// // ضرورت توجه به بخش تولید در فاز دوم هدفمندی یارانه ها - نفتاب
نفتآب
نفتآب

ضرورت توجه به بخش تولید در فاز دوم هدفمندی یارانه ها

ارزیابی شما از نحوه اجرای فاز نخست هدفمندی یارنه ها چیست؟

در مرحله نخست قانون هدفمندی یارانه ها که با ٩ ماه تاخیر اجرایی شد، قیمت بخشی از فرآورده های نفتی مانند گازوئیل، جهش زیادی داشت و افزایش قیمتها به صورت هماهنگ و منسجم رخ نداد. از سوی دیگر، توزیع درآمد نیز به شکل درستی انجام نشد و سهم تولید، سهم دولت و بخش هایی مانند سلامت، تامین اجتماعی، ارتقای شغلی، استحکام بناها و مواردی از این دست نادیده گرفته شد. صرف واریز درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه ها به جیب مردم، تعادل اجتماعی را برهم زده است.

اجرای فاز نخست هدفمندی یارانه ها چه ضعف هایی داشته است؟

عدم حمایت از بخش تولید یکی از بزرگترین ضعفهای اجرای فاز اول هدفمندی بود، کما اینکه در فاز دوم هدفمندی یارانه ها برای رفع این مشکل مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان برای حمایت از بخش تولید در نظر گرفته شده تا قدرت رقابتی این بخش حفظ شود.

فاز دوم هدفمندی یارانه ها باید به چه صورت اجرا شود تا تأثیرات اجتماعی کمتری داشته باشد؟

در سیاستهای کلی اصلاح الگوی مصرف ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری بر اعمال سیاستهای قیمتی و غیر قیمتی برای کاهش شدت انرژی تاکید شده است. با توجه به اینکه آزاد سازی قیمت حاملها فقط بخش قیمتی را متاثر می کند اعمال سیاستهای غیر قیمتی مانند، بهینه سازی مصرف انرژی و ارتقای بهره وری منابع و دیگر عوامل از این دست می تواند باعث کاهش تاثیرات اجتماعی شود.

ضرورت اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و واقعی شدن قیمتهای انرژی چیست؟

یکی از مهمترین مزایای واقعی شدن قیمتها، توجیه پیدا کردن سرمایه‌گذاری در حوزه‌های افزایش کارایی مصرف انرژی و توسعه کاربرد انرژیهای تجدیدپذیر است که علاوه بر اشتغالزایی قابل توجه، موجب افزایش امنیت انرژی، توسعه فرصتهای صادرات انرژی و پررنگ‌تر شدن نقش کشور در معادلات جهانی انرژی و توسعه صنعت انرژی در کشور خواهد شد.
از طرفی، اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها فرصت بسیار مناسبی برای دولت تدبیر و امید است که بتواند از محل درآمدهای حاصل از این طرح و کاهش پیش‌بینی شده در مصرف انرژی و دیگر اتفاقات مثبتی که در پی اجرای آن رخ خواهد داد، در حوزه‌های مغفولی همچون بهداشت و درمان (توسعه پوششهای بیمه‌ای)، کمک به توسعه تولید ملی، کاهش وابستگی به واردات، توسعه فناوریهای بهینه‌سازی انرژی و انرژی های تجدیدپذیر، کمک به نیازمندان واقعی جامعه، توسعه نرخ اشتغال پایدار و … جهش های بزرگ و بی‌نظیری در اقتصاد کشور ایجاد کند.

 

آدرس منبع

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *