// // راهنمای خرید دریل: پارامترهای مهم در انتخاب دریل - نفتاب
نفتآب
نفتآب
راهنمای-خرید-دریل-نفتاب

راهنمای خرید دریل: پارامترهای مهم در انتخاب دریل

امروزه از دریل به عنوان یک وسیله پرکاربرد یاد می شود. به طوری که وجود این وسیله در منزل ضروری است. این وسیله کاربرد های مختلفی دارد. بیشترین استفاده از دریل در صنعت و برای کارهای ساخت و تولید قطعات استفاده می شود. همچنین در منزل و برای نصب پرده، تابلو و سوراخ کردن دیوار و قسمت های سخت از این وسیله کابردی می توان استفاده کرد. اگر برای خرید دریل اقدام کرده باشید، می دانید که انتخاب دریل مناسب دشوار است. از همین رو وجود یک راهنمای خرید دریل می تواند اطلاعات شما را در زمینه دریل افزایش دهد و با خیالی راحت اقدام به خرید دریل کنید.

دریل انواع گوناگونی دارد و فاکتورهای مهمی در خرید دریل تاثیر گذار است. از این رو هرچه شناخت شما نسبت به این پارامترها و فاکتور های مرتبط با دریل افزایش یابد، می توانید دریل مناسبی با توجه به نیاز خود تهیه کنید. در مقالات قبل به صورت خاص راهنمای خرید دریل شارژی را بیان کردیم. در این مقاله قصد داریم شما را به صورت کلی با پارمترهای مهم در انتخاب دریل آشنا کنیم و یک راهنمای خرید دریل جامعی را داشته باشیم.

 

انواع دریل

پیش از آنکه با پارامترهای مهم در انتخاب دریل آشنا شوید، لازم است تا انواع دریل های موجود در بازار و تجهیزاتی که در کنار دریل وجود دارد را بشناسید. در مجموع دو نوع دریل برای خرید وجود دارد. دریل برقی و دریل شارژی.

دریل برقی

انواع دریل برقیدریل برقی همانطور که از نامش پیداست برای انجام کار، انرژی مورد نیاز خود را بصورت مستقیم از برق تامین می کند. طول کابل این دریل ها متغیر است. اما همین طول کابل از مشکلات اصلی این نوع دریل محسوب می شود. زیرا برای کار با دریل برقی باید به برق دسترسی داشته باشید و نزدیک پریز برق باشید تا بتوانید انرژی مورد نیاز آن را تامین کنید.

البته همین مورد می تواند از مزایای این دریل نیز باشد. زیرا دیگر نگران تمام شدن شارژ دریل و خاموش شدن آن حین فرآیند نخواهید بود. همچنین قدرت دریل برقی نسبت به شارژی بیشتر است. علاوه بر این دریل های برقی وزن سبک تری دارند.

دریل شارژی

انواع دریل شارژیدریل های شارژی با باتری کار می کنند. این دریل ها فاقد سیم هستند و توانایی کنترل سرعت و گشتاور را دارند. از دیگر ویژگی های دریل شارژی می توان به قابلیت تغییر جهت چرخش اشاره کرد که با استفاده از این قابلیت می توان از این دریل به عنوان پیچ گوشتی نیز استفاده کرد.

جابه جایی مدل های شارژی راحت تر است. بنابراین بیشتر افراد سعی می کنند از این دریل استفاده کنند. اما همانطور که در بخش قبل گفته شد، در نظر داشته باشید که قدرت دریل برقی بیشتر است و برای کارهای سنگین تر، دریل های شارژی مناسب نیستند.

باتری دریل های شارژی باید به صورت دوره ای شارژ شود. شاید بهتر باشد یک باتری اضافه داشته باشید تا بدون توقف در کار باتری دیگر را شارژ نمایید. امروزه باتری این نوع دریل ها در سه مدل نیکل کادمیوم، نیکل منیزیم و لیتیوم یون تولید می شود. استفاده از نوع باتری آن ها بستگی به کار شما دارد. یعنی اگر شما نیازمند ولتاژ سبک تر و کوچکتری هستید باید از باتری لیتیوم یون استفاده کنید. همچنین این نوع باتری قابلیت نگهداری شارژ تا چندین ماه را نیز دارد.

تفاوت دریل شارژی و برقی

در مجموع از دریل شارژی برای مصارف خانگی و کارهای سبک استفاده می شود. همچنین اگر در کار خود جابه جایی زیادی دارید، توصیه می کنیم از این نوع دریل استفاده کنید. همچنین برای باز و بسته کردن پیچ ها نیز می توانید از دریل پیچ گوشتی شارژی بهره ببرید. توجه کنید با این دریل سوراخکاری نکنید.

در مقابل دریل برقی قدرت و عمر مفید آن ها بسیار بیشتر است. از این دریل ها می توان برای کارهای سنگین، سوراخکاری های بزرگ تر استفاده کرد. قیمت این دریل ها با توجه به امکانات و کیفیتی که ارائه می دهند و همچنین برندی که آن ها را تولید کرده، متفاوت است. قبل از خرید دریل لازم است تا هدف خود از خرید این ابزار و مقدار سرمایه برای خرید را به طور دقیق مشخص کنید تا بتوانید بهترین گزینه را خریداری نمایید.

شرکت آروا تولید کننده انواع ابزار آلات صنعتی از جمله انواع دریل مانند دریل شارژی، دریل برقی و پیچ گوشتی برقی است. این برند، ابزار آلات خود را با بالاترین کیفیت و بهترین خدمات به همراه گارانتی به بازار عرضه می کند تا با خیالی آسوده بتوانید ابزار مورد نظر خود را تهیه کنید.

اجزای تشکیل دهنده دریل

اجزای تشکیل دهنده دریل

برای خرید یک دریل با کیفیت باید با بخش های مختلف آن آشنا شوید. در ادامه به معرفی اجزای تشکیل دهنده دریل می پردازیم:

۱. سه نظام

مهمترین بخش دریل سه نظام آن است. سه نظام دریل در قسمت جلویی آن قرار دارد انواع مته و سری ها روی آن برای انجام فرآیند سوراخکاری بسته می شود. سه نظام دارای دو نوع اتوماتیک و آچاری است. نوع اتوماتیک سه نظام را می توان با دست باز و بسته کرد و نیازی به آچار ندارید. برای افزایش سرعت کار بهتر است از سه نظام اتوماتیک استفاده کنید. اما لازم است بدانید سه نظام های آچاری گیرایی محکم تری برای نگه داشتن مته دارند.

سه نظام  ها در سه اندازه ۶.۵، ۱۰ و ۱۳ میلیمتر ساخته می شوند. این اعداد را می توان روی سه نظام مشاهده کرد که شرکت های سازنده روی بدنه آن حک می کنند. این اعداد به معنای حداکثر قطر مته مورد استفاده است.

برای کار در خانه، سوراخکاری های جزئی، ‌نصب پرده و اموری که نیاز دارید از مته های گوناگون استفاده کنید، سه نظام اتوماتیک با اندازه ۱۰ میلیمتر مناسب است. در مقابل برای کار در کارگاه های تولید محصولات که کارهای سنگین تری انجام می شود،‌ سه نظام ۱۳ میلیمتری بهتر است. از سه نظام ۶.۵ میلیمتری نیز برای کارهای ظریف استفاده می شود.

۲. مته

انتخاب درست مته از دیگر پارامترهای مهم در انتخاب دریل محسوب می شود. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم راهنمای خرید مته را به طور کامل بخوانید. برای کارهای مختلف، مته های متفاوت وجود دارد. شما باید با توجه به سطحی که قرار است سوراخکاری کنید، که ممکن است از جنس بتن، آهن، چوب و … باشد،‌ باید مته مناسب با آن را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که مته تماس مستقیم با سطح برای سوراخکاری دارد. در نتیجه اگر از مته مناسب استفاده نکنید، ممکن است مته شکسته و سطح کار آسیب ببیند.

مته دو نوع مختلف دارد:

  • مته الماسه
  • مته فولادی

طراحی مته الماسه طوری است که از آن برای سوراخ کردن مصالح ساختمانی مانند سنگ و گچ و سیمان استفاده می شود. با توجه به کاربرد این مته ها مشخص است که دارای مقاومت بالایی هستند. همچنین برای افزایش مقاومت این مته ها از ترکیبات کربن در ساخت آن ها استفاده می شود.

 

برای سوراخکاری سطوحی که مقاومت کمتری دارند مانند سطوح چوبی،‌ فلزی و پلاستیکی از این مته ها استفاده می شود. در ساخت این مته ها از آلیاژ فولادی که مقاومت مناسبی دارد استفاده می شود.

۳. موتور

در هر وسیله ای که تولید می شود، مهمترین بخش آن موتور است. موتور دریل تعیین کننده قدرت و سرعت دریل است. با توجه به این که برای کارهای مختلف، قدرت و سرعت دریل مورد مقایسه قرار می گیرد،‌ می توان گفت موتور هر دریل مرکز اصلی دریل محسوب می شود.

دریل هایی که مجهز به موتور ساده هستند برای انجام کارهای سبک و دریل هایی با موتور گیربکسی مناسب کارهای سنگین و صنعتی می باشند. پس لازم است قبل از خرید دریل، ماهیت کاری را که می خواهید انجام دهید را مدنظر قرار دهید.

انواع دریل موجود در بازار کدامند؟

انواع دریلتا اینجای کار با دریل و قسمت های مهم آن آشنا شدیم. حال می خواهیم بدانیم چند نوع دریل در بازار موجود است. همانطور که در بخش اول گفتیم، دریل ها به دو نوع برقی و شارژی تقسیم می شوند. اما همین دریل های برقی و شارژی، خود نیز به انواع دیگری تقسیم می شوند.

نوع و مدل دریل از پارامترهای مهم در انتخاب دریل و خرید آن می باشد. برای انتخاب دریل باید به کاری که نیاز دارید انجام دهید، توجه کنید. اگر کار سنگین انتخاب کنید، زودتر خسته می شوید و باید زودتر دست از کار بکشید. در ادامه به معرفی انواع دریل موجود در بازار می پردازیم.

دریل ساده

بخش اعظم دریل های بازار را این نوع دریل ها تشکیل می دهند. از این دریل برای کارهای مختلف مانند حفاری انواع فلزات، چوب، سنگ و آجر، پلاستیک و همچنین پیچ باز و بسته استفاده می شود. جهت داشتن یک دریل مناسب برای کارهای خانگی و یا کارگاه های کوچک، دریل ساده بهترین گزینه است. همچنین مته مناسب برای این دریل،‌ بسته به نوع فعالیت شما تعیین می شود.

دریل چکشی

نوع دیگری از دریل های موجود در بازار، دریل چکشی است. نام دیگر این دریل، ضربه ای است که از قدرت نسبتا بالایی برخوردار هستند. از این دریل ها برای کارهای سنگین تر نسبت به دریل های ساده،‌ استفاده می شود. به عنوان مثال برای سوراخ کردن سنگ و سرامیک،‌ از این دریل استفاده می شود.

نوع کارکرد این دریل ها بدین صورت است که هنگام چرخش مته، ضرباتی عمود بر سطح وارد می‌کنند. این کار باعث افزایش قدرت نفوذ آن ها می شود. به همین جهت برای کارهای سنگین تر از این نوع دریل استفاده می شود.

دریل بتن کن

همانطور که از نام این دریل پیداست،‌ برای سوراخ کردن سطوح سنگی و بتنی استفاده می شوند. دریل بتن کن عملکردی مشابه دریل چکشی دارد. یعنی مته هنگام چرخش به سطح ضربه وارد می کند. اما تفاوت اصلی آن‌ها با نوع چکشی این است که می‌توانید آن‌ها را در حالتی قرار دهید که بدون چرخش هم عملکرد ضربه‌ای داشته باشند.

با استفاده از این دریل می توانید حالت چرخشی دستگاه را خاموش کنید و فقط با ضربه وارد کردن به سطح مربوطه بهتر و راحت تر کار خود را انجام دهید. از این دریل علاوه بر سطوح سنگی و بتنی، برای تعویض کاشی‌ها، سیم‌کشی توکار یا تخریب دیوارهای کاذب و … استفاده می شود. توجه داشته باشید که با توجه به قدرت بالای این دریل ها،‌ از آن برای استفاده در منزل جدا خودداری کنید.

راهنمای خرید دریل

راهنمای خرید دریل

تا اینجای کار با انواع دریل و قسمت های مختلف آن آشنا شدیم. در ادامه به معرفی پارامترهای مهم در انتخاب دریل می پردازیم تا با داشتن یک راهنمای خرید دریل مناسب، بتوانید دریل مورد نظر خود را خریداری کنید.

۱. طراحی بدنه

بدنه دریل از اولین مواردی است که هنگام خرید دریل باید به آن توجه کنید. هر نوع دریل با هر اندازه و ویژگی که خریداری کنید باید بصورت دستی با آن کار کنید. بنابراین توجه به بدنه و محفظه دریل می تواند درباره نحوه استفاده شما با آن بسیار مهم باشد. باید دریلی خریداری کنید که از ارگونومی مناسب برای کار کردن برخوردار باشد و کمترین میزان خستگی، آسیب و یا کبودی را به همراه داشته باشد.

برای انتخاب یک دریل با طراحی بدنه مناسب،‌ باید به کاری که می خواهید با آن انجام دهید دقت کنید. اما بهتر است دریلی انتخاب کنید که دارای یک دسته در قسمت جلو باشد تا فشار وزن دریل روی دو دست شما تقسیم شود. ویژگی این مدل دریل ها این است که باعث می شود بیشتر روی کار خود تمرکز کنید و فشار ناشی از کار را کمتر حس کنید.

۲. طراحی دسته دریل

در کنار بدنه، طراحی دسته نیز بسیار مهم است. دسته دریل باید طوری باشد در طول فرآیند سوراخکاری، محکم و به صورت کامل روی دستان شما سوار باشد و مانع از لیز خوردن دریل شود. همچنین باید بتوانید به راحتی آن را نگه دارید و از کار با آن احساس راحتی کنید. اگر دریل دسته خوبی داشته باشد باعث می‌شود که بتوانید فشار دریل را به خوبی روی نقطه‌ مورد نظرتان متمرکز کنید.

طراحی دسته دریل

بصورت کلی طراحی بدنه و دسته دریل ها به دو مدل دریل تفنگی و دریل تی شکل (T) تقسیم می شود. دریل های تی شکل شبیه حرف T زبان انگلیسی طراحی می شوند. یعنی دسته دریل در بخش مرکزی آن است. از ویژگی های بارز این نوع دریل ها این است که به مچ دستان شما فشار کمتری وارد می شود.

در مقابل دریل هایی که دسته آن ها در قسمت انتهایی دریل واقع شده است به دریل های تفنگی معروف هستند. طراحی بیشتر دریل های موجود در بازار از نوع تفنگی است دریل های برقی که برای کارهای سنگین تر استفاده می شود، از نوع تفنگی طراحی می شوند تا بتوان فشار بیشتری به سطح وارد کرد. همچنین طراحی دریل های شارژی از نوع تی شکل است.

۳. قدرت موتور

هر دو مدل دریل، هم دریل برقی و هم دریل شارژی، دارای یک موتور برقی در بدنه خود هستند. طبیعتا قدرت موتور دریل های برقی بسیار بیشتر از دریل شارژی است. ولی این تفاوت قدرت دلیل بر این نمی شود که شما حتما از دریل برقی استفاده کنید. بلکه با توجه به نیاز خود باید اقدام به خرید دریل کنید. اگر برای کارهای خانگی و نصب پرده، تابلو و … نیاز به دریل دارید، خرید دریلی با قدرت سوراخ کردن بتن، لازم نیست. شما با خرید یک دریل قدرتمند، فقط منابع مالی خود را از دست می دهید. از این رو دقت کنید که دریل مناسب کار خود را تهیه کنید.

۴. گشتاور

از دیگر پارامترهای مهم در انتخاب دریل، نیروی چرخش دریل یا گشتاور آن است. اگر از دریل برای کار با سطوح مختلف و کارهای متفاوت استفاده می‌کنید، لازم است که گشتاور دریل را متناسب با همان کار تنظیم کنید. کارهای سنگین مثل سوراخ کردن سنگ و آجر، نیازمند گشتاور بالایی است. بعضی از دریل ها قابلیت تنظیم گشتاور را دارند. توجه داشته باشید که هنگام خرید، دریلی با این قابلیت را تهیه کنید.

دریل ها حالت های مختلفی برای تنظیم گشتاور دارند. بعضی از آن ها حدود ۲۰ الی ۳۰ حالت را نیز دارند. کار با دریل برای انجام فرآیند سوراخکاری همانند رانندگی است. یعنی شما نیاز دارید تا ابتدای کار با گشتاور کمتر شروع به کار کنید. در ادامه قدرت گشتاور را افزایش دهید. البته گشتاور خود را با توجه به سطح مورد نظر تنظیم کنید. زیرا اعمال گشتاور بیش از حد باعث آسیب دیدگی و شکستگی سطح می شود.

۵. سرعت چرخش

پارمتر مهم بعدی در انتخاب دریل، سرعت چرخش آن است. این سرعت بیانگر مقدار نیروی وارد شده به سطوح مختلف می باشد. بهتر است دریلی انتخاب کنید که قابلیت تنظیم این سرعت را داشته باشد. همچنین قابلیت گردش به دو صورت ساعتگرد و پادساعتگرد نیز به سوراخکاری بهتر کمک فراوانی می کند.

تنظیم سرعت چرخش در دریل به دو صورت می باشد. کمتر از ۴۰۰ دور و بالاتر از ۷۰۰ دور در دقیقه. برای انجام کارهای سبک و ساده مثل باز و بسته کردن پیچ و سوراخ های ریز از سرعت کمتر از ۴۰۰ دور در دقیقه استفاده می شود.

همچنین از سرعت بالای ۷۰۰ دور در دقیقه می توان برای کارهای بزرگ تر و سوراخکاری های سنگین تر بهره برد. برای استفاده از سرعت بالای ۷۰۰ دور، یک شستی روی دریل قرار دارد. به کمک شستی و با توجه به میزان فشار دادن و نگه داشتن شستی، سرعت تغییر می کند.

۶. مته دریل

طراحی مته ها به گونه ای است که برای کارهای مختلف، مته های گوناگونی موجود است. همچنین این مته ها در اندازه و جنس های مختلفی تولید می شود. در انتخاب مته باید دقت بالایی داشته باشید. انتخاب مته با توجه به کار شما و سطحی که می خواهید سوراخکاری کنید، انتخاب می شود. اگر مته درست انتخاب نشود باعث آسیب دیدن دریل و همچنین شکستگی سطح مورد نظر می شود.

به عنوان مثال مته فولادی برای کار با سطوح چوبی، فلزی و پلاستیکی و برای کارهای نسبتا سبک‌تر مناسب است. از سوی دیگر مته‌های الماسه مقاومت بیشتری دارند و برای کارهای سنگین‌تر مثل سوراخ کردن سنگ و بتن مناسب هستند.

 

۷. ابعاد و وزن دریل

در انتخاب یک وسیله جدید، مخصوصا اگر ابزار کار باشید، باید هنگام در دست گرفتن آن، احساس راحتی کرده و حس خوشایندی به شما دست بدهد. دریل از جمله ابزاری است که ممکن است لازم باشد ساعات های طولانی برای انجام فرآیندی از آن استفاده کنید. همچنین طراحی بدنه و ارگونومیک بودن آن نیز در انتخاب دریل بسیار موثر است.

انتخاب دریل با ابعاد و وزن مناسب، نه تنها بستگی به کاری که می خواهید با آن انجام دهید دارد، بلکه باید به قدرت و وزن خودتان نیز توجه داشته باشید. یعنی اگر دستان کوچکی دارید یا مچ دستتان قوی نیست، لزومی ندارد دریلی سنگین و بزرگ انتخاب نکنید. چرا که این کار باعث می شود صدمات زیادی در ناحیه گردن، کمر و مچ دستان به شما وارد شود.

اگر می خواهید برای کارهای خانگی دریل تهیه کنید، اصولا وزن مناسب برای آن بین ۱ تا ۲ کیلوگرم است. البته بهترین وزن برای دریل خانگی، کمتر از ۱.۲ کیلوگرم است. اما در مجموع خرید دریلی با وزن بین ۱ تا ۲ کیلو انتخاب مناسبی خواهد بود.

وزن دریل با قدرت آن ارتباط مستقیم دارد. اگر قصد خرید دریلی با قدرت بیشتر برای سوراخکاری سطوح سفت و سخت را دارید،‌ بهتر است توجه داشته باشید که وزن آن نیز به نسبت افزایش خواهد یافت. زیرا دریل با قدرت بیشتر باید موتوری قوی تر و سنگین تر در کنار باتری که قدرت بیشتری دارد، داشته باشد.

۸. کارایی دریل

اطمینان حاصل کنید هر مدل دریلی را که قصد خرید آن را دارید، مناسب کارتان باشد. اگر فقط به آن احتیاج دارید تا برخی از قاب عکس‌ها را آویزان کنید و تعمیر نور را در خانه انجام دهید، معقول نیست که گران‌ترین دریل موجود را خریداری کنید. در همین راستا، شما به عنوان یک نجار نباید یک مته ارزان بخرید و موتورش در همان هفته اول بسوزانید. هنگام استفاده از دریل نوع استفاده‌ای که از آن می‌کنید مهم‌ترین امر برای تصمیم راجع به انتخاب دریل مناسب است.

۹. سایر امکانات

تا اینجا با پارامترهای مهم در انتخاب دریل آشنا شدیم و فهمیدیم که در انتخاب دریل باید به این موارد توجه کرد. علاوه بر این موارد، یک سری امکانات جانبی نیز برای دریل ها وجود دارد که اگر در دریلی که خریداری می کنید وجود داشته باشد، نکته مثبتی برایتان خواهد بود. لذا توصیه می کنیم در خرید دریل به این موارد نیز توجه کنید.

  • داشتن کیف BMC برا حمل و نقل آسان
  • وجود باتری اضافی برای دریل های نوع شارژی
  • انواع مته و سرمته
  • چراغ LED
  • و …

علاوه بر موارد گفته شده، توجه به برند تولیدی دریل نیز می تواند از پارامترهای مهم در انتخاب دریل باشد. برندهایی چون بوش، هیوندای، دیوالت، آروا و … از مهمترین برندهای تولیدکننده دریل محسوب می شوند. بنابراین اگر از این موارد خریداری کنید، محصولی مطمئن تر و با کیفیت تر نصیبتان خواهد شد.

نکات ایمنی مهم در هنگام کار با دریل

هنگام انجام هر کاری باید نکات ایمنی را رعایت کرد. کارهایی که با ابزار آلاتی مانند دریل سر و کار دارند؛ نیز از این قاعده مستثنی نیستند. نکات ایمنی کار با دریل را در زیر برایتان به صورت موردی ذکر می کنیم.

  • از لباس کار مناسب و عینک ایمنی استفاده شود.
  • از محافظ گوش استفاده کنید
  • هنگام سوراخکاری، دریل را محکم نگه دارید
  • برای سوراخکاری دیوار های گچی، فشار زیادی وارد نکنید. چرا که ممکن است دیوار توخالی یا نرم باشد و دریل از دست شما خارج شود.
  • برای شروع دریل‌کاری بهتر است ابتدا سر مته را در محل مورد نظر قرار داده و سپس دستگاه را روشن کنید.
  • قبل از دریل‌کاری سطوحی مثل دیوار، مطمئن شوید که داخل آن کابل برق وجود نداشته باشد.
  • اگر برای اولین بار قصد استفاده از دریل را دارید حتما از یک فرد باتجربه کمک بگیرید.
  • از محکم بودن سطح تحت دریل‌کاری مطمئن شوید.

منبع مقاله : https://arvatools.com/drill-buying-guide/

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *