// // طرح ملی تولید یک میلیون بخاری گازی با راندمان بالا تدوین شد - نفتاب
نفتآب
نفتآب

طرح ملی تولید یک میلیون بخاری گازی با راندمان بالا تدوین شد

به گزارش شانا، با وجود اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و افزایش تدریجی قیمتها، به نظر می رسد هنوز چنان که باید، ضرورت اصلاح الگوی مصرف انرژی برای مردم مشخص نشده است. یکی از مدیران شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با تایید این مطلب، می گوید: «متاسفانه هشدارهای کمی و علمی توام با آموخته های اخلاقی و مذهبی همچون پرهیز از اسراف و جلوگیری از اتلاف سرمایه های ملی و صیانت از آنها برای نسل آینده، منجر به تغییر در اذهان و باورهای عمومی نشده است.» محمدرضا فجرک که هم اکنون ریاست امور بهینه سازی لوازم خانگی و تجاری بخش ساختمان شرکت بهینه سازی مصرف سوخت را بر عهده دارد، با بیان این مطلب می افزاید: «در هیچ جای دنیا انرژی اینقدر ارزان نیست و انسان ذاتاً قدر چیزی را که به راحتی در اختیارش قرار داشته باشد همچون سلامتی و عافیت نمی داند.» مشروح گفتگوی شانا را با وی در ادامه می خوانید:

 آقای مهندس؛ فکر می کنید چرا مصرف انرژی در ایران تا این حد فراتر از استانداردهای جهانی است؟

طبق جدیدترین گزارشها، الگوی مصرف انرژی در ایران پنج برابر الگوی استاندارد مصرف در اروپا و مصرف گاز طبیعی در کشورمان به تنهایی برابر مصرف گاز کل اتحادیه اروپاست. پیشتر نیز اعلام شده بود که درصورت ادامه روند فعلی مصرف انرژی، در سال 1404 ، وارد کننده انرژی خواهیم بود و بسیاری از آمار و گزارشهای هشدار دهنده دیگر از این دست شنیده ایم. اما ظاهراً اینگونه هشدارهای کمی و علمی توام با آموخته های اخلاقی و مذهبی همچون پرهیز از اسراف و خودداری از اتلاف سرمایه های ملی و تلاش در زمینه صیانت از آنها برای نسل آینده، منجر به تغییر در اذهان و باورهای عمومی نشده است. در هیچ جای دنیا انرژی اینقدر ارزان نیست و انسان ذاتاً قدر چیزی را که به راحتی در اختیارش قرار داشته باشد همچون سلامتی و عافیت نمی داند.

ارزانقیمت بودن انرژی، چه آسیبهایی را به بدنه اقتصاد کشور وارد کرده است؟

از جمله معضلات و پیامدهای سوء پایین بودن قیمت حاملهای انرژی در کشور می توان به افزایش شدت انرژی در بخشهای غیرمولد و کاهش تولید موثر انرژی، توسعه نیافتن تجهیزات با بازده انرژی بالا توسط تولیدکنندگان (به دلیل قیمت بالاتر)،  توسعه نیافتن بازارهای انرژی، رقابت ناپذیری حاملهای انرژی، غفلت از شاخصهای جهانی و استاندارد مصرف انرژی در جهان، رشد فزاینده آلاینده ها در محیط زیست و بحث قاچاق سوخت اشاره کرد.

ولی افزایش قیمتها با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، روند مصرف را اصلاح نکرد.

 ببینید اجرای قانون هدفمندی یارانه ها یک ضرورت و الزام است و اگر در اجرا کاستی وجود داشته باشد، نباید تصور کرد که اصول اولیه غلط بوده است. تصویب قانون هدفمندی یارانه ها در مجلس شورای اسلامی، اختیارات خوبی را در زمینه چگونگی هزینه درآمدهای ناشی از کاهش یارانه ها به دولت داد. این قانون مشتمل بر 16 ماده و بسیار جامع و کارشناسی شده است اما متاسفانه در اذهان عمومی، تنها به دریافت یارانه نقدی تعبیر شده است.

از دیدگاه تحلیلگران اقتصادی، تزریق نقدینگی به صورت مستقیم در جامعه می تواند منجر به افزایش تورم در جامعه شود؛ بنابراین، اشکال ناشی از محتوی قانون نیست بلکه ناشی از عمل کردن به چند بند قانون و فراموش کردن سایر بندهای آن است. به عبارت دیگر، تورم، ناشی از  اجرا نشدن یکپارچه و متناسب مواد قانون بوده است. همچنانکه در پیکر انسان تکثیر سلولی نامتناسب منجر به سرطان می شود اجرای نامتناسب مواد قانون هدفمندی یارانه ها نیز می تواند منجر به افزایش تورم در جامعه شود. 

با این حساب، چه الزاماتی باید در اجرای مرحله دوم این قانون مورد توجه قرار گیرد؟

بدیهی است در حال حاضر، تنها راه حل برای دولت این است که به تدریج انرژی را با قیمت واقعی تری به مردم برساند و یارانه را به نحو دیگری به مردم عرضه کند. قاعدتاً مناسب تر است کارگروهی تشکیل شود و در آن آسیب شناسی مرحله نخست طرح مورد بررسی قرار گیرد. نه تنها همه مواد قانون هدفمندی یارانه ها باید به طور متناسب و جامع پیگیری و اجرا شود، بلکه حتی باید متن این قانون در کنار قانون اصلاح الگوی مصرف و قوانین پنجم و ششم توسعه دیده شود و بازخوردها و آثار متقابل همه قوانین با یکدیگر بررسی شود. پیامدهای اقتصادی قوانین نیز حائز اهمیت است؛ به طور مثال محاسبه شیب افزایش قیمت حاملهای انرژی قاعدتاً بسیار پیچیده به نظر می رسد. شاید به لحاظ ریاضی باید از حل معادلات ماتریسی بهره جست که عناصر ماتریس هنوز به روشنی تعریف نشده اند.

در این میان، طرحهای بهینه سازی مصرف سوخت چه نقشی می تواند ایفا کند؟

یکی از کاستی های طرح هدفمند کردن یارانه ها،‌ توجه نکردن به سهم بخش تولید از محل درآمد طرح بود و دولت باید علاوه بر اعمال مجموعه ای متعادل از اقدامات قیمتی و غیر قیمتی، از طرح و پروژه های تولیدی حمایت کند که نمونه هایی از آن، طرحهای کمک بلاعوض شرکت بهینه سازی مصرف سوخت بوده است. در این راستا واحد لوازم خانگی بخش ساختمان، طرح ملی تولید یک میلیون بخاری گازی با راندمان بالا و حمایت از تولید آبگرمکن‌های گازی فوری دیواری و مخزنی با راندمان بالا را ارائه داده و امیدوار است بتواند در مسیر نیل به هدفمندی یارانه‌ها و توسعه امنیت انرژی در کشور نقش موثری ایفا کند. همچنین علاوه بر حمایت مالی، تدوین و اجرای قوانین و آیین نامه ها نیز در تحقق این اهداف سهمی سزاوارانه خواهد داشت که نمونه آن مشارکت واحد لوازم خانگی در تدوین آیین نامه حمایت از به کارگیری تجهیزات کاهنده مصرف گاز و لوازم خانگی انرژی بر با راندمان بالا ارائه شده به کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست است.

 

آدرس منبع

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *