// // اچ اس یی پژوهشگاه نفت بازوی توانمند اجرای صحیح پروژه‌هاست - نفتاب
نفتآب
نفتآب

اچ اس یی پژوهشگاه نفت بازوی توانمند اجرای صحیح پروژه‌هاست

مزیت اجرای نظام مدیریت اچ اس یی در اجرای پروژه‌ها شامل بررسی پروژه از نظر مسائل ایمنی، بهداشتی و زیست محیطی از شروع مطالعات پروژه تا پایان مرحله راه اندازی آن، ایجاد اطمینان در مدیریت از نظر مشخص کردن خطرات و روش کنترل و کاهش آنها و رعایت و اجرای تمام استانداردهای موجود در ارتباط با ایمنی، بهداشت و محیط زیست در همه مراحل پروژه می‌شود.

در این میان هدف اصلی واحد اچ اس یی پژوهشگاه صنعت نفت نیز کاهش ریسک باقی مانده ناشی از فرآیندهایی است که در یک پلانت فرآیندی به انجام می‌رسد.

این واحد، ریسک تمام فعالیت‌ها، طرح ها، عملیات‌ها و ضایعات دورریز را مورد بررسی قرار می‌دهد تا اطمینان حاصل شود که آیا این ریسک در حد قابل تحمل است یا خیر.

 

/مانور/آتش نشانی/ایمنی/اچ اس ایی/HSE/اچ.اس.ایی/مانور آتش نشانی پژوهشگاه صنعت نفت/ 4

 

اچ اس یی پژوهشگاه صنعت نفت با شرکت‌های عملیاتی متفاوت است

به دلیل ماهیت پژوهشگاه، پروژه‌ها در آن دائم در حال تغییر است؛ بنابراین نوع نظارت واحد اچ ‌اس یی بر تمام مراحل ایمنی، بهداشت و زیست محیطی پروژه ها نیز متفاوت است.

 

حمید طاووسی همراه در این باره می‌گوید: اقدام‌هایی که واحد اچ اس یی یک منطقه عملیاتی انجام می‌دهد، به روش معمول و همیشگی آن است، اما در پژوهشگاه به دلیل اینکه پروژه‌های گوناگونی وجود دارد، اچ اس یی آن نیز دائم در حال تغییر است.

به گفته طاووسی، یک پروژه تا زمانی که بخواهد به بهره‌برداری کامل برسد، باید تمام مراحل، مقیاس آزمایشگاهی، بنچ و پایلوت را طی کند و پس از نهایی شدن به مرحله نیمه پایلوتی و صنعتی وارد شود.

او می‌افزاید: اقدام‌هایی که برای یک پروژه در پژوهشگاه صنعت نفت انجام می‌شود، در مقیاس آزمایشگاهی است که برای رسیدن به نتیجه مطلوب نیز شرایط آن ممکن است به طور مداوم تغییر کند، نظارت اچ اس یی بر آن نیز با واکنش‌های مختلف روبه رو است و در تمام مراحل باید همواره تغییرات را ارزیابی کند.

پژوهشگاه صنعت نفت متولی اجرای پدافند غیرعامل در صنعت نفت

پژوهشگاه صنعت نفت در سال 1390 توافقنامه‌ای با 11 محور اساسی را با سازمان پدافند غیرعامل کشور منعقد کرد که بر اساس آن قرار است هماهنگی‌ها و آموزش‌های لازم در زمینه اجرای پدافند غیرعامل در صنعت نفت از سوی پژوهشگاه صورت بگیرد.

طاووسی با بیان اینکه به همین منظور نیز یک کمیته راهبردی با حضور رئیس پژوهشگاه، مدیران اچ اس یی 4 شرکت اصلی و مدیرکل اچ اس یی وزارت نفت تشکیل شده است، توضیح می دهد: قرار است پژوهشگاه صنعت نفت با کمک واحد اچ اس یی خود و همکاری سازمان پدافند غیرعامل کشور در زمینه اجرای کل پروژه‌های صنعت نفت نیز به عنوان یک اهرم اجرایی موثر عمل کند.

/حمید طاووسی/ 1

به گفته این مقام مسئول، اولین جلسه این کمیته راهبردی به زودی تشکیل و نتایج آن اعلام خواهد شد.

وی معتقد است در صورتی که عملکرد کمیته راهبردی پدافند غیرعامل مطلوب باشد، پژوهشگاه وارد حوزه مدیریت بحران در پروژه‌های صنعت نفت نیز خواهد شد.

پژوهشگاه صنعت نفت نماینده کمیسیون ایمنی مواد شیمیایی در وزارت امورخارجه

پژوهشگاه صنعت نفت به عنوان نماینده کمیسیون ایمنی مواد شیمیایی وزارت امورخارجه موظف است تمام تصمیم گیری‌های این کمیسیون در زمینه استفاده، حمل و نقل، ذخیره و … مواد شیمیایی، همچنین دستورعمل‌های صادرشده در این باره را به آگاهی وزارت نفت و شرکت‌های اصلی و فرعی آنها برساند و ناظر بر اجرای صحیح دستورعمل‌ها و استانداردهای جهانی آن باشد.

فعالیت‌های در دست اقدام اچ اس یی پژوهشگاه صنعت نفت در سال جاری

واحد اچ اس یی پژوهشگاه صنعت نفت در سه حوزه بهداشت، ایمنی و محیط زیست برنامه‌هایی را برای سال جاری در دست اقدام دارد.

ایمنی

فعالیت این واحد در بخش ایمنی شامل نصب سیستم های اعلام و اطفای حریق خودکار و دتکتورهای (ردیاب) گازی می‌شود.

رئیس ایمنی بهداشت و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت اظهار می‌دارد: هم اکنون در پژوهشگاه صنعت نفت 120 آزمایشگاه فعال به طور روزمره با سه هزار نوع ماده شیمیایی سر و کار دارد که برای نخستین بار در سال جاری سیستم‌های اعلام و اطفای حریق و دتکتورهای گازی به منظور جلوگیری از بروز حادثه و کاهش ریسک پروژه در آنها نصب شد.

این سیستم‌ها با واحد آتش‌نشانی که به طور مستقل در این مجموعه وجود دارد، در ارتباط است و در صورت بروز حادثه آلارم می‌دهد.

محیط زیست

مبحث محیط زیست در پژوهشگاه صنعت نفت از اهمیت بسیاری برخوردار است تا حدی که یک پژوهشکده مجزا به همین منظور متولی انجام تمام پروژه های زیست محیطی مجموعه و البته با هماهنگی واحد اچ اس یی پژوهشگاه است.

رییس پژوهشکده محیط زیست و بیوتکنولوژیک پژوهشگاه صنعت نفت در این باره می گوید: انجام اقدام ها و برنامه های کوتاه و بلند مدت در حفاظت از محیط زیست، از جمله اهداف مهم این پژوهشکده و همچنین فرهنگ سازی در این امر مهم، از وظایف مهم پژوهشکده در کمک به توسعه پایدار و پویا در کشور محسوب می شود.

کشور ما به دلیل تنوع آب و هوایی و برخورداری از چهار فصل، دارای غنای زیستی فراوانی و وظیفه اصلی هر نهاد زیست محیطی حفظ این غنای زیستی و این ذخیره های خدادادی است.

دکتر علایی با اشاره به وجود سه کارگروه ویژه در پژوهشکده محیط زیست و بیوتکنولوژیک پژوهشگاه صنعت نفت به دو برنامه کلان این پژوهشکده اشاره می کند و می گوید: برنامه ها و هدف های این پژوهشکده در دو بخش قطب های اصلی صنعت نفت و مناطق پراکنده می شود.

نشست خبری ابراهیم اعلایی، رئیس پژوهشکده محیط زیست و بیوتکنولوژیک پژوهشگاه صنعت نفت 10

در حوزه ارزیابی مسائل زیست محیطی قطب های اصلی صنعت نفت که از مناطق جنوبی کشور به عنوان محل اصلی تجمع صنایع نفتی تشکیل شده است، دو بخش خشکی و فراساحلی از اهمیت بالایی برخورداراست.

علایی می گوید: هم اکنون دو برنامه کلان در منطقه پارس جنوبی در حال اجراست؛ اولین آن طرح جامع مدیریت محیط زیست عسلویه و دومین طرح نیز شامل همکاری با پتروشیمی مبین به عنوان مجتمع مسئول دفع پساب های همه واحدهای پتروشیمی آن منطقه است.

به طور کلی هم اکنون سه طرح زیست محیطی جامع در برنامه پنجم توسعه پژوهشگاه وجود دارد. توسعه و کاربرد فناوری های نوین در کنترل آلایندگی های زیست محیطی، توسعه و کاربرد فناوری های نوین در تصفیه پساب ها و طراحی و ساخت سیستم های سنجش آلایندگی های زیست محیطی (بیوحسگرها) سه طرحی است که پژوهشکده محیط زیست پژوهشگاه در برنامه خود دارد.

بهداشت

انجام معاینات دوره‌ای تخصصی برای کارکنان پژوهشگاه

پژوهشگاه صنعت نفت تفاهمنامه‌ای را با سازمان بهداشت درمان صنعت نفت به امضا رسانیده که بر اساس آن قرار است معاینات دوره‌ای کارکنان این مجموعه به صورت تخصصی انجام شود.

طاووسی همراه هدف از این کار را چنین توضیح می‌دهد: سر و کار داشتن کارکنان این مجموعه با انواع موادشیمیایی سبب شد که ما به این نتیجه برسیم که هریک از افراد باید بر اساس همان نوع ماده شیمیایی که با آن کار می‌کنند، مورد آزمایش‌های مخصوص دوره‌ای قرار بگیرند، به همین منظور تفاهمنامه‌ای با سازمان بهداشت ودرمان صنعت نفت منعقد کردیم.

/بیمارستان/کلینیک/بهداشت و درمان/بیمار/مریض/ 5

وی همچنین یکی دیگر از اقدام‌های در دست اجرای این واحد در سال جاری را تهیه یک نرم افزار برگه اطلاعات ایمنی مواد شیمیایی (material safety data sheet)می‌داند که این نرم‌افزار شامل اطلاعات برگه های ایمنی مواد شیمیایی بیش‌ از 4700 ماده شیمیایی و به دو زبان انگلیسی و فارسی قابل دسترسی و جست و جو است.

این نرم‌افزار دارای قابلیت جست و جوی پارامترهای مختلفی شامل مشخصات فیزیکی، شیمیایی، راهنماهای اطفای حریق و ریزش اتفاقی، حمل و نگهداری، حدود مواجهه، لوازم ایمنی، اطلاعات زیست محیطی، سم‌شناسی و بسیاری اطلاعات دیگر برای هر ماده است. امکان جستجوی چند‌گانه، تحلیل و مقایسه پارامترهای اطلاعاتی تعین شده از جنبه‌های بارز نرم R-MSDS است، به صورتی که امکان جست و جوهای بسیار پیچیده تحلیلی را با بیش از 40 پارامتر مشخصه جست و جو در حداقل زمان ممکن برای پژوهشگران فراهم می‌کند.

به طور کلی می‌توان گفت نظام مدیریت اچ اس یی، مسائل بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌زیست را به طور یکپارچه در فعالیت‌های این مجموعه بررسی و بستری مناسب برای استقرار و اجرای استانداردهای این نظام مدیریتی فراهم می‌کند.

کاهش هزینه‌ها، افزایش سودآوری و قابلیت رقابت در بازار جهانی، بستر سازی مناسب برای اخذ گواهینامه‌ها و اجرای تمام استانداردهای مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای و محیط زیست و در نهایت اطمینان در نیروی انسانی از جنبه کاهش و کنترل خطرهای بالقوه و بالفعل موجود در پروژه و آثار سوء آنها از مزایای اجرای نظام مدیریت اچ اس یی در اجرای پروژه‌‌هاست که واحد اچ ‌اس یی پژوهشگاه صنعت نفت به آنها آگاهی دارد و در اجرای کامل آنها می‌کوشد.


آدرس منبع

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *