// // روغن صنعتی چیست؟ - نفتاب
نفتآب

روغن صنعتی چیست؟

راهنمای خرید

۱۸ فروردین ۱۴۰۳ 525 بازدید
نفتآب
روغن کمپرسور

روغن صنعتی چیست؟

روغن صنعتی بیشترین استفاده را در روانکاری های صنعتی دارد. از جمله خصوصیاتی که روغن صنعتی با کیفیت برای روانکاری دارد شامل دوام بالا در برابر حرارت، خاصیت پاک کنندگی بالا، جلوگیری از ساییدگی و فرسودگی، پاک کنندگی بالا می باشد.

کاربرد روغن صنعتی
کاربرد روغن صنعتی

 

روغن صنعتی با 90 درصد روغن پایه که از نفت خام تشکیل و 10 درصد افزودنی ساخته می شود. مواد افزودنی که ترکیبات پیچیده ای نیز هستند در کیفیت و بهبود روغن تاثیرگذار هستند. استانداردهای بین المللی برای تولید روغن صنعتی بکاربرده می شود. روغن های صنعتی که شامل روغن هیدرولیک، روغن کمپرسور، روغن توربین، روغن روانکار، روغن موتور دیزلی، روغن موتور بنزینی و روغن دنده در موارد زیر کاربرد دارد:

  • کشتیرانی و صنایع دریایی
  • داروسازی
  • صنایع شیمیایی
  • چاپ و بسته بندی
  • نساجی و …

کاربرد روغن های هیدرولیک

روغن هیدرولیک که از انواع روغن صنعتی است علاوه بر ایجاد سادگی حرکت برای انتقال قدرت از عامل های فشار مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر استفاده در فرمان های هیدرولیکی این روغن در پمپ ها، جرثقیل و جک ها مورد استفاده قرار می گیرد. روغن هیدرولیک با قدرت زیادی که ایجاد می کند باعث می شود قطعه مورد نظر را به حرکت درآورد.

هر سیستمی که بر پایه روغن هیدرولیک طراحی شده باشد بدون این روغن کارایی مناسبی ندارد.

روغن صنعتی
روغن صنعتی

روغن کمپرسور

کمپرسورها از قطعات مکانیکی زیادی تشکیل شده اند که حاصل این قطعات به یکدیگر باعث شده است کمپرسور ساخته شود. این قطعات با هماهنگی و همکاری همدیگر باعث می شوند که فشار مورد نیاز ایجاد شود. این قطعات به دلیل اینکه با همدیگر اتصال دائم دارند و در حال حرکت هستند ساییدگی و خوردگی در آنها ایجاد می شود که برای جلوگیری از این کار از روغن کمپرسور که یک نوع روغن صنعتی است استفاده می شود.

به هر اندازه ای که روغن کمپرسور با کیفیت و تازه باشد به همان اندازه نیز قطعات کمپرسور به خوبی و نرمی کار خواهند کرد. روغن در این دستگاه باعث خنک کردن هوای فشرده و جلوگیری از سایش قطعات می شود.

ترکیباتی که در ساخت روغن کمپرسور استفاده می شود با ترکیبات سایر روغن ها مانند روغن موتور متفاوت است و نمی تواند از هر روغنی به جای روغن کمپرسور استفاده کرد. روغن کمپرسور شامل دو نوع سنتتیک و مینرال می باشد که روغن سنتتیک طول عمر و کیفیت بالاتری و عمر کمپرسور را نیز افزایش خواهد داد.

کاربرد روغن صنعتی ( روغن توربین )

انواع توربین ها از جمله آبی، بخار و گازی بر پایه روغن توربین کار می کنند. یکی از ویژگی های این نوع روغن ضد زنگ بودن آن است که باعث می شود از زنگ زدگی قطعات جلوگیری شود. روغن توربین دوام و مقاومت بالایی دارد و به مدت طولانی در توربین کار می کند.

صنعت برق یکی از صنعت هایی است که از روغن توربین بیشترین استفاده را می کند. روغن توربین در این صنعت نقش محرک های اصلی را دارد. کم شدن مواد افزودنی، آلودگی، تخریب حرارتی و اکسیداسیون مواردی هستند که باعث تخریب روغن توربین می شوند.

اکثر روغن های صنعتی علاوه بر وظیفه اصلی مثل ایجاد فشار خاصیت روانکاری را دارند. استفاده از روغن با کیفیت باعث کاهش اصطکاک، افزایش طول عمر قطعات، جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی، کاهش توان مورد نیاز، بالا نگه داشتن بازدهی و … خواهد شد.

به مانند هر محصول دیگری روغن صنعتی بی کیفیت، تقلبی و غیر اصل نیز در بازار وجود دارد که توسط افراد سودجو تهیه و توزیع می شود. خرید این محصول از مراکز معتبر منجر به تهیه روغن با کیفیت می شود.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *