// // آشنایی با روغن صنعتی و انواع آن - نفتاب
نفتآب
نفتآب
آشنایی با روغن صنعتی و انواع آن

آشنایی با روغن صنعتی و انواع آن

تولید روغن صنعتی:

روغن صنعتی با توجه به منشاء و مواد تشکیل دهنده؛ به دو دسته روغن های معدنی (Mineral) و روغن های مصنوعی (Synthetic) تقسیم بندی می شود. روغن های معدنی بر پایه مواد نفتی می باشند و محصول برج های تقطیر نفت خام هستند. اما روغن های مصنوعی بر پایه مواد غیر نفتی می باشند.

روغن های نفتی برای کلیه مصارف کاربرد دارند و می توان از آنها در تمامی دستگاه های صنعتی و حتی خانگی استفاده کرد. بعد از این که روغن صنعتی از برج تقطیر به دست آمد؛ حاوی مقداری گوگرد، نیتروژن و فسفر می باشد. وجود این دو ماده باعث ایجاد سوب و متعاقب آن خوردگی قطعات می شود. بنابراین باید از روغن حذف شوند. سپس به منظور افزایش کارایی و بهبود خواص روغن صنعتی؛ به آن عناصر و مواد مختلفی افزوده می شود. در نتیجه‌ی افزایش این مواد مقاومت روغن صنعتی در برابر حرارت و فشارهای زیاد؛ بالا می رود. همچنین ویسکوزیته روغن پایدار می شود.

مواد مختلفی از قبیل مواد ضد اکسید شوندگی، مواد ضد سایش، مواد ضد خوردگی و زنگ زدگی، مواد پایین آورنده نقطه ریزش روغن، مواد ضد کف کنندگی، مواد بهبود دهنده شاخص ویسکوزیته، مواد پاک کننده و امولسیون کننده به روغن صنعتی پایه افزوده می شوند.

روغن های صنعتی مصنوعی از طریق فرآیندهای شیمیایی تهیه و تولید می‌شوند. هدف از تولید این نوع روغن ها برطرف کردن معایب روغن های نفتی و پاسخگویی به نیاز بازار می باشد. این گونه روغن ها فاقد هرگونه ناخالصی می باشند و این مهم ترین مزیت روغن های مصنوعی نسبت به روغن های نفتی به شمار می رود. در نتیجه رسوب گذاری و خوردگی نیز اتفاق نمی افتد. در ضمن این روغن ها در دماهای پایین نیز سیال هستند و بر خلاف روغن صنعتی نفتی دمای اشتعال پذیری بالاتری دارند. در نتیجه برای صنایعی که احتمال انفجار و آتش سوزی در آنها زیاد است؛ گزینه مناسبی هستند.

 

روغن های صنعتی مصنوعی با استفاده از فرایندهای شیمیایی تولید می شوند.

 

فروش و صادرات روغن های صنعتی:

در ایران شرکت های معتبر و معروفی وجود دارند که در زمینه تولید روغن صنعتی فعالیت می کنند. این روغن ها از کیفیت بسیار بالایی برخوردار می باشند. به نحوی که بسیاری از محصولات خارجی توانایی رقابت با محصولات داخلی را ندارند.

در ضمن فروش روغن صنعتی و مشاوره در این زمینه نیاز به تجربه و دانش فنی بالایی دارد. زیرا روغن های صنعتی انواع گوناگونی داشته و هر کدام کاربرد به خصوصی دارند. هر یک از انواع روغن های صنعتی برای دستگاه های خاصی مناسب می باشند. در صورت استفاده غیر اصولی و نامناسب از روغن صنعتی؛ احتمال بروز خسارت های سنگین و گاهی جبران ناپذیر وجود دارد.

روغن های صنعتی در صنایع مختلف و مهمی از قبیل خودرو‌سازی، صنایع دفاعی و نظامی، صنایع هوایی و دریایی، صنایع غذایی، داروسازی، ذوب و تولید فلزات، نیروگاه، کشاورزی، لاستیک‌ سازی، سیمان، نساجی، صنایع کاغذ، صنایع نفت گاز و پتروشیمی ، ساختمان، حمل و نقل و… مصرف می شوند.

روغن صنعتی قبل از اینکه مواد بهبود دهنده به آن اضافه شود؛ روغن پایه نام دارد. صادرات روغن صنعتی پایه اهمیت ویژه ای دارد. زیرا روغن پایه یکی از چرخه های مهم اقتصادی کشور محسوب می شود. در ضمن روغن صنعتی یک کالای مهم و استراتژیک به حساب می آید. زیرا سیستم حمل و نقل بار و مسافر به آن وابسته است.

 

فرایند روغن کاری قطعات متحرک با استفاده از روغن صنعتی

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *