// // برادرم بوتفلیقه! - نفتاب
نفتآب

برادرم بوتفلیقه!

یاداشت و تحلیل

۱۵ فروردین ۱۴۰۰ 525 بازدید
نفتآب

برادرم بوتفلیقه!

دهمین نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه نفت اوپک و غیراوپک (JMMC) فردا (یکشنبه، یکم مهرماه) به ریاست عربستان و با حضور وزیران انرژی روسیه، الجزایر، عمان، کویت و ونزوئلا به عنوان اعضای اصلی و تعدادی دیگر از وزیران کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برگزار می‌شود. من به الجزایر آمده‌ام زیرا فکر می‌کنم اخبار مهمی در لابه‌لای سطور مرتبط با نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک جریان خواهد داشت. دیروز در اینجا صحبت از حضور 20 وزیر نفت بود، برخی اما بعید می‌دانند این تعداد وزیر به الجزایر بیایند.

فردا در حاشیه نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک، یک برنامه ویژه هم برگزار می‌شود. قرار است اوپک از عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس‌ جمهوری باسابقه، موثر و محبوب الجزایر قدردانی کند. اواسط دهه 80 شمسی، وقتی هوگو چاوز در افتتاحیه سومین نشست سران اوپک در ریاض سخنرانی می‌کرد به یکباره صورتش را به سمت رئیس‌ جمهوری بوتفلیقه چرخاند و با لحنی توام با احترام او را خطاب قرار داد که «برادرم بوتفلیقه! ما خاطرات مبارزه شما را با استعمار از یاد نبرده‌ایم…» و بعد خطاب به دیگر روسای کشورهای نفتی، از جمله ملک عبدالله (پادشاه وقت سعودی)، با این مضمون سخنرانی‌اش را ادامه داد که «… حالا ما را چه شده است که در مقابل خواست‌های (بخوانید زورگویی) استعمارگران واکنش مناسب نشان نمی‌دهیم. (جملات نقل به مضمون است.) آن زمان تحریم‌ها علیه ایران آرام آرام در حال شکل‌گیری بود.

فردا قرار است اوپک از شخصی قدردانی کند که به عنوان یکی از نمادهای مبارزه با استعمار خارجی شناخته می‌شود. از فردی که در عین حال توانسته بود وحدت را برای کشورش به ارمغان بیاورد. در روزگاری که دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری آمریکا به طور مستقیم برخی از اعضای اوپک را با توییت‌های سخیفش تهدید می‌کند و به برخی دیگر با اعمال تحریم‌های زورگویانه فشار وارد می‌کند، شاید توجه به پیام قدردانی از بوتفلیقه برای اوپکی‌ها مفید باشد.

رئیس هیئت ایرانی در بدو ورود به الجزایر چه گفت؟

رئیس هیئت ایرانی شرکت‌کننده در دهمین نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر «بیانیه همکاری اوپک و غیراوپک»، دیروز حدود ساعت 4 عصر به وقت محلی وارد هتل «اروسی» الجزیره شد و وقتی خبرنگار پلاتس پرسید: «آیا هیئت ایرانی با راهبردی ویژه وارد این نشست شده است؟» حسین کاظم‌پور اردبیلی، نماینده ایران در هیئت عامل اوپک پاسخ داد: «مواضع ما همانی است که آقای وزیر در مصاحبه اخیرشان مطرح کرده‌اند.»

بیژن زنگنه، هفته گذشته از شرکت در نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک  انصراف داد و کاظم‌پور اردبیلی را راهی این نشست کرد. نشستی که بر اساس بیانیه 174 اوپک و توافق بعدی آن با غیر اوپکی‌ها وظیفه دارد تا بر نحوه کاهش تعهد 152 درصدی به 100 درصدی کشورهای حاضر در توافق اوپک و غیراوپک نظارت و گزارش آن را به نشست وزیران اوپک و غیر اوپک ارائه کند. زنگنه در ترکیب یک هیئت 6 نفره قرار بود به الجزایر سفر کند. ترتیبات ویزایش را هم انجام داده بود، اما پس از تغییر شرایط از این سفر انصراف داد و در مصاحبه‌ای گفت که این نشست چندان هم مهم نیست! «اعتقاد ما این است که کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه نفت اوپک و غیراوپک هیچ حق تصمیم‌گیری ندارد. این کمیته اختیار قانونی ندارد.»

مصاحبه زنگنه از ابعاد مختلف

قابل تحلیل است که جایش الان نیست. از آن مصاحبه که رد شوید، احساس من این است که قطب‌بندی جدیدی در اوپک و با مشارکت روسیه در خارج از اوپک در حال شکل‌گیری است که عواقب آن می‌تواند منافع ایران را در بازار نفت تهدید کند. به همین دلیل خبرنگاران زیادی به الجزایر آمده‌اند.

رضا زندی

منبع: روزنامه اعتماد

آدرس منبع

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *