// // چهره برتر اقتصادی سال 92 - نفتاب
نفتآب

چهره برتر اقتصادی سال 92

یاداشت و تحلیل

۱۵ فروردین ۱۴۰۰ 576 بازدید
نفتآب

چهره برتر اقتصادی سال 92

خبرنگار شانا در این هفته افزون بر پرسشهای نفتی از نمایندگان مجلس از طیفهای مختلف سیاسی  این سوال را هم پرسید که چهره بر‌تر نفتی سال ۹۲ از نگاه شما چه کسی بوده است؟ در این میان پاسخهای متنوعی داده شد، که خواندن‌ آنها خالی از لطف نیست. برخی «لبخند زدن» برخی «سکوت کردن» و تعداد زیادی هم با تفصیل دلایل فراوان درباره چهره‌های نفتی سال ۹۲ سخن گفتند. البته کسانی بودند که گرایشهای سیاسی را به این سوال گره زدند.

مجلس معنوی

بر این اساس، ابوالقاسم جراره، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به پرسش یاد شده گفت: رستم قاسمی، وزیر نفت پیشین به سبب اقدامهایش چهره بر‌تر سال ۹۲ است.

محمدعلی پورمختار، رئیس کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس نیز گفته بود: «هیچکس» در سال ۹۲ چهره بر‌تر نفت نبود.

در این میان «رحیم زارع» سخنگوی کمیسیون اقتصادی تاکیده کرد: “به یقین«زنگنه» چهره بر‌تر نفت در سال ۹۲ است. چون وی دیپلماسی انرژی کشور را فعال کرده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات نیز با سخنگوی کمیسیون اقتصاد در این زمینه هم نظر بود. سید عبدالکریم هاشمی، نیز زنگنه را چهره بر‌تر دانست.

به سراغ رئیس کمیسیون حقوقی وقضایی مجلس رفتیم، اللهیار ملکشاهی نیز «زنگنه» را چهره بر‌تر نفت در سال ۹۲ دانست و تصریح کرد: نفت در سال ۹۲ خیلی چالش نداشت.

اما عضو کمیسیون صنایع و معادن، بر مبنای عملکرد وزیر نفت در باره افزایش ظرفیت تولید و مدیریت سوخت زمستانی چهره بر‌تر سال ۹۲ را انتخاب کرد، «اللهوردی دهقانی» نیز «زنگنه» را چهره بر‌تر سال ۹۲ در حوزه نفت و انرژی دانست.

اما بخوانید نظر یک اصلاح طلب را، «محمدرضا تابش» عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات، نیز در این زمینه، وزیر نفت را چهره بر‌تر ۹۲ دانست و گفت: وزیر نفت با به کارگیری سوابق و تجربه‌های کاری خود، در حال بسترسازی برای افزایش سرمایه گذاری در صنعت نفت است.

تابش، استفاده از ظرفیت داخلی صنعت نفت، تلاش برای صیانت از حق ملت ایران در بهره برداری از مخازن نفت و گاز، برنامه ریزی مناسب برای فروش نفت و تلاش برای شکستن تحریمها را دلیل انتخاب «زنگنه» به عنوان چهره بر‌تر نفت در سال ۹۲ بیان کرد.

به سراغ نماینده مردم نصف جهان در مجلس هم رفتیم که پاسخ وی متفاوت‌ و شاید کلان‌تر بود. عباس مقتدایی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات، در باره چهره بر‌تر ۹۲، از «رهبر معظم انقلاب» یاد کرد و با اشاره به پیگیریهای معظم له مبنی «بر پرهیز از خام فروشی و اقتصاد مقاومتی» گفت: ملت ایران به فرامین ایشان در خصوص پایان دادن وابستگی به نفت در سال ۹۲ پاسخ مثبت داد.

زنگنه و ترکان در مجلس

پس از اصفهان به حوزه انتخابیه چهار محال و بختیاری رسیدیم، حمیدرضا عزیزی فارسانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان هم معتقد بود: «زنگنه» به سبب بهبود دیپلماسی انرژی و تلاش برای کاهش تحریمها و برنامه برای افزایش ظرفیت تولید، چهره بر‌تر سال ۹۲ در حوزه انرژی بوده است.

قاسم جعفری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات با بیان این که «شانا» این نظر را منتشر نمی‌کند، گفت: یکی از کاندید‌اها برای چهره بر‌تر در حوزه نفت وزیر سابق نفت  «قاسمی» است.

نوذر شفیعی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز کسی را به عنوان چهره بر‌تر حوزه نفت و انرژی در سال ۹۲ انتخاب نکرد.

به عقیده رئیس کمیسیون صنایع، چهره نفتی سال ۹۲ مهندس زنگنه است. رضا رحمانی نیز پرکار بودن را ویژگی ممتاز وزیر کنونی نفت می داند.

ناصر سودانی، عضو کمیسیون انرژی که نماینده  اهواز در مجلس نیز هست، گفت: “چهره نفتی امسال مردم خوزستان هستند چون دود شعله‌های نفت به چشم آنها می رود و زندگی سختی را تحمل می کنند”.

حسین امری خامکانی و جلیل جعفری دو عضو کمیسیون انرژی به طور مشترک «زنگنه» را چهره نفتی سال ۹۲ معرفی کردند.

غلامرضا اسداللهی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه، چهره بر‌تر فنی حوزه نفت را در سال ۹۲  «زنگنه» دانست.

بیژن زنگنه

گروسی، عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز «زنگنه» را چهره بر‌تر سال ۹۲ دانست. او معتقد است: وزیر نفت تحرک خوبی در صنعت نفت و گاز در مدت شش ماه دوم سال ۹۲ ایجاد کرده است.

احمد شوهانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز گفت: “بیژن زنگنه از جنبه مثبت چهره بر‌تر سال ۹۲ برای حوزه نفت و گاز است”.

وی گفت: زنگنه در شرایط خاص تحریم به وزارت نفت آمده است، از این رو تجربه وی سبب آرامش در حوزه نفت کشور شده است؛ به طوری که شرکتهای خارجی تا حدودی  به بازگشت به ایران برای سرمایه گذاری ترغیب شدند.

شوهانی یادآوری کرد: باید حضور شرکتهای خارجی در چارچوب منافع ملی ایران لحاظ شود.

موسی موسوی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی نیز گفت: از نیمه دوم سال ۹۲ تا کنون به نظر من بیژن زنگنه چهره بر‌تر نفت و انرژی بود.

اما بخوانید نظر ایرج ندیمی را، وی گفت:‌‌ “همان که کسی  سال ۹۲ به عنوان وزیر رای آورد چهره بر‌تر نفت در سال ۹۲ است. وی از همه گذرگاه‌ها گذشته است”.

به استان لرستان رسیدیم، عباس قائد رحمت، عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی گفت: از منظر فنی و عملیاتی «زنگنه» چهره برترامسال نفت  است.

به کمیسیون صنایع بازگشتیم، سید محمد بیاتیان، عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع نیز چهره سال ۹۲ را در نفت بابک زنجانی دانست.

سراغ نمایندگان استان کردستان هم رفتیم، «حامد قادر مرزی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران،» زنگنه را به سبب سر و سامان دادن به حوزه نفت در سال ۹۲ به عنوان چهره بر‌تر انتخاب کرد. وی گفت: برنامه‌ها در نفت زمان بر است.

عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی هم در این زمینه پس از آن که به طنز خود را چهره بر‌تر نفتی در سال ۹۲ نامید، افزود: زنگنه چهره بر‌تر نفت در سال ۹۲ است.

محسن صرامی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این زمینه گفت: دنبال چهره نگردید. نداریم.

نادر قاضی‌پور هم گفت: نمی‌دانم.

آدرس منبع

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *