// // کاهش اتکا به درآمدهای نفتی شاه بیت اقتصاد مقاومتی است - نفتاب
نفتآب
نفتآب

کاهش اتکا به درآمدهای نفتی شاه بیت اقتصاد مقاومتی است

جمشید پژویان در گفتگو با خبرنگار شانا با اشاره به اعمال تحریمها علیه صنعت نفت و ایجاد مانع در فروش نفت افزود: هدف از اجرای اقتصاد مقاومتی کاهش اتکا به درآمدهای نفتی است، زیرا اعمال تحریمهای گسترده علیه این صنعت مانع از دستیابی دولت به درآمدهای ناشی از فروش نفت شده است.

وی با اشاره به شرایط کنونی حاکم بر صنعت نفت یادآور شد: وزارت نفت باید با درنظر گرفتن شرایط تحریمی که در آن قرار دارد، باتوجه به ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی، تا جایی که امکان دارد در مصرف داخلی منابع نفتی صرفه جویی کرده و ذخایر نفت وگاز را به صورت معقول حفظ کند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: با توجه به ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی، این وزارتخانه باید درآمدهای ناشی از فروش نفت را به صورت ذخیره به صندوق توسعه ملی واریز کند.

پژویان با بیان این که دولت باید به دنبال راهی باشد تا درآمدهای خود را از محلی غیر از فروش منابع نفتی تامین کند، تصریح کرد: برای تحقق این امر ابتدا باید ساختار اقتصاد کشور تعیین شده و وزارت صنعت، معدن و تجارت موانع پیش روی بخش خصوصی را بردارد، ضمن این که نقشه راه بخش کشاورزی نیز باید ترسیم شود.

به گفته این کارشناس اقتصادی اصلاح سیستم مالیاتی می تواند به میزان قابل توجهی از وابستگی دولت به درآمدهای نفتی بکاهد، زیرا در حال حاضر بخش قابل توجهی از افرادی که به واسطه گری در اقتصاد می پردازند مالیات پرداخت نمی کنند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: موفقیت اقتصاد مقاومتی در گرو اصلاح ساختار اقتصادی است.

وی با اشاره به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها از سال 93 و تاثیر اقتصاد مقاومتی در این امر گفت: باید یک گروه از اقتصاددانان که با همدیگر منجسم هستند نقشه راه اقتصاد ایران را ترسیم کنند تا بتوانیم سال آینده شاهد اجرای موفق سیاستهای اقتصاد مقاومتی و همچنین فاز دوم هدفمندی یارانه ها باشیم.

آدرس منبع

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *