// // چالش اقلیم و ایران - نفتاب
نفتآب
نفتآب

چالش اقلیم و ایران

افشین جوان در یادداشتی به مناسبت انتشاریکصدمین شماره هفته‌نامه بررسی تحولات انرژی و تغییر اقلیم نوشت:

«در حالی‌ که مهم‌ترین راه مقابله با چالش گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی، مسیر «انتقال به انرژی پاک» معرفی می‌شود، امروز بیش از هر زمان دیگری آینده بازار انرژی جهان به‌ویژه بازار جهانی نفت با تحولات و سیاست‌های ملی و بین‌المللی اقلیمی گره خورده است.

اکنون شاهدیم که اهداف و سیاست‌های مقابله با تغییر اقلیم در چارچوب موافقتنامه پاریس و به‌ویژه هدف جاه‌طلبانه «خالص انتشار صفر تا ۲۰۵۰» ستون اصلی هر سناریویی است که برای نظام آینده انرژی جهان تعریف می‌شود. برای کشور ما که دارنده یکی از بزرگ‌ترین ذخایر نفت و گاز جهان است، چالش اقلیم از منظر سیاست‌های مقابله با آن، تهدید مضاعفی است که می‌تواند در صورت عدم مدیریت و برنامه‌ریزی، اقتصاد ملی و معیشت مردم را با مخاطره بیشتری روبه‌رو کند.

وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو اوپک نیز با درک چنین تهدیدی، به‌طور مستمر از سال ۱۹۹۲ که کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد (UNFCCC) تصویب شد و حتی پیش از آن، در حال رایزنی، همفکری و اتخاذ مواضع مشترک در زمینه‌ راهبردهایی هستند که نفت همچنان بخشی از راه‌حل تأمین انرژی پایدار جهان باشد.

مدیریت کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت که از یک طرف با تلاش‌های اوپک و فعالیت‌های کارشناسی و مطالعاتی دبیرخانه اوپک در زمینه تغییر اقلیم مرتبط است و از طرف دیگر، به‌عنوان نماینده وزارت نفت در کارگروه ملی تغییر اقلیم کشور حضور دارد، تلاش کرده در پیشبرد راهبرد مشترک اعضای اوپک، وظایف و نقش خود را ایفا کند.

در این راستا، مدیریت کل امور اوپک افزون بر اقدام‌های مرتبط دیگر، گزارش و تحلیل‌های متعددی را از تحولات بین‌المللی انرژی، اوپک و اقلیم تهیه می‌کند و از دو سال پیش، «هفته‌نامه بررسی تحولات انرژی و تغییر اقلیم» را با رویکرد و هدف به اشتراک‌گذاری تازه‌ترین تحولات، دیدگاه‌ها و گزارش‌های مهم منتشره در سطح بین‌المللی در حوزه مشترک انرژی و تغییر اقلیم تهیه و منتشر کرده است.

امیدوارم این تلاش توانسته باشد به هدف هم‌افزایی دانش‌ها و اطلاعات در زمینه انرژی و اقلیم کمک کرده باشد. بی‌شک دیدگاه‌ها، انتقادها و دیدگاه‌های ارزشمند شما در پیشبرد این هدف و ارتقای هفته‌نامه مؤثر خواهد بود.»

آدرس منبع

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *