// // عملکرد فعال شرکت پایانه‌های نفتی در بومی‎سازی تجهیزات - نفتاب
نفتآب
نفتآب

عملکرد فعال شرکت پایانه‌های نفتی در بومی‎سازی تجهیزات

به گزارش خبرنگار شانا، مدیریت تدارکات و امور کالای شرکت پایانه‌های نفتی ایران، ماموریت سازمانی خود را تامین به‌موقع، اقتصادی و با کیفیت بالا با رویکرد ساخت داخل تعیین کرده است و در همین زمینه، اداره مهندسی ساخت داخل به‌عنوان یکی از واحدهای این مدیریت نقش موثری ایفا می‌کند. ببینید در حوزه ساخت و بومی‌سازی قطعات و تجهیزات مورد نیاز مناطق عملیاتی، چه فعالیت‌هایی در سال‌های اخیر در شرکت پایانه‌های نفتی ایران انجام شده است:

شیر چهارراهه ۱۶ اینچ اسکله آذرپاد

ساخت یک دستگاه شیر چهارراهه ۱۶ اینچ با همکاری اداره مهندسی ساخت داخل و سازندگان ایرانی؛ این شیر چهارراهه در سامانه‌های اندازه‌گیری مواد نفتی (میترینگ) کاربرد دارد و اهمیت کاربرد این شیرها در آن است که کوچک‌ترین نشتی در آن سبب اختلال در دقت و اندازه‌گیری میترها خواهد شد. این شیر در انحصار شرکت جنرال آمریکا بود و پس از اعمال تحریم‌ها، در داخل ساخته شد. صرفه‌جویی ارزی ۴۰۰ هزار دلاری، کاهش زمان تحویل، تأمین به‌موقع کالا، حمایت از تولید داخلی و به‌کارگیری متخصصان توانمند داخلی از مزیت‌های تولید این کالا به‌شمار می‌آید.

بومی‌سازی انواع کارت‌های الکترونیکی

بومی‌سازی کارت‌های الکترونیکی مربوط به توربین‌ها و عملگرهای ROTORK: طراحی و ساخت آن با استفاده از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان بومی انجام شده است. کارت آلارم اتاق کنترل اسکله شرقی، کارت آلارم توربین، کارت ماژول LCPC مربوط به سیستم میترینگ، ماژول LCVC-25 مربوط به سامانه میترینگ، ماژول ICCC ۴۰ مربوط به سامانه میترینگ و کارت کانورتر روتورک از نمونه کارت‌های الکترونیکی است که بومی‌سازی شده است.

قطعات ماشین‌های دوار

بازسازی همه اقلام توربین: بازسازی اقلام توربین مانند JOURNAL، STATOR، LINER BEARING  و … و همچنین ساخت پمپ عمودی آتش‌نشانی PEERLESS برای اسکله غربی آذرپاد و بازسازی و ساخت همه اقلام پمپ‌ها از قبیل mechanical seal، bearing، impeller، shaft، میل‌لنگ و دیگر قطعات مربوطه توسط سازندگان داخلی انجام شده است.

لایروب و رسوب‌زدایی کف مخازن نفتی

ساخت دستگاه لایروب رسوب‌های کف مخازن نفتی: این دستگاه به پیشنهاد کارشناسان اداره مهندسی عملیات و همت سازندگان توانمند داخلی ساخته و برای نخستین‌ بار در پایانه نفتی شمال آزمایش شد. به این منظور لایروبی و رسوب‌زدایی کف یک مخزن ۱۵۰ هزار بشکه‌ای پایانه نفتی شمال با موفقیت انجام شد. دستگاه هیدرودوزر (لایروب و رسوب‌زدای کف مخازن نفتی) می‌تواند به اجزای کوچک قابل عبور از یک دهانه ورودی (منهول) به قطر ۵۰ سانتی‌متر نیز تقسیم و در داخل مخزن دوباره مونتاژ شود. با ساخت این دستگاه مخازن نفتی کشور از این پس بدون وابستگی به شرکت‌های خارجی، با فناوری کاملاً ایرانی لایروبی و رسوب‌زدایی می‌شود. این دستگاه با رعایت همه استانداردهای فنی لازم برای فعالیت در مخازن نفتی، قابلیت ورود به مخازن و جمع‌آوری رسوبات کف آنها را دارد و می‌تواند عملیات لایروبی را ضمن افزایش ضریب ایمنی با شتاب بیشتری انجام دهد.

عملگر برقی NQ900

ساخت نخستین عملگر برقی NQ900: متخصصان شرکت پایانه‌های نفتی ایران در پایانه میعانات گازی عسلویه، با استفاده از دانش نظری و مهارت‌های عملی خود و با همکاری دو شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی و ساخت نخستین عملگر NQ900 (معادل IQ35) شدند. این عملگر برقی برای باز و بسته کردن شیرهای صنعتی است که کاربرد گسترده‌ای در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی دارد و انحصار ساخت این تجهیز فقط در اختیار شرکت‌های انگلیسی و آمریکایی بوده است.

بر اساس  اعلام شرکت پایانه‌های نفتی ایران، قطعات شیرهای سایز ۲۴، ۳۶ و ۴۸ اینچ شامل گیت، استم، سیت‌رینگ و سیستم آب‌بندی، قطعات موتورهای دریایی شامل فیلتر، کوپلینگ، لاینر، پیستون، یاتاقان و…، قطعات بازوهای بارگیری FMC شامل هوزها، پکینگ‌ها، سیلندر هیدرولیک، هیدروکوپلر، اتصال ارتجاعی ۳۶ اینچی مربوط به سیستم انتقال نفت خام، تعمیر و بازسازی قطعات مسیر داغ توربین‌های JOHN BROWN، ساخت قطعات PD میتر ۱۶ اینچ عسلویه، بیرینگ‌های توربین روستون و جان براون، کوپلینگ سیستم رانش موتورهای فوجی و نیکاتا و ساخت قطعات پمپ مگنت درایو سیستم خودکار نمونه‌گیر عسلویه بخش دیگری از دستاوردهای این شرکت در حوزه ساخت داخل در سال‌های اخیر است.

هوزهای شناور و زیردریایی و کشتی به کشتی ۱۲، ۱۶ و ۲۴ اینچ، سیستم‌های اندازه‌گیری میترینگ (قطعات، تجهیزات، سامانه)، تجهیزات گوی شناور (SPM از قبیل زنجیر، شکل، لرزه‌گیر، شیر پروانه‌ای، پیکاب بویه، مارکربویه، سیستم قطع‌کننده اتوماتیک جریان سیال MBC)، انواع فندرهای مورد استفاده در اسکله و دریا، قطعات موتورهای دریایی و تجهیزات نیروی رانش یدک‌کش‌ها، قطعات انواع پمپ‌های آمریکایی، اروپایی و ژاپنی، طراحی سیستم‌های نشت‌بندهای سقف شناور به همراه ساخت مجموعه قطعات، تجهیزات آتش‌نشانی از قبیل فوم مانیتور و…، لوله‌های بدون درز تا سایز ۱۶ اینچ، ورق‌های دریایی و قطعات شیرآلات خاص آمریکایی و اروپایی از جمله فرصت‌های جدید برای سرمایه‌گذاری و ساخت در شرکت پایانه‌های نفتی ایران به شمار می‌رود.

آدرس منبع

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *