// // خداحافظی با آقای دیپلمات - نفتاب
نفتآب
نفتآب

خداحافظی با آقای دیپلمات

به گزارش خبرنگار شانا، امیرحسین زمانی نیا، ۲۷ آذرماه ۱۳۹۳ با حکم بیژن زنگنه سکان مدیریت امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت را به‌عهده گرفت، وی اندکی بعد و پس از امضای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بین ایران و کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ در۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ به یکی از مردان اصلی ساختمان طالقانی تبدیل شد. مذاکرات سخت و فشرده با هیئت‌های مختلف اروپایی، آسیایی و آفریقایی. در همان روزها بارها از او جمله‌ای که امروز گفت را شنیدم «تولید نفت ایران متناسب با ذخایرش نیست» او اما برای دستیابی به این مهم همه تلاشش را در فضای برجام کرد تا شرکت‌های خارجی در صنعت نفت سرمایه‌گذاری کنند و ایران مهره‌ای تأثیرگذار در بازار نفت باشد اما … حالا او پس از ۶ سال، چهار ماه و هشت روز وزارت و صنعت نفت را ترک می‌کند.

آیین نکوداشت و تجلیل از خدمات امیرحسین زمانی‌نیا، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت و نماینده ایران در هیئت عامل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) امروز (دوشنبه، ۱۸ مردادماه) برگزار شد.

«خدا نگهدار»

زمانی‌نیا که با تأیید وزیران نفت و انرژی ۱۳ کشور عضو اوپک در یکصدوهفتادونهمین نشست وزارتی اوپک در ۱۷ خردادماه ۱۳۹۹ نماینده ایران در هیئت‌عامل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) شد سخنانش را با این جمله «بالاخره آن روز آمد» آغاز کرد: متأسفانه تولید و صادرات نفت نسبت به ذخایر ما متناسب نیست، این موضوع نشانگر این است که سیاست خارجی ما نتوانست به نفت به عنوان یک کالای بین‌المللی کمک کند.

وی با بیان اینکه فرصت زیادی برای تبدیل ذخایرعظیم نفت به ثروت وجود ندارد، تصریح کرد: اصطلاحاتی در نفت همانند تولید بین نسلی و از این قبیل وجود دارد که به نظر در شرایط امروز غیرمنطقی است.

معاون وزیر نفت از کارکنان صنعت نفت که وی را به‌عنوان مهمان و با روی باز پذیرفتند قدردانی کرد و گفت: چنانچه تحریم‌ها برطرف شود نفت ایران در کوتاه مدت و با قدرت به بازار باز خواهد گشت و اوپک هم چاره‌ای جز باز کردن جا برای نفت ایران ندارد و شک و تردیدی هم در آن نیست، منتها دربلندمدت نمی‌دانم ایران با تولید روزانه ۳ میلیون، ۴ میلیون، ۵ میلیون نفت چقدر در مجامع بین‌الملل قدرت آفرین است!

زمانی نیا ابراز امیدواری کرد که صنعت نفت در دولت جدید بتواند شکوفا شود و این ذخایر برای رفاه مردم و توسعه کشور تبدیل به ثروت شود.

معاون وزیر نفت در پایان با قدردانی و تشکر از مهمانان حاضر با این کلمه سخنانش را به پایان رساند: «خدانگهدار»

«صداقت و تواضع»

مجید تخت‌روانچی، سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل متحد هم در این آیین صداقت، تواضع و تسلط به زبان انگلیسی را از ویژگی‌های بارز امیرحسین زمانی‌نیا دانست و گفت: او در همه سال‌های فعالیتش همواره با صداقت و صراحت صحبت کرد حتی اگر برخی مواقع به ضررش بوده باشد، این ویژگی بسیار ارزشمند است.

وی با اشاره به اینکه تصمیم آقای زمانی‌نیا برای ورود به صنعت نفت شجاعانه و عملکرد ایشان هم نشانگر موفقیت در این صنعت بوده است، افزود: کمتری مدیر ارشدی در کشور داریم که همانند آقای زمانی‌نیا به زبان انگلیسی (محاوره و نوشتاری) مسلط باشند، این سرمایه بزرگی است.

سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: توانایی و تخصص آقای زمانی‌نیا با انبوهی از تجربه در مذاکرات پرشمار می‌تواند سال‌ها برای کشور مفید باشد.

«سخنور و دوست داشتنی»

سعید خوشرو، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران هم در این آیین با صفات نجیب، صدیق، پاک‌سرشت، سخنور و دوست داشتنی از زمانی‌نیا یاد کرد، گفت: کارکنان صنعت نفت که به‌صورت سنتی نسبت به افرادی که خارج از نفت وارد مجموعه می‌شوند موضع دارند نسبت به آقای زمانی‌نیا چنین موضعی نداشتند.

وی با بیان اینکه آقای زمانی‌نیا بسیارحرفه‌ای و دیپلماتیک موضوع‌ها را جمع‌آوری و در تصمیم‌سازی‌ها بسیار موفق عمل کردند، گفت: به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران از آقای زمانی‌نیا قدردانی می‌کنم. سبب خوشحالی است که در دورانی که در امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران بودم آقای زمانی‌نیا معاونت بین‌المللو بازرگانی وزارت نفت را به‌عهده داشت. در این دوره هیچ تنشی میان شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت نبود.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با خواندن این شعر که «زندگی صحنه‌ یکتای هنرمندی ماست، هر کسی نغمه‌ خود خواند و از صحنه رود، صحنه پیوسته به جاست، خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد.» تصریح کرد: آقای زمانی‌نیا از آن نغمه‌های به یادماندنی است.

در این آیین مدیران حمیدرضاحق‌بین جهرمی، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی گاز ایران، حسین علیمراد، سرپرست امور بین‌الملل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، علی اصولی، مدیرعامل شرکت نفت خزر، مجید پارسانیا، مدیرکل امور کشورهای اقیانوسیه، آسیایی و آفریقایی معاونت امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت، حسین اسماعیلی، مدیرکل اروپا، آمریکا و همسایگان دریای خزر امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت و فرزانه اسداللهی، مسئول دفتر معاونت امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت هم سخنانی در وصف ویژگی‌های آقای زمانی‌نیا ایراد کردند.

آدرس منبع

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *