// // اقدام‌های مسئولیت اجتماعی شرکت نفت فلات قاره در لاوان - نفتاب
نفتآب
نفتآب

اقدام‌های مسئولیت اجتماعی شرکت نفت فلات قاره در لاوان

به گزارش شانا به نقل از نشریه مشعل، شرکت نفت فلات قاره ایران، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده نفت دریایی جهان که بخش قابل توجهی از تولید نفت ایران در طول بیش از 1200 کیلومتر از خلیج فارس را به عهده دارد، در تاریخ 37 ساله خود با توجه به حوزه فعالیتش به عنوان مرکز راهبری تولید و شاهرگ حیاتی صادرات نفت ایران، به دلیل دارا بودن حجم عظیمی از ذخایر، منابع و خصوصیت گذرگاه انرژی جهان، چیزی حدود 30 کیلومتر از جزیره مرجانی لاوان را به حوزه فعالیت خود تبدیل کرده و اقدام‌های بسیـار مؤثر و قابل توجهـی را برای ارتقای وضع عمومی جزیره لاوان و بهبود ساختار فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی اهالی در قالب اجرای پروژه‌های مختلف عمرانی، آموزشی، بهداشتی و درمانی، محیط زیستی، تفریحی و اشتغال‌زایی که ماهیت آن با مسئولیت اجتماعی شرکت همسو بوده، انجام داده است.

از آنجا که استخراج منابع نفت و گاز، دارای تبعات بزرگ اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و محیط زیستی است، از این رو اهمیت CSR برای شرکت‌های نفتی، به‌‌ویژه شرکت نفت فلات قاره با توجه به گستردگی فعالیت‌ها و جایگاهش در صنعت نفت دو‌چندان است، به‌طوری که مدام از سوی جامعه پیرامونی خود به دلیل مسئولیت اجتماعی‌اش مورد رصد، نظارت و گاه بازخواست قرار می‌گیرد و به‌طور ثابت در قبال گستره بزرگی از فعالیت‌های اجتماعی و محیط زیستی تحت فشار است و باید پاسخگو باشد.

از این‌رو نگاهی به عملکرد شرکت نفت فلات قاره، نشانگر این است که این شرکت از طریق افزایش سرمایه‌گذاری، ارتقای سطح آموزش، ارائه بهتر خدمات عمومی و… به دنبال افزایش رفاه عمومی و توسعه جزیره مرجانی لاوان است.

حوزه فعالیت شرکت نفت فلات قاره در بحث مسئولیت اجتماعی در سومین جزیره بزرگ خلیج فارس، «لاوان» است؛ جزیره‌ای مرجانی در موقعیت جغرافیایی 53 درجه طول و 26 درجه و 50 دقیقه عرض جغرافیایی با مساحتی حدود 74 کیلومتر مربع با بیش از 1200 نفر جمعیت که به جزیره نفت و مروارید شهرت دارد و چیزی بالغ بر 40 کیلومتر آن در تصرف وزارت نفت است و شرکت نفت فلات قاره و شرکت پالایش نفت لاوان به سبب حضور و فعالیت‌شان آن را جزیره‌ای نفتی کرده‌اند و هرجا اسم لاوان می‌آید، ناخودآگاه مشعل پالایشگاه، نفت و اسکله‌های نفتی به‌ ذهن خطور می‌کند.

از محمدحسن پولادرگ، معاون امور مالی منطقه لاوان، درباره اقدام‌های شرکت نفت فلات‌قاره در زمینه مسئولیت اجتماعی می‌پرسیم و او می‌گوید: در بحث مسئولیت‌های اجتماعی با تغییر نگرش در تعریف ذی‌نفعان، هم‌اکنون در شرکت‌ها افزون بر سهامداران و مشتریان، مردم، دولت و محیط زیست هم جزو ذی‌نفعان شرکت در نظر گرفته می‌شوند که در این زمینه تقریبا تمامی شرکت‌های دولتی به صورت موظف، مسئولیت‌هایی برایشان تعریف شده که شرکت‌ ملی‌نفت‌ ایران هم‌ با‌ عنوان «عمران مناطق نفتخیز» شرکت‌ها را به ارائه خدمات، رفع معضلات و مشکلات مردم ملزم کرده و شرکت نفت فلات قاره با توجه به تعریف ارائه شده از بحث مسئولیت اجتماعی، میزان اختیارات و اعتبارات تخصیصی و همچنین نیاز زیست بوم منطقه، خدمات قابل ارائه‌اش را به بخش‌های موظفی و انسان‌دوستانه تقسیم کرده است که جدا از این دو، در صورت ضرورت، دامنه خدماتش را گسترده‌تر می‌کند.

تامین آب شرب

 شرکت نفت فلات قاره و پالایشگاه لاوان به صورت مشترک 300 مترمکعب آب آشامیدنی مورد نیاز دهکده را تامین می‌کنند که از این میزان، تامین 200 مترمکعب آب آشامیدنی به عهده شرکت نفت فلات قاره است. این شرکت در سال 95، حدود70 هزار مترمکعب آب آشامیدنی دهکده را با هزینه 102 میلیارد ریال و در نیمه نخست امسال 25 هزار و 938 مترمکعب آب آشامیدنی دهکده را با هزینه‌ای بالغ بر 19 میلیارد و 700 میلیون ریال تامین کرده است.

 تامین برق

تامین 100 درصد برق دهکده به عهده شرکت نفت فلات قاره است که در سال 95، 10 میلیون و 50 هزار کیلووات ساعت برق مصرفی دهکده را با اعتباری بالغ بر 106 میلیارد ریال و در نیمه نخست امسال 7 میلیون و 733 هزار و 143 کیلووات ساعت برق را با هزینه حدود 39 میلیارد و 360 میلیون ریال تامین کرده است.

خدمات ترابری و مسافرتی

خدمات ترابری و مسافرتی به صورت رایگان انجام می‌شود. این شرکت در سال 95، حدود یک میلیارد و 900 میلیون ریال و در نیمه نخست نخست سال 96، بیش از یک میلیارد و 213 میلیون ریال، اعتبار برای این منظور تخصیص داده است.

خدمات اعزام بیمار

اعزام بیمار در صورت نیاز، با استفاده از شناورها و بالگردها به نزدیک‌ترین درمانگاه و بیمارستان مجهز، با کمک شرکت فلات قاره انجام می‌شود. سال 95 بیش از یک میلیارد ریال و در نیمه نخست امسال 194 میلیون ریال در این خصوص هزینه شده است.

خدمات نوسازی و تعمیرات

خدمات نوسازی و تعمیرات شرکت فلات قاره برای بومیان جزیره، به صورت رایگان شامل تعمیر وسایل برقی و نوسازی ساختمان در سال 95 بیش از 82 میلیون ریال بوده که این رقم در نیمه نخست امسال، به 82 میلیون و 200 هزار ریال رسیده است.

حمل ونقل کالا

در بخش تدارکات و تامین کالا بابت حمل‌ونقل کالاهای دهکده، سال گذشته 163 میلیون ریال اعتبار و در نیمه نخست امسال 40 میلیون ریال اعتبار تخصیص یافته است.

خدمات امور اداری

شرکت نفت فلات قاره برای ارائه خدمات امور اداری شامل غذا، ترابری، اسکان و در اختیار گذاشتن سالن‌های همایش برای برگزاری مراسم، سال گذشته در مجموع 12 میلیارد و 200 میلیون ریال هزینه کرد که این رقم در نیمه نخست امسال به 2 میلیارد و 216 میلیون ریال رسید. در کنار خدمات مستقیم ارائه شده به بومیان، پرداخت هزینه اسکان و غذای نهادها و ادارات خدماتی نظیر بانک، پدافند منطقه و… به عهده شرکت نفت فلات قاره است که به صورت غیرمستقیم، نوعی ارائه خدمات به بومیان محسوب می‌شود.

همچنین رفع معضل جمع‌آوری آب‌های سطحی در دهکده، اقدام دیگری بود که این شرکت با احداث کانال، مانع از آب‌گرفتگی دهکده و تخریب منازل سکنه دهکده شد و آب‌های سطحی را از طریق کانال پایین فرودگاه به دریا منتقل کرد.

در کنار همه این خدمات، شرکت نفت فلات قاره در حد توان، به بحث اشتغال‌زایی توجه ویژه‌ای داشته است، به طوری که هم‌اکنون بیش از 250 نفر به صورت مستقیم در شرکت و پالایشگاه مشغول فعالیت هستند.

همچنین در بخش پزشکی و بهداشتی نیز اعزام پزشک به دهکده به صورت اقماری، امکان استفاده از خدمات درمانگاه شرکت فلات قاره را برای بومیان، بر حسب ضرورت و نیاز، فراهم ساخته است.

به گفته معاون امور مالی منطقه لاوان، در مجموع در سال 95، حدود 223 میلیارد و 700 میلیون ریال و در نیمه نخست امسال 62 میلیارد و 821 میلیون و 340 هزار ریال خدمات ارائه شده که با این تفاسیر و با توجه به جمعیت اسمی 1200 نفر دهکده، سرانه هر نفر در سال 95 از خدمات، 186 میلیون ریال بوده است.

یعنی شرکت نفت فلات قاره، ماهانه حدود یک میلیون و 500 هزار تومان به هر نفر در قالب خدمات، برای تامین هزینه برق، آب و… یارانه پرداخت می‌کند که این سرانه، در سال 96 برای هر نفر به 10 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است.

این تفاوت رقم به دلیل کاهش خدمات نیست، بلکه دلیل عمده آن بازنگری و تعدیل در قیمت‌های دفترچه خدمات است.

آدرس منبع

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *