// // پیش‎بینی افت شدید سود ابرشرکتهای نفتی چین - نفتاب
نفتآب
نفتآب

پیش‎بینی افت شدید سود ابرشرکتهای نفتی چین

به گزارش روزنامه اس سی ام پی هنگ کنگ، با توجه به افت جهانی قیمتهای نفت و گاز و کاهش تولید، انتظار می‎رود که ابرشرکتهای انرژی چینی در هفته جاری بدترین خبرها را از سود 6 ماه نخست سال جاری میلادی خود گزارش کنند.

پتروچاینا

تحلیل‎گران موسسه‎های تحقیقاتی و خدمات مالی “بی ان پی پاریباس”، “نامورا” و “سنفورد برنشتاین”، پیش بینی می‎کنند که شرکت پتروچاینا، بزرگترین تولید کننده نفت و گاز این کشور، در گزارش روز چهارشنبه (سوم شهریور ماه) سود خالص 6 ماه نخست سال جاری میلادی خود را 252 یوآن چین (37 میلیون و 852 هزار دلار) اعلام کند که از سال 2000 میلادی، کمترین مقدار است.

کمی پیش، ضرر خالص این شرکت در سه ماه نخست سال 2016 میلادی 13 میلیارد و 780 میلیارد یوآن گزارش شد که اولین ضرر سه ماهه پتروچاینا را رقم زد.

نیل بوریج، یک تحلیلگر موسسه تحقیقات سنفورد برنشتاین اعلام کرد: با توجه به افت سالانه 30.6 درصدی قیمتهای نفت و رسیدن آن به میانگین 40 دلار و 30 سنت برای هر بشکه در نیمه اول سال جاری میلادی، انتظار داریم که شرکتهای نفت و گاز چینی در صنایع بالادستی متحمل ضرر شوند.

گوردون کیوان، مسئول تحقیقات نفت و گاز موسسه نامورا پیش بینی می‎کند که حداقل قیمت هر بشکه نفت شرکت پتروچاینا باید 43 دلار باشد، در حالی که وی این میزان را برای شرکتهای رقیب آن، از جمله سینوپک و شرکت سینوک به ترتیب 49 دلار و 45 دلار برآورد کرد.

بوریج انتظار دارد که با توجه به پیش‎بینیهای افزایش قیمت نفت در نیمه دوم سال 2016 میلادی، سود صنایع بالادستی شرکتهای نفتی نیز رشد کند.

طبق پیش بینیهای وی، میزان تولید نفت و گاز پتروچاینا در 6 ماه نخست سال جاری میلادی، به ترتیب 2 درصد کاهش و 9 درصد رشد داشته است.

سینوپک

 موسسه‎های نامورا و سنفورد برنشتاین پیش بینی می‎کنند که شرکت سینوپک، سومین تولیدکننده نفت و گاز چین و و دومین پالایشگر نفت جهان، در گزارشهای هفته آینده، سود خالص خود را برای نیمه نخست 2016 میلادی با 42.5 درصد افت سالانه، 14 میلیارد و 600 میلیون یوآن اعلام کند که در هشت سال اخیر بی سابقه بوده است.

این شرکت در پی تعطیل کردن میدانهای نفتی پرهزینه خود در نیمه نخست سال جاری میلادی، 11.4 درصد افت تولید نفت را در این مقطع نسبت به مدت مشابه پارسال تجربه کرد، در حالی که انتظار داشت تولید نفت آن در مجموع در سال 2016 میلادی پنج درصد کاهش یابد.

رشد 10 درصدی تولید گاز سینوپک در نیمه نخست 2016 میلادی نیز کمتر از اهداف این شرکت بوده که دلیل آن اختلال در تولید یکی از میدانهای گازی در ایالت سیچوآن چین ذکر شده است.

سینوک

همچنین تحلیل‎گران انتظار دارند که شرکت سینوک در گزارش این هفته خود هشت میلیارد یوآن ضرر خالص در نیمه نخست سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه پارسال ثبت کند. این نخستین ضرر این شرکت از سال 2001 میلادی است.

قسمت بیشتر ضرر سینوک به دلیل کاهش داراییهای این شرکت در نکسن کانادا بوده که تمام سهام آن متعلق به سینوک است.

آدرس منبع

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *