// // حمایت کامل وزارت نفت از متقاضیان احداث جایگاه‌های سی‌ان‌جی - نفتاب
نفتآب
نفتآب

حمایت کامل وزارت نفت از متقاضیان احداث جایگاه‌های سی‌ان‌جی

به گزارش شانا، بخش خصوصی به طور ماهوی به دنبال کسب سود است و تمام تلاش شرکت ملی پخش و وزارت نفت بر آن است که جذابیت‌های لازم برای ورود بخش خصوصی را تامین کنند.

طبق آمارهای موجود هم اکنون در حدود چهار میلیون خودرو گازسوز در کشور وجود دارد که حدود 2.7 میلیون دستگاه آن‌ها شماره شده‌اند. در کارت خودرو عبارت «دوگانه سوز» درج شده و حدود 900 هزار خودرو هم از طریق طرح دوگانه سوز شده‌اند که عبارت فوق در کارت خودروی آن‌ها ثبت نگردیده است. تعدادی خودرو نیز در کارگاه‌ها دوگانه‌سوز شده‌اند.

هم اکنون میزان کارمزد ویژه در شهرهای کوچک معادل 120 تومان به‌ازای هر مترمکعب و برای کلان‌شهرها مثل تهران 140 تومان به‌ازای هر مترمکعب تعیین شده است . ارقام فوق نسبت به کارمزد 70 تومانی و 80 تومانی که پرداخت می‌شود اختلاف فاحشی دارد. دولت این مشوق را برای هفت سال پرداخت می‌کند تا سرمایه‌گذاری در بخش تجهیزات برگشت داده شود. به طور متعارف میزان سرمایه‌گذاری موردنظر بیش از 1 میلیارد تومان برآورد شده که این سرمایه‌ با لحاظ شرایط در طول مدت و با فروش مناسب در شرایط متعارف مستهلک شده و همراه با سود مناسب به سرمایه‌گذار بازگشت می‌شود.

اگر کسی زمین مناسبی ( حدود 1000 مترمربع) در اختیار داشته باشد می‌تواند به مناطق شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی مراجعه کرده و تقاضای خود را برای احداث جایگاه سی‌ان‌جی ارائه دهد. هیچ منع خاصی برای احداث وجود ندارد و قطعاً وزارت نفت و شرکت ملی پخش از این تقاضاها استقبال کرده و در تمامی مراحل تا حد توان برای پیشبرد طرح یاری خواهد نمود.
هیچ مشکلی در تامین مخازن استاندارد وجود ندارد

بر اساس اظهارات مقامات مسئول در وزارت نفت، درحال‌حاضر دو شرکت در اصفهان و کرج از طریق خط تولید و مونتاژ خود، به امر ساخت تجهیزات اشتغال دارند. به طور کلی محدودیت و یا مشکلی در ساخت و تامین مخزن نیز در کشور وجود ندارد. تجهیزات خاص این صنعت (مانند ابزار دقیق و ضدانفجار) نیز بدون هیچ منعی از خارج وارد می‌شوند.

در صورتی‌که ظرفیت مخزن خودرو افزایش یابد در این صورت دفعات مراجعه به جایگاه‌ها کم‌تر و رغبت به استفاده از سی‌ان‌جی بیش‌تر می‌شود. اما فعلا خودروساز داخلی خودرویی با این مشخصات تولید نکرده است.

اما با تمام تنگناهای موجود در حوزه‌ی تولید داخل، امکان واردات چنین خودروهایی نیز وجود دارد. دولت نیز به‌نوبه‌ خود باید در صورت واردات این نوع خودروها، تخفیف‌های تعرفه‌ای متناسب قائل شود تا خودروی دوگانه‌سوزی که این مشخصه‌ها را دارد، ارزان‌تر از خودروی بنزینی تمام شود. در این صورت جذابیت لازم برای اقشار مختلف مردم ایجاد خواهد شد.

نکته‌ی بسیار مهم این است که متاسفانه فضاسازی‌های کاملاً غلطی پیرامون ایمنی خودروها و مخازن CNG در میان مردم پدید آمده است. مراجعه به سوابق نشان می‌دهد که در طول سال‌ها هیچ‌گونه حادثه‌ای (به‌عنوان مثال اینکه تصادفات منجر به سانحه شود) گزارش نشده است. این بدان معنی است که طی مدت 13 سال گذشته عملاً حمل مخزن استاندارد CNG حادثه‌ای را در پی نداشته است (با تاکید بر روی کلمه‌ی استاندارد).

تنها ریسک موجود، بحث خورد‌گی داخل و خارج مخزن و بازرسی ادواری است (که عمده حوادث مربوط به خوردگی مربوط به استفاده نادرست از وانت‌ها است). هرچند فترتی چند ساله در این میان پدید آمد اما اخباری شنیده شده که طی آن در حال حاضر مذاکراتی با مراجع ذی‌صلاح صورت گرفته تا معاینه فنی خودروهای CNG به صورت مستقل از معاینه‌ی فنی خودروهای بنزینی صورت گیرد (گویا این طرح در مرحله‌ی راه‌اندازی است)

از آنجا که اکثر حوادث ناشی از تحمیل فشار به مخازن هنگام سوخت‌گیری گزارش شده است؛ لذا طرحی در جایگاه محمدشهر کرج اجرا شده که طی آن بتوان اپراتور را نیز از دیسپنسر دور نگاه داشت تا درصورت وقوع حادثه اپراتور هم مصدوم نشود.

در این طرح اتومبیل‌ها به‌صورت یک گروه وارد جایگاه شده و پارک می‌شوند. آنگاه اپراتورها اتصال را انجام می‌دهند و سپس از طریق اتاق کنترل، سوخت‌گیری آن گروه اتومبیل به طور هم‌زمان از طریق کلیدهای مخصوصی انجام می‌شود. الزامات قانونی در راستای تعمیم این طرح نیز لحاظ گردیده است. در این طرح صرفاً یک تاخیر بسیار اندک در امر سوخت‌گیری محتمل است که در مقایسه با ایمنی بسیار بالای طرح، به‌هیچ عنوان قابل مقایسه نیست. هزینه این طرح نیز در برابر ایمنی آن، قابل اغماض است.

آدرس منبع

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *