// // افزایش صادرات نفت با بازاریابی‌ گسترده در دولت سیزدهم - نفتاب
نفتآب
نفتآب
افزایش صادرات نفت با بازاریابی‌ گسترده در دولت سیزدهم

افزایش صادرات نفت با بازاریابی‌ گسترده در دولت سیزدهم

افزایش صادرات نفت با بازاریابی‌ گسترده در دولت سیزدهم

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، رئیس‌جمهور دیروز در صحن علنی مجلس در دفاع از کلیات لایحه بودجه تأکید کرد: «با وجود همه تهدیدها و تحریم‌ها امروز افزایش صادرات نفتی و میعانات را داریم، بعضاً عده‌ای گله‌مند بودند که نمی‌شود. مگر می‌شود؟ اما خداوند متعال تفضل کرد این اتفاق افتاد و از طرف دیگر ارز حاصل از این صادرات برمی‌گردد به منابع ارزی ما. این هم نکته مهمی است.»

آیت‌الله رئیسی اظهار کرد: با وجود برخی از سخنانی که گفته می‌شد که «پول یا امکان صادرات نفت نیست» یا «امکان صادرات است اما پولش برنمی‌گردد» اما این اتفاق افتاد، هم افزایش صادرات نفتی و هم بازگشت وجوه حاصل از صادرات.

رئیس‌جمهوری با تأکید بر تحقق وعده توازن در سیاست خارجی تصریح کرد: الان این توازن در سیاست خارجی برای کشورهای همسایه، برای منطقه و جهان افتاده و ثابت شده که جمهوری اسلامی، توازن در سیاست خارجی را دنبال می‌کند. ظرف سه تا چهار ماه گذشته روابط اقتصادی با برخی از کشورها در منطقه تا سه برابر افزایش پیدا کرده است.

حسن مرادی، استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه مذاکرات احیای برجام در وین ادامه دارد و با توجه به اتفاقات مثبت، امید است مذاکرات به نتیجه برسد، اظهار کرد: مهم‌ترین عوامل افزایش تولید و صادرات نفت ایران در ماه‌های اخیر، تعامل با مشتریان خارجی و ایجاد راه‌های جدید فروش نفت، وجود فضای جدید در وین و نیاز بازار بوده است.

وی با اشاره به اینکه تعامل با مشتریان خارجی سبب شد تا نفت را در بازارهای جهانی بهتر و بیشتر به فروش برسانیم، گفت: این موضوع راه بازگشت ایران به بازارهای جهانی نفت را هموار کرده است.

به گفته استاد دانشگاه تهران، با بازاریابی‌های گسترده در دولت سیزدهم، علاوه بر مشتریان سنتی، مشتریان جدیدی به خریداران نفت ایران اضافه شدند که تا حدودی به افزایش صادرات نفت کشور کمک کرده است.

مرادی با تأکید بر اینکه در صورت نتیجه‌بخش بودن مذاکرات، وضع تولید و صادرات نفت ایران بهتر خواهد شد، اظهار کرد: البته دیپلماسی سیاسی و اقتصادی ایران در این زمینه کارگشا است. اگر بتوانیم دیپلماسی اقتصادی پویا با کشورهای خارجی داشته باشیم می‌تواند به کشور کمک کند.

وی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم از ابتدا تعامل با همسایگان را مطرح کرده است، افزود: اگر با همسایگان تعامل داشته باشیم و مراودات مرزی انجام دهیم، این تعاملات می‌تواند در سطحی باشند که به تحریم‌ها ارتباطی پیدا نکند. در این زمینه با توجه به افزایش تولید ال‌پی‌جی و میعانات گازی، امکان صادرات این محصولات به کشورهای همسایه وجود دارد.

استاد دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه گشایش‌هایی در زمینه دریافت پول صادرات نفت اتفاق افتاده است، گفت: تهاتر نیز در خصوص افزایش صادرات نفت کمک کرده بنابراین می‌توان بسیاری از مشکلات را از این طریق حل کرد.

افزایش حجم کالاهای اساسی در کشور از محل تهاتر نفت

آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی نیز افزایش حجم کالا در کشور و تأمین کالاهای اساسی را یکی از نشانه‌های افزایش صادرات نفت عنوان کرد و گفت: این موضوع نشان می‌دهد که بخشی از صادرات نفت از طریق تهاتر اتفاق افتاده است.

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه این حجم کالا از مبادی رسمی وارد کشور شدند بنابراین انتقال ارزی صورت گرفته است.

بغزیان با اشاره به اینکه در صورت رفع تحریم‌ها، هزینه تولید و صادرات نفت کشور کاهش می‌یابد، گفت: فروش نفت که به‌طور نقدی و تهاتری باشد بعد از رفع تحریم‌ها بیشتر خواهد شد، البته رفع تحریم‌ها و به نتیجه رسیدن مذاکرات باید با توجه به دیپلماسی با حفظ منافع ملی صورت گیرد.

آدرس منبع

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *