// // میانگین سالانه بهای سبد نفتی اوپک حدود ۲۴ دلار افزایش یافت - نفتاب
نفتآب
نفتآب
میانگین سالانه بهای سبد نفتی اوپک حدود ۲۴ دلار افزایش یافت

میانگین سالانه بهای سبد نفتی اوپک حدود ۲۴ دلار افزایش یافت

میانگین سالانه بهای سبد نفتی اوپک حدود ۲۴ دلار افزایش یافت

به گزارش شانا، میانگین سالانه بهای سبد نفتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در یکم ژانویه سال جاری میلادی (۱۱ دی‌ماه) ۷۸ دلار برای هر بشکه بود.

بهبود اقتصادها از همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۱ با وجود نگرانی‌های موجود درباره سویه‌های مختلف این ویروس سبب شد میانگین قیمت سبد نفتی این سازمان در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ ، ۲۳ دلار و ۶۲ سنت افزایش یابد.

بر اساس آمار منتشرشده از سوی دبیرخانه اوپک، بهای سبد نفتی اوپک در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش قابل توجهی داشت و با ۲۳ دلار و ۶۲ سنت افزایش از ۵۴ دلار و ۳۸ سنت برای هر بشکه در یکم ژانویه سال ۲۰۲۰ به ۷۸ دلار برای هر بشکه در نخستین روز سال ۲۰۲۲ رسید.

میانگین سالانه بهای سبد نفتی اوپک حدود ۲۴ دلار افزایش یافت

نمودار تغییر ماهانه قیمت سبد نفتی اوپک نشان می‌دهد قیمت سبد نفتی این سازمان از ماه ژانویه تا مارس حدود ۱۰ دلار افزایش و در ماه سوم کمی کاهش یافت. بهای نفت اوپک از ۵۴ دلار و ۳۸ سنت در ابتدای ماه ژانویه به ۶۱ دلار و ۵ سنت در ماه فوریه و سرانجام به ۶۴ دلار و ۵۶ سنت در ماه مارس و در ابتدای ماه آوریل با بیش از یک دلار کاهش به ۶۳ دلار و ۲۴ سنت رسید.

در سه ماه دوم سال روند تغییر قیمت کاملاً افزایشی بود و در مجموع بیش از ۱۰ دلار افزایش یافت، به‌طوری که بهای نفت خام با ۱۰ دلار و ۹ سنت افزایش نسبت به ابتدای ماه آوریل (۶۳ دلار و ۲۴ سنت برای هر بشکه) در ابتدای ماه ژوئیه به ۷۳ دلار و ۵۳ سنت برای هر بشکه رسید.

با وجود اینکه نوسان قیمت در ۶ ماه منتهی به پایان سال ۲۰۲۱ بیشتر بود و اوج قیمت سبد نفتی اوپک هم در این بازه زمانی ثبت شد، قیمت نفت در پایان این دوره حدود ۵ دلار بالاتر از  رقم ثبت‌شده در ابتدای ماه ژوئیه بود و ۶ ماه نخست سال ۲۰۲۱ سهم بیشتری در افزایش قیمت سبد نفتی این سازمان داشت.

بهای نفت اوپک در ابتدای ماه اوت نسبت به روز نخست ماه ژوئیه ۳ دلار کاهش یافت و به ۷۰ دلار و ۳۳ سنت برای هر بشکه رسید و پس از آن روند بهای نفت این سازمان در ماه ژوئیه دوباره افزایشی شد و در آغاز ماه سپتامبر به ۷۳ دلار و ۸۸ سنت برای هر بشکه رسید.

اوج قیمت سبد نفتی اوپک در سال ۲۰۲۱، در ابتدای ماه اکتبر ثبت شد که ۸۲ دلار و ۱۱ سنت برای هر بشکه بود.

با بهبود تقاضا و بهتر شدن اقتصادها در پی کاهش محدودیت‌های اعمال‌شده برای مهار ویروس کرونا، اوپک و متحدانش در نوزدهمین نشست خود در ماه ژوئیه توافق کردند که از ماه اوت هر ماه تولیدشان را در مجموع ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهند تا به محدودیت عرضه ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز پایان بخشند، این تصمیم از ماه اوت اجرایی شد.

روند تغییر قیمت سبد نفتی اوپک در سه ماه پایانی سال  ۲۰۲۱ با نوسان ملایم‌تری تغییر کرد و با وجود اینکه بهای نفت این سازمان در دو ماه ابتدایی این بازه کاهشی بود در ماه پایانی سال دوباره افزایشی و کمی از زیان‌های دو ماه پیش از آن جبران شد.

قیمت نفت اوپک در ابتدای ماه نوامبر حدود ۲ دلار پایین‌تر از ماه اکتبر و ۸۰ دلار و ۳۷ سنت برای هر بشکه بود و این روند نزولی در طول ماه نوامبر هم ادامه یافت و قیمت نفت خام این سازمان در ابتدای ماه دسامبر به ۷۴ دلار و ۳۸ سنت برای هر بشکه رسید.

قیمت‌ انواع نفت خام در فاصله دو نشست ماه‌های نوامبر و دسامبر ائتلاف اوپک پلاس تحت تأثیر اعلام برداشت کشورهای مصرف‌کننده بزرگ از ذخیره‌سازی‌های راهبردی نفت خام و شیوع سویه اومیکرون ریزش کرد.

فرآیند تصمیم‌گیری برای تولیدکنندگان اوپک‌پلاس با این شرایط پیچیده شد. با این حال، اوپک‌پلاس در نشست خود در اوایل ماه دسامبر تصمیم گرفت سیاست افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید روزانه را در ماه ژانویه هم ادامه دهد.

قیمت نفت خام با کاسته شدن نگرانی‌ها از سویه اومیکرون کرونا، در ماه دسامبر روندی افزایشی به خود گرفت و در نهایت بهای سبد نفت خام اوپک در یکم ماه ژانویه ۲۰۲۲ به ۷۸ دلار برای هر بشکه رسید.

قیمت سبد نفتی اوپک دیروز (سه‌شنبه، ۱۴ دی‌ماه) ۷۸ دلار و ۹۳ سنت ثبت شد، در حالی‌ که دوشنبه (۱۳ دی‌ماه) ۷۸ دلار بود.

سبد نفتی اوپک شامل ۱۳ نوع نفت خام اعضای این سازمان از جمله مخلوط الجزایر، گیراسول آنگولا، سبک رابی گابن، میناس اندونزی، سنگین ایران، سبک بصره، صادراتی کویت، السدر لیبی، سبک بونی نیجریه، سبک عربی عربستان، موربان امارات، مری ونزوئلا و جنو کنگوست.

فهیمه عارف‌نیا

آدرس منبع

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *