// // تحلیل منابع روس درباره کوشش گازی اتحادیه اروپا - نفتاب
نفتآب
نفتآب

تحلیل منابع روس درباره کوشش گازی اتحادیه اروپا

به گزارش پایگاه اینترنتی صدای روسیه، ادوارد چو، محقق مرکز تحقیقات راهبردی و بین‌المللی آمریکا بر این باور است که کاهش خرید گاز اتحادیه اروپا از روسیه در آینده نزدیک و دور عملاً غیر ممکن است.

این کارشناس در این باره توضیح داد: اتحادیه اروپا پیش از آن که جرأت کند مسیرهای عرضه گاز را متنوع کند، مجبور است حداقل ده‌ها و حتی صدها میلیارد دلار را صرف توسعه تأسیسات زیربنایی مربوطه مانند ساخت خطوط لوله جدید گازرسانی و پایانه های ال ان جی کند. 

وی افزود: علاوه بر این، اروپا باید تصمیم بگیرد که گاز مورد نظر را کجا بخرد، زیرا پیش از این نیز علاقمند به کاهش وابستگی به گاز روسیه بود و حتی گامهای معینی برداشته و تعدادی پایانه های ال ان جی احداث کرده است، اما سودآروی این طرحها زیاد بالا نبود.

سرگئی پراوسودف، رئیس انستیتو انرژتیک ملی روسیه در این باره  گفت: در طول دو سال اخیر این پایانه ها عملا فعالیت نداشته اند زیرا گاز لازم به آنها تحویل داده نمی‌شد و آنها به میزان یک سوم و حتی کمتر مورد استفاده قرار می‌گرفتند و در نتیجه این موضوع، سرمایه گذاران ضرر می کردند.

وی افزود: ال ان جی در مکانهایی با قیمت بالا فروخته می شود مانند ژاپن، کره جنوبی و چین و در اروپا که قیمت گاز پایین تراست، ال ان جی بازاری ندارد.

این مقام روس اعلام کرد: حتی اگر اوضاع و شرایط بسیار خوب باشد، نخستین عرضه گاز غیر روسی به اروپا زودتر از سال 2015 نخواهد بود، زیرا بنا بر آمارهای آژانس بین‌المللی انرژی، بیش از یک سوم گاز اروپا را روسیه تامین می کند.

وی گفت: تنها در سال گذشته میلادی اتحادیه اروپا حدود 170 ( 167/2 ) میلیارد متر مکعب گاز از روسیه خریده و آفریقای شمالی آماده است تنها کمتر از 50 میلیارد متر مکعب گاز به اروپا بفروشد، به این دلیل، بعید است که اروپا بتواند در اسرع وقت جانشینی برای گاز روسیه بیابد.

ماکسیم شئین، کارشناس راهبردی گروه پولی «بی کی اس» روسیه نیز گفت: اروپا قادر نیست هم اکنون یا ظرف ده سال آینده  از گاز روسیه مطلقاً صرفنظر کند، ولی می‌تواند این کار را مجزا انجام دهد. اما باز هم این کار برایش بسیار گران تمام خواهد شد و نرخ گاز تحویلی از جاهای دیگر گرانتر خواهد بود؛ رسیدن به توافق با یک طرف یک چیز و بستن قرارداد با چند طرف چیز دیگری است.

به گفته پراوسودف، رئیس انستیتو انرژتیک ملی روسیه، می‌شود حدس زد که اروپا به مرور زمان بتواند جانشین گاز روسیه را پیدا کند، مثلاً می‌توان به استخراج کل گاز ایران پرداخت و آن را به اروپا فروخت اما این روش فقط برای مدتی محدود کفایت خواهد کرد. 

این کارشناس ادامه داد: باید در نظر داشت که قراردادهای اروپا با روسیه برای بیست سال امضا شده و اگر اجرا نشوند طرف مقصر باید مجازات شود و لغو این قرارداد ها کار عاقلانه ای نیست.

وی گفت: هم اکنون تنها روسیه می‌تواند مقادیر اضافی گاز را به بازار عرضه کند و برایش مشکلی ندارد مقدار صدور این سوخت به اروپا را افزایش دهد؛ تنها تقاضای مشتریان برای این کار لازم است که به احتمال زیاد افزایش خواهد یافت.

شرکت آمریکایی اکسون موبیل پیش بینی کرده است که در ده سال آینده وابستگی اتحادیه اروپا به گاز وارداتی از 45 درصد کنونی به 60 درصد افزایش خواهد یافت.

آدرس منبع

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *