// // کاربردهای روغن صنعتی - نفتاب
نفتآب

کاربردهای روغن صنعتی

راهنمای خرید

۱۸ فروردین ۱۴۰۳ 323 بازدید
نفتآب
روغن کمپرسور

کاربردهای روغن صنعتی

انواع روغن های صنعتی:

روغن صنعتی با توجه به نوع مصرف و کاربرد به چندین گروه تقسیم بندی می شود. روغن های هیدرولیک (انتقال قدرت)، روغن های روانکار، روغن های خنک کننده، روغن های برشی و فرآیندی در دسته روغن های صنعتی قرار می گیرند.

همان طور که گفته شد؛ هر یک از این روغن ها کاربرد و کارایی متفاوتی دارند. روغن های هیدرولیک یا به عبارتی انتقال قدرت؛ همان گونه که از نامشان مشخص است برای منتقل کردن نیرو در سیستم های هیدرولیک مانند پمپ های هیدرولیکی، هیدروموتورها و سایر انواع تجهیزات هیدرولیکی به کار برده می شوند.

این نوع روغن صنعتی باید مشخصات و ویژگی های به خصوصی داشته باشد. درجه خلوص بالا، ثابت اکسیداسیون و گرانروی مشخص از جمله مواردی است که در انتخاب یک روغن هیدرولیک مناسب باید مد نظر قرار گیرد. گرانروی (ویسکوزیته) روغن یکی از فاکتورهای بسیار مهم می باشد. زیرا روغن های با ویسکوزیته بالا موجب می شود به دستگاه آسیب وارد شود. در واقع برای به سیال در آوردن روغن های ویسکوز فشار زیادی مورد نیاز می باشد. برعکس اگر روغن ویسکوزیته کمی داشته باشد؛ نمی تواند قدرت و نیرو را به خوبی منتقل کند و منجر به بروز نشتی روغن از دستگاه می شود.

روغن های روانکار نیز برای روان شدن و کاهش اصطکاک بین قطعات متحرک به کار می روند. در برخی موارد روغن صنعتی علاوه بر نقش روان کنندگی؛ به منظور خنک کنندگی و جذب گرمای تولید شده توسط قطعه نیز به کار می رود.

روغن های برشی در عملیات تراشکاری، فرزکاری، چرخ‌دنده تراشی و… مورد استفاده قرار می گیرند. این دسته از روغن های صنعتی به منظور خنک کاری و برداشتن براده از سطح فلز به کار می روند.

 

استفاده از روغن های صنعتی بسیار ضروری و مهم است و باعث کاهش آسیب به دستگاه ها می شود.

 

 روغن توربین:

روغن توربین یکی از انواع پرکاربرد روغن صنعتی می باشد. از این نوع روغن برای جلوگیری از خوردگی، زنگ زدگی و اکسیداسیون قطعات متحرک، روانکاری یاتاقان ها، چرخ دنده ها، کوپلینگ ها، انتقال حرارت و خنک کاری در یاتاقان ها و عملکرد مناسب هیدرولیکی در توربین های بخار صنعتی، کمپرسورهای هوای دوار و… استفاده می شود.

عواملی از قبیل گرما، آب، هوادهی و آلودگی ذرات معلق موجب می شوند تا روغن توربین اکسید شود و خاصیت خود را از دست بدهد. برای رفع این مشکل؛ انواع آنتی‌ اکسیدان‌ها، بازدارنده‌ های زنگ زدگی و افزودنی‌ های لخته‌ شدگی به یک روغن صنعتی پایه با کیفیت بسیار عالی اضافه می شوند. به این ترتیب عمر روغن و ثابت اکسیداسیون آن افزایش می یابد.

توربین های گازی و آبی عمده ترین مصرف کنندگان این نوع روغن صنعتی می باشند. روغن توربین های آبی معمولا عمر مفید بالاتری نسبت به روغن توربین های گازی دارند. زیرا در توربین های گازی روغن در دمای بالاتری قرار می گیرد. این امر باعث کاهش عمر مفید روغن توربین می شود.

یک روغن توربین باید توانایی جلوگیری از اکسیداسیون، خوردگی و سایش قطعات، عدم اختلاط با  آب و هوا و جلوگیری از کف کردن را داشته باشد تا بتواند عمر مفید طولانی داشته باشد. زیرا درجه حرارت بالا، نفوذ آب، اکسایش در حضور هوا و ورود آلودگی ها باعث تخریب و کاهش عمر روغن توربین می شوند.

 

توربین های گازی و آبی مصرف کنندگان عمده‌ی روغن توربین می باشند.

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *