// // تلاش آسیا و خاورمیانه برای تأمین امنیت انرژی - نفتاب
نفتآب
نفتآب

تلاش آسیا و خاورمیانه برای تأمین امنیت انرژی

به گزارش خبرنگار شانا، تقلای چین برای خصوصی‌سازی شرکت‌های نفت و گاز در این کشور، تلاش قطر برای آغاز تولید پروژه گاز برزان قطر در نوامبر امسال، تصمیم انی به افزایش برداشت گاز از میدان نورس مصر و همچنین کوشش پاکستان برای تکمیل پایانه جدید واردات ال ان جی تا پایان سال جاری میلادی از جمله مهم ترین رویدادهای دنیای گاز در هفته گذشته بود که نشان دهنده پویایی گازی در بازار آسیا و خاورمیانه است.

اداره برنامه ریزی اقتصادی چین اعلام کرد که برای حصول اطمینان از رقابت منصفانه سرمایه‎گذاران خصوصی با شرکت های دولتی در زمینه پروژه های زیرساختی نفت و گاز (که بیشتر در اختیار دولت بوده است)، قصد دارد اقدام هایی انجام دهد. دولت این کشور که نگران ترازنامه های مالی شرکت های بدهکار دولتی است، در نظر دارد میزان سرمایه گذاری خصوصی در پروژه های زیرساختی انرژی را افزایش دهد.

ونگ دونگ جینگ، مدیر عامل بزرگترین شرکت نفتی چین (پتروچاینا)، هفته گذشته اعلام کرد که این شرکت قصد دارد سهم تولید گاز را در سبد انرژی خود افزایش دهد. هم اکنون، تولید گاز، 37 درصد سبد انرژی پتروچاینا را تشکیل می دهد و این شرکت قصد دارد تا سال 2020 میلادی این میزان را به حدود 50 درصد (10 درصد افزایش) برساند.

همچنین قطر به منظور تأمین تقاضای رو به افزایش انرژی در داخل این کشور، تولید پروژه گاز 10 میلیارد دلاری برزان را در ماه نوامبر امسال آغاز می‌کند.این طرح که شرکت «رأس گاز» توسعه و بهره برداری از آن را بر عهده دارد و حاصل سرمایه گذاری مشترک بین شرکت‌های قطر پترولیوم و اکسون موبیل آمریکا است، قرار بود سال 2014 میلادی تولید از آن آغاز شود. پروژه برزان، گاز میدان فراساحلی گنبد شمالی (مشترک با پارس جنوبی ایران) را به منظور تأمین سوخت مورد نیاز نیروگاه های برق و صنایع پتروشیمی، وارد بازارهای داخلی قطر می کند.

خبر دیگر حاکی است که شرکت انرژی انی ایتالیا قصد دارد تولید روزانه میدان گازی نورس را در دلتای نیل واقع در منطقه ساحلی بالتیم مصر از 700 میلیون فوت مکعب به یک میلیارد فوت مکعب در آغاز سال 2017 میلادی برساند. پیش بینی‌ها نشان داد که میزان تولید سه چاه گاز این میدان در اواسط ماه سپتامبر سال جاری میلادی با 180 میلیون فوت مکعب افزایش به 700 میلیون فوت مکعب خواهد رسید. هم اکنون تولید روزانه این میدان با تکمیل حفاری چهار چاه و با مجموع سرمایه گذاری 450 میلیون دلار، بیش از 350 میلیون فوت مکعب گاز و سه هزار بشکه میعانات گازی است.

پاکستان نیز با امضای قرارداد ساخت دومین واحد شناور دریافت و تبدیل دوباره ال ان‌جی (FSRU) با شرکت “بی دبلیو گروپ” سنگاپور، گامی مهم در جهت تبدیل این کشور به یک واردکننده مهم ال ان جی برداشت. شرکت بی دبلیو گروپ در بیانیه ای اعلام کرد که اف اس آر یو را در سه ماه چهارم سال 2016 میلادی به شرکت “پاکستان گازپورت” (پی جی پی ال) تحویل می‎دهد و به موجب یک قرارداد 15 ساله، خدمات تبدیل دوباره ال ان جی را نیز در بندرگاه قاسم در کراچی ارائه خواهد کرد.

یک خبر دیگر اینکه وزارت اقتصاد روسیه هفته گذشته اعلام کرد تولید گاز شرکت گازپروم در ماه ژوئیه با 3.8 درصد افت سالانه روبرو شد. بر اساس گزارش وزارت اقتصاد روسیه، در فاصله ماه‌های ژانویه تا ژوئیه سال جاری میلادی (2016) تولید گاز گازپروم با 4.2 درصد افت نسبت به مدت مشابه پارسال به 223 میلیارد و 100 میلیون متر مکعب رسید. این شرکت چندی پیش در گزارش سه ماه دوم سال 2016 میلادی خود پیش بینی کرده بود که تولید گاز این شرکت در انتهای سال 2016 میلادی با 0.4 درصد کاهش به 417 میلیارد و 200 میلیون متر مکعب برسد. گازپروم همچنین انتظار دارد مجموع تولید گاز روسیه در سال جاری میلادی نسبت به سال پیش با 0.6 افت به 632 میلیارد متر مکعب کاهش یابد.

خبر دیگر حاکی است، از آن جایی که با اجرا شدن پروژه خط لوله گاز نورد استریم-2 ممکن است حق ترانزیت گاز روسیه به اروپا به اسلواکی تعلق نگیرد، رابرت فیکو، نخست وزیر این کشور، در این باره ابراز نگرانی کرد. این خط لوله قرار است که بدون عبور از اوکراین و اسلواکی، 55 میلیارد متر مکعب گاز روسیه را سالانه از طریق دریای بالتیک به آلمان برساند. فیکو با توجه به این که ساخت این خط لوله ممکن است اسلواکی را از گرفتن سالانه 800 میلیون یورو حق ترانزیت (حدود 900 میلیون دلار) محروم کند اعلام کرد که این خط لوله موضوع اصلی گفتگوهای اخیر دو کشور اسلواکی و روسیه بوده است.

جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا، اعلام کرد که دولت این کشور معتقد است پروژه خط لوله گاز نورد استریم-2 که گاز روسیه را قرار است به اتحادیه اروپا برساند، توافق مناسبی برای اروپایی‌ها نیست. بسیاری از کشورهای اروپای شرقی و آمریکا معتقدند که این خط لوله ممکن است مسیرهای عرضه و امنیت انرژی اتحادیه اروپا را محدود کند.

سخنگوی گازپروم هم هفته گذشته هشدار داد: با توجه به اینکه حجم روزانه گازی که اوکراین از روسیه به تأسیسات ذخیره سازی این کشور منتقل می کند سطح منابع این کشور را به 17 میلیون متر مکعب نمی‎رساند، احتمال بروز مشکل در انتقال گاز این کشور به اتحادیه اروپا وجود دارد.

همچنین شرکت عمرانی “سی آی ام آی سی” استرالیا اعلام کرد که برای گرفتن مبلغ یک میلیارد و 860 میلیون دلار استرالیا (یک میلیارد و 420 میلیون دلار آمریکا) برای ساخت اسکله ای در پروژه ال ان جی گورگون در غرب این کشور، از شرکت آمریکایی شورون شکایت کرده است. این شرکت قرار بود این اسکله را در سال 2009 میلادی و طبق دستمزدهای آن سال بسازد، اما در پی نرسیدن به توافق با شورون بر سر ایجاد تغییرهایی در این پروژه، در ماه فوریه امسال اختلاف خود را با آن شرکت علنی کرد.

شرکت روسی گازپروم نیز اعلام کرد الکسی میلر، مدیر عامل این شرکت، و رینر سیل، رئیس شرکت اتریشی او ام وی، هفته گذشته درباره ساخت پروژه خط لوله نورد استریم-2 با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

ترد لین، وزیر نفت و انرژی نروژ هم اعلام کرد که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا هیچ تأثیری بر صادرات گاز این کشور اروپای شمالی به انگلیس نخواهد گذاشت و نروژ بزرگترین تأمین کننده گاز انگلیس باقی خواهد ماند.

و بالاخره اینکه با توجه به این که رشد ذخیره سازی‎های گاز به مراتب کمتر از انتظارها بوده است، قیمت این سوخت پاک در هفته گذشته افزایش یافت. قیمت گاز هفته گذشته در امریکا 11 درصد افزایش یافت که بیشترین افزایش هفتگی از ماه آوریل به شمار می‌رود. قیمت گاز تحویل سپتامبر در بورس کالای نیویورک (نایمکس) با 2.5 سنت (0.9 درصد) افزایش به 2 دلار و 87 سنت برای هر میلیون بی تی یو رسید.

مریم ربیعی

آدرس منبع

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *