ایستگاه های پمپاز گاز در خطوط لوله انتقال گاز طبیعی برای غلبه بر افت فشار ناشی از اصطکاک و افزایش ارتفاع، به منظور حفظ جریان گاز در خط لوله و رساندن آن به مقصد مورد نظر استفاده می شوند.
اجزای اصلی یک ایستگاه پمپاز گاز عبارتند از:
- کمپرسور: وظیفه کمپرسور، افزایش فشار گاز ورودی به ایستگاه است. انواع مختلفی از کمپرسورها مانند کمپرسورهای سانتریفیوژ، محوری و رفت و برگشتی در ایستگاه های پمپاز گاز استفاده می شوند.
- موتور محرک: موتور محرک وظیفه تامین نیروی لازم برای کمپرسور را به عهده دارد. موتورهای الکتریکی، توربین های گازی و دیزل ژنراتورها از جمله موتورهای محرک رایج در ایستگاه های پمپاز گاز هستند.
- سیستم خنک کننده: سیستم خنک کننده وظیفه خنک کردن گاز فشرده شده توسط کمپرسور را به عهده دارد. این کار به منظور جلوگیری از افزایش دمای گاز و حفظ راندمان کمپرسور انجام می شود.
- شیرآلات: شیرآلات برای کنترل جریان گاز در ایستگاه پمپاز گاز استفاده می شوند.
- سیستم های کنترلی: سیستم های کنترلی وظیفه نظارت و کنترل عملکرد کمپرسور، موتور محرک، سیستم خنک کننده و سایر تجهیزات ایستگاه را به عهده دارند.
مراحل کار یک ایستگاه پمپاز گاز به شرح زیر است:
- گاز طبیعی از طریق خط لوله ورودی به ایستگاه پمپاز گاز وارد می شود.
- گاز توسط کمپرسور فشرده می شود.
- گاز فشرده شده توسط سیستم خنک کننده خنک می شود.
- گاز خنک شده از طریق خط لوله خروجی از ایستگاه پمپاز گاز خارج می شود.
عوامل مختلفی بر طراحی و عملکرد ایستگاه های پمپاز گاز تأثیرگذار هستند، از جمله:
- ظرفیت خط لوله: ظرفیت خط لوله تعیین کننده مقدار گاز طبیعی است که باید توسط ایستگاه پمپاز گاز منتقل شود.
- فشار گاز ورودی: فشار گاز ورودی به ایستگاه پمپاز گاز تعیین کننده میزان فشرده سازی مورد نیاز است.
- طول خط لوله: طول خط لوله تعیین کننده میزان افت فشار ناشی از اصطکاک است.
- نوع کمپرسور: نوع کمپرسور مورد استفاده در ایستگاه پمپاز گاز بر راندمان و عملکرد آن تأثیرگذار است.
- شرایط آب و هوایی: شرایط آب و هوایی منطقه ای که ایستگاه پمپاز گاز در آن واقع شده است بر طراحی و عملکرد آن تأثیرگذار است.
ایستگاه های پمپاز گاز نقش مهمی در انتقال گاز طبیعی از محل تولید به محل مصرف دارند. این ایستگاه ها با افزایش فشار گاز، امکان انتقال گاز در مسافت های طولانی و با راندمان بالا را فراهم می کنند.