باشد ولی نمی تواند تداوم پیدا کند.

هفته نامه Business Week در ژوئیه ٢٠٠٨ خاطر نشان کرده است: عربستان اگر هم بتواند تا سال ٢٠١٠ ظرفیت تولید خود را به ١٢,۵ میلیون بشکه در روز برساند، تنها برای مدت کوتاهی و آن هم در مواقع اضطراری خواهد توانست آنرا عملیاتی کند تا در این سال بتواند تولید پایدار خود را حداکثر به ١٠ میلیون و ۴٠٠ هزار بشکه در روز برساند.

برابر گزارش مرکز مطالعات انرژی آمریکا، عربستان در طول سال ٢٠١٢ به طور متوسط، روزانه ٩,٨ میلیون بشکه نفت خام تولید کرده است که با پیش بینی هفته نامه Business Week تقریبا مطابقت می کند.

این موضوع نشان می دهد همانطور که کارشناسان انرژی پیش بینی کرده اند، اگر چه عربستانیها از طریق پروژه های بالادستی خود ممکن است به ظرفیت تولیدی بیشتری دست پیدا کرده باشند اما با لحاظ کردن افت طبیعی سالانه از مخازن تولیدی، تنها می توانند روی تولید پایدار حدود ١٠ میلیون بشکه در روز حساب باز کنند. موضوعی که نمودار ذیل بهتر می تواند آن را نشان دهد و این کشور حتی تا سال 2042 هم قادر به تولید پایدار بیش از این نخواهد بود!.

عربستان    

در واقع آنچه عربستان را به توسعه و افزایش بیشتر ظرفیت تولید وادار می کند میزان افت طبیعی مخازن  این کشور است که بر اساس گزارش Platts Oilgram سالیانه بین ۶ تا ٨ درصد برآورد می شود که  به این معناست که عربستان تنها برای جبران این میزان افت تولید خود مجبور است سالانه بیش از ٧٠٠ هزار بشکه در روز ظرفیت سازی کند.

دلیل دیگری که احتمال کاهش بیشتر قیمتهای نفت را محدود می کند ایجاد اختلال و رکود در بازارهای جهانی است.

با کاهش بیشتر بهای نفت، درآمدهای نفتی کشورهای تولید کننده نفت خام کاهش پیدا می کند و این کاهش در ادامه، افت شدید تقاضا برای محصولات کشورهای صنعتی را در پی خواهد داشت. هم اکنون نشانه های کاهش رشد اقتصادی در آلمان، روسیه، آرژانتین، انگلستان، ژاپن و چین قابل مشاهده است. اقتصاد آمریکا هم مطمئنا با ناتوان شدن اقتصادهای وابسته به دلارهای نفتی که طرفهای عمده تجاری آمریکا هستند لطمه خواهد خورد.

به گزارش سه منبع دویچه بانک آلمان ( Deutsche Bank)، هاور آنالیتیکز (Haver Analytics ) و جودی ( JODI)، قیمت سر به سری نفت در سال 2014 از نظر موازنه بودجه دولت در کشورهای منتخب صادر کننده نفت عبارت است از: ایران (100 دلار)، بحرین ( 134.9 دلار)، کویت ( 71.9 دلار)، عمان ( 75.7 دلار)، قطر ( 71 دلار)، عربستان سعودی ( 93.4 دلار)، امارات ( 70.4 دلار)، نیجریه ( 118.8 دلار)، روسیه ( 101.7 دلار) و ونزوئلا ( 121 دلار).

زنگنه در اوپک/بیژن زنگنه در اوپک/وزیر نفت در اوپک 7

 بودجه بخش عمومی در بسیاری از کشورهای صادر کننده نفت وابسته به درآمدهای نفت است و سقوط قیمت نفت می تواند موقعیت مالی دولتها و رشد اقتصادی آنها را تحت تاثیر قرار دهد. در کشورهایی مانند نیجریه و ونزوئلا و حتی بحرین که با بحرانهای اقتصادی اجتماعی مواجهند کسری بودجه و کاهش توان مالی دولت مطمئنا پیامدهای سیاسی و اجتماعی نامطلوبی را نیز بر جای خواهد گذاشت.

بر اساس چنین فرضیاتی است که بانک جهانی تغییرات احتمالی متوسط قیمت نفت برنت را در طی سالهای 2014 تا پایان 2019  به ترتیب سال 106.1، 104.4، 103.5، 103.9، 104.3، 104.8 دلار برای هر بشکه پیش بینی کرده است.

همچنین اداره اطلاعات انرژی آمریکا هم در آخرین گزارش خود اعلام کرده است که در سه ماه پایانی امسال قیمت نفت برنت را به طور میانگین ٩٨ دلار برای هر بشکه پیش بینی می کند و قیمت نفت برنت برای سال ٢٠١۵ را نیز ١٠١ دلار و ۶٧ سنت برای هر بشکه اعلام کرده است.

آدرس منبع

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *