// // پایان ژانویه سخت در نفت - نفتاب
نفتآب

پایان ژانویه سخت در نفت

یاداشت و تحلیل

۱۵ فروردین ۱۴۰۰ 667 بازدید
نفتآب

پایان ژانویه سخت در نفت

شهادت سردار سلیمانی: نفت‌ خام برنت که سال ۲۰۲۰ را با قیمت ۶۶ دلار برای هر بشکه آغاز کرد با شهادت سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و ابومهدی المهندس، معاون حشدالشعبی، در فرودگاه بغداد با افزایش ۴.۵ درصدی روبه‌رو شد و تا ساعاتی از مرز ۷۱ دلار برای هر بشکه گذشت. افزایش قیمت پس از پاسخ موشکی ایران به اقدام تروریستی آمریکا و نگرانی از تقابل نظامی تهران و واشنگتن تداوم یافت و به ۷۲ دلار هم نزدیک شد.

بحران لیبی: تولید نفت این کشور در پی تصرف پایانه‌های نفتی شرق و مرکز از سوی نیروهای وفادار به خلیفه حفتر، رهبر نیروهای مسلح شرق لیبی دچار اخلال شد. لیبی به‌عنوان یکی از اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت پیش از این اقدام و براساس آخرین گزارش اوپک، در ماه دسامبر ۲۰۱۹ یک میلیون و ۱۳۹ هزار بشکه نفت تولید کرده که به گفته تحلیلگران بین‌المللی با این رویداد، تولید نفت این کشور به نزدیک صفر رسیده است. بحران لیبی همچنان ادامه دارد.

عراق و تولید نفت: تولید نفت میدان الاحداب این کشور در ماه ژانویه به دلیل اعتصابات کارگری متوقف شد. ظرفیت تولید نفت این میدان که روزانه ۷۰ هزار بشکه عنوان شده‌ اگرچه اکنون به بازار بازگشته، اما تنش‌های داخلی این کشور که از ماه‌ها قبل آغاز شده، آینده تولید نفت این کشور را مبهم کرده است. بلومبرگ از میدان نفتی بدره هم به‌عنوان یکی از میدان‌های نفتی عراق که در معرض تعطیلی قرار دارد، نام برده است. آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی عراق را  به‌عنوان پاشنه آشیل عرضه نفت عنوان کرده است. 

کرونا و بازار نفت: شاید باورش سخت باشد، اما واقعی است. قیمت نفت با انتشار خبر شیوع ویروس‌کرونا که از اعلام آن تقریبا ۱۱ روز می‌گذرد بیش از ۷ دلار برای هر بشکه کاهش یافت و هم‌اکنون در کمترین سطح در سه ماه اخیر معامله می‌شود، کاهشی که از نگاه بسیاری از کارشناسان بین‌المللی بیشتر جنبه روانی دارد و برای بررسی تاثیر واقعی آن باید صبر کرد. یادمان باشد چین به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان نقش بسزایی در تعادل عرضه و تقاضای نفت دارد.

اوپک و کرونا: واکنش اوپکی‌ها به شیوع ویروس کرونا در روزهای نخست محتاطانه بود، آنها با مقایسه این ویروس با ویروس سارس در سال ۲۰۰۳ سعی داشتند تاثیر آن را بر بازار نفت اندک نشان دهند، اما نتوانستند به این روند ادامه دهند. بر اساس آخرین اخبار، قرار شده است اعضای اوپک برای این موضوع و چاره‌اندیشی برای جلوگیری از کاهش قیمت نفت، نشست خود را پیش از ماه مارس برگزار کنند. خبرگزاری‌های بین‌المللی از احتمال کاهش بیشتر تولید نفت اوپک خبر می‌دهند. قیمت سبد نفتی اوپک از ابتدای ژانویه تا امروز، ۸ دلار و ۳۳ سنت کاهش یافت. بازار نفت در سال ۲۰۲۰ آبستن حوادث گوناگون خواهد بود.

آدرس منبع

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *