// // انتخاب چهارمین دبیرکل جی‌ئی‌سی‌اف؛ فردا - نفتاب
نفتآب
نفتآب
انتخاب چهارمین دبیرکل جی‌ئی‌سی‌اف؛ فردا

انتخاب چهارمین دبیرکل جی‌ئی‌سی‌اف؛ فردا

انتخاب چهارمین دبیرکل جی‌ئی‌سی‌اف؛ فردا

به گزارش شانا، ایران، الجزایر، ترینیداد و توباگو، لیبی و نیجریه نامزدهای خود را در ماه‌های آوریل و مه ۲۰۲۱ برای احراز هفتمین دوره دبیرکلی به دبیرخانه جی‌ئی‌سی‌اف معرفی کردند، سابقه نامزدهای معرفی شده برای احراز پست دبیرکلی به‌صورت کوتاه در ادامه می‌آید.

محمد حامل: کاندیدای ۶۴ ساله الجزایر برای احراز پست دبیرکلی ۳۹ سال تجربه فعالیت در حوزه‌های مختلف دنیای انرژی دارد. وی با مدرک مهندسی معدن و اقتصاد هم‌اکنون مشاور ارشد محمد عرقاب، وزیر انرژی الجزایر است، مشاور ارشد دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و بیش از ۱۲ سال فعالیت در سمت ریاست دپارتمان مطالعات انرژی اوپک در سوابقش به چشم می‌خورد.

حجت‌الله غنیمی‌فرد: نامزد ایران برای احراز سمت دبیرکلی ۷۰ سال سن و ۴۳ سال تجربه فعالیت در بخش‌های مختلف حوزه انرژی دارد، وی برای هفت سال رئیس دپارتمان مطالعات نفت اوپک و بیش از یکسال مشاور دبیرکل اوپک بوده و دارای دکترای مدیریت از دانشگاه آزاد اسلامی و MBA از دانشگاه سانتا کلارا  آمریکاست.

 احمدهادی عون: نامزد لیبی برای احراز سمت دبیرکلی ۶۸ ساله است و در کارنامه‌اش ۴۳ سال تجربه فعالیت در بخش‌های گوناگون حوزه انرژی به چشم می‌خورد، وی که در رشته مهندسی شیمی دانشگاه کالیفرنیا تحصیل کرده در کارنامه‌اش ریاست بخش لیبی در شرکت انگلیسی- هلندی شل به مدت ۶ سال و ۶ ماه سال دیده می‌شود.

سایدو محمد: نامزد معرفی شده نیجریه ۶۴ ساله و دارای ۳۸ سال تجربه فعالیت در بخش‌های مختلف حوزه انرژی است. وی هم‌اکنون مشاور امور گاز تیمیپره سیلوا، وزیر نفت نیجریه و مدیر اجرایی، عملیاتی، گاز و نیرو در شرکت ملی نفت این کشور است، محمد در رشته مهندسی شیمی دانشگاه احمدو بلو تحصیل کرده است.

اریک ویلیامز: کاندیدای ۶۴ ساله ترینیداد و توباگو هم ۳۸ سال تجربه فعالیت در بخش انرژی را دارد. وی که به مدت چهار سال عهده‌دار وزارت انرژی این کشور بوده هم‌اکنون رئیس و مشاور ارشد شرکت RTESL Ltd را به‌عهده دارد. ویلیامز در رشته مهندسی معدن دانشگاه هوستون تحصیل کرده است.

یه گزارش شانا، مجمع کشورهای صادرکننده گاز که نخستین نشست وزارتی خود را ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۰در تهران برگزار کرده تاکنون ۶ دوره دبیرکلی را پشت سر گذاشته که چهار دوره ۲ ساله (۸ سال) روسیه و دو دوره ۲ ساله (۴ سال) ایران عهده‌دار این سمت بوده‌اند. لئونید بوخانوفسکی (روسیه) نخستین دبیرکل جی‌ئی‌سی‌اف، محمدحسین عادلی (ایران) دومین و یوری سنتورین (سومین) سه چهره‌ای بودند که در مدت ۱۲ سال عهده‌دار پست دبیرکل بودند.

دبیرکل، مسئول اصلی دبیرخانه و نماینده قانونی مجمع به شمار می‌آید. در این مقام، دبیر کل در چارچوب دستورعمل‌های هیئت عامل و اساسنامه جی‌ئی‌سی‌اف، اختیار انجام کارکردهای مدیریتی را دارد و در برابر هیئت عامل و نشست وزیران، پاسخگو و مسئول است.

در کنار دیگر مسئولیت‌ها، دبیر کل بر اجرای بودجه و دستورعمل مجمع نظارت می‌کند، کارهای دبیرخانه را تنظیم و مدیریت می‌کند، گزارش‌هایی را برای ارائه به نشست‌های هیئت عامل تهیه می‌کند و در نشست‌های نهادهای حاکمیتی، حضور می یابد.

گروهی از مسئولان و کارکنان، از جمله سه رئیس بخش، رئیس دفتر دبیر کل، مسئول حقوقی، مسئول روابط عمومی و حسابرس داخلی، در مدیریت دبیرخانه به دبیرکل کمک می‌کنند.

اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز ۴۴ درصد از تولید گاز جهان، ۶۷ درصد از ذخایر گازی جهان، ۶۴ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ۶۶ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع‌شده (ال ان جی) را در اختیار دارند.

کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا و امارات، ١٢ عضو اصلی جی‌ئی‌سی‌اف هستند و هلند، نروژ، عراق، عمان، پرو و آذربایجان به‌عنوان اعضای ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز شرکت می‌کنند.

آدرس منبع

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *