// // تدبیر و امید، گاز را به زاهدان می رساند - نفتاب
نفتآب
نفتآب

تدبیر و امید، گاز را به زاهدان می رساند

به گزارش خبرنگار شانا، این خط انتقال گاز اهداف چندگانه ای را در خود جای داده که می توان به گازرسانی به نیروگاه‌ها، صنایع پتروشیمی، واحدهای صنعتی و ساخت خطوط فرعی و شبکه های شهری برای مصارف خانگی، تجاری و صنعتی در استان‌های واقع در طول مسیر به‌ویژه گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد.

 

خط لوله هفتم سراسری هم اکنون 99.6 درصد پیشرفت دارد و در قالب آن، خط لوله ای به طول 904 کیلومتر با قطر 56 اینچ از عسلویه به ایرانشهر احداث شده است. با تحقق گازرسانی به ایرانشهر، تاکنون به 10 هزار خانوار این شهرستان گازرسانی شده و این خانوارها از نعمت گاز برخوردار شده اند.

 

افزون بر بخش خانگی، گازرسانی به یک جایگاه سی ان جی، دو واحد نیروگاهی نیز انجام شده و عملیات اجرایی گازرسانی به شهرک‌های صنعتی این شهرستان نیز در دست اجراست.

 

در ادامه طرح گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان، اجرای خط انتقال گاز ایرانشهر به زاهدان کلید خورد و این طرح هم اکنون با صرف 550 میلیارد تومان هزینه، از 80 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

 

در همین حال، حسن منتظر تربتی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران می گوید: همزمان با افتتاح خط لوله انتقال گاز ایرانشهر- زاهدان در بهار سال آینده و گازرسانی به این شهرستان، عملیات اجرایی ساخت خط لوله گاز ایرانشهر به چابهار آغاز می شود. 

 

به گفته وی، این خط لوله می تواند افزون بر گاز مردم چابهار، گاز پتروشیمی های منطقه مکران را نیز تامین کند.

 

در مجموع، ۵٠ درصد خانوار ساکن در استان سیستان و بلوچستان در مناطق شهری و ۵٠ درصد دیگر نیز در مناطق روستایی قرار دارند. براساس گزارش مدیریت گازرسانی شرکت ملی گاز ایران، گازرسانی به شهر زاهدان به دلیل وجود نیمی از جمعیت شهری استان در آن، اولویت نخست این شرکت به شمار می رود و در فاز نخست تعداد قابل توجهی از ساکنان این شهر از مزایای گاز برخوردار می شوند.

 

ناصر ابراهیمی، مدیر پیشین گازرسانی شرکت ملی گاز ایران درباره گازرسانی به شهرستان زاهدان گفته بود: بر اساس برنامه های تعریف شده، با اتصال زاهدان به شبکه سراسری گاز، ١۵٠ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع گازدار شده و ١٠ هزار انشعاب نیز نصب می شود.

 

به گفته وی، هم اکنون در مجموع پیمانکار اجرای ٧٠٠ کیلومتر شبکه گذاری گاز در این شهر انتخاب شده است و ٣۵٠ کیلومتر شبکه باقیمانده نیز در آینده پیمان سپاری می شود.

 

براساس برنامه های تعریف شده، در مجموع یکهزار و ٢٠٠ کیلومتر شبکه گاز در شهر زاهدان اجرا و ١٢٠ هزار خانوار از مزایای گاز برخوردار می شوند.

 

گازرسانی به شهر زاهدان که از جمله قول های رئیس جمهوری در فروردین ماه ٩٣ بود، هم اکنون با شتاب مطلوب در جریان است و براساس برنامه، این طرح تا پایان امسال یا اوایل سال آینده به بهره برداری می رسد.

 

گازرسانی به مرکز استان سیستان و بلوچستان در حالی از جمله اولویت‌های اجرایی شرکت ملی گاز ایران است که مدیرعامل این شرکت ۲۷ مهر امسال، در حاشیه بازدید از عملیات اجرایی این خط لوله گفته بود: «منابع مالی این طرح را در هر شرایطی حتی تعطیلی دیگر طرح ها تامین می کنیم و نمی گذاریم با کمبود بودجه مواجه شود».

 

به گفته حمیدرضا عراقی، هم اکنون روزانه ٧٠ تریلی، لوله مورد نیاز خط را به منطقه منتقل می کنند و ١٢٠ جوشکار به طور همزمان در حال کار هستند.

 

طرح گازرسانی به زاهدان که از سال 89 تا 92 تنها 1.6 درصد پیشرفت فیزیکی داشته، با روی کار آمدن دولت یازدهم شاهد پیشرفت چشمگیری بود و هم اکنون با 80 درصد پیشرفت در جریان است.

 

تحقق برنامه گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان و به طور خاص شهر زاهدان، افزون بر ایجاد رفاه عمومی و عدالت اجتماعی، زمینه ساز کاهش مصرف سوخت‌های مایع نیز می شود.

 

افزون بر موارد یادشده، توسعه گازرسانی در این منطقه سبب می شود نیروی کار جوان در این مناطق باقی بمانند و از مهاجرت آن ها به دیگر مناطق جلوگیری می کند که این برنامه از جمله اهداف کلان نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه عدالت محوری و محرومیت زدایی است.

 

در پایان باید گفت که گازرسانی به شهر زاهدان طرحی است که کارکنان صنعت گاز برای تحقق آن هم قسم شده اند و با همراهی مردم و مسئولان به‌زودی شاهد روشن شدن مشعل گاز در این شهر خواهیم بود.

آدرس منبع

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *