// // سرمایه انسانی؛ سرمایه نفت - نفتاب
نفتآب

سرمایه انسانی؛ سرمایه نفت

یاداشت و تحلیل

۱۵ فروردین ۱۴۰۰ 683 بازدید
نفتآب

سرمایه انسانی؛ سرمایه نفت

تصویب اضافات شایستگی

نیمه شهریورماه ۹۸، اضافات شایستگی سال ۹۷ کارکنان صنعت نفت در شورای حقوق و دستمزد تصویب شد. این در حالی بود که با توجه به تشدید تحریم‌ها و کاهش درآمدهای کشور و محدودیت‌های مالی و بودجه‌ای صنعت نفت، عملاً انتظار نمی‌رفت این آیتم مصوب شود.

افزایش نرخ اقلام نفت‌کارت

در همین ایام، پیشنهاد افزایش ۱۸ درصدی نرخ اقلام مندرج در نفت کارت (نسبت به سال ۹۷) نیز با موافقت وزیر نفت همراه و برای اجرا به معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ابلاغ شد. افزون بر افزایش مبلغ نفت‌کارت‌ها، پرداخت بک‌پی آن هم در دست اقدام قرار گرفت.

افزایش کمک‌رفاهی کارکنان مدت‌موقت

متناسب با افزایش مبلغ اقلام نفت کارت کارکنان رسمی و قرارداد مدت معین، کمک رفاهی کارکنان مدت موقت هم افزایش یافت و مقرر شد بک‌پی آن هم پرداخت شود.

بهبود خدمات بیمه تکمیلی مدت‌موقت‌ها

با توجه به اتمام قرارداد یک‌ساله با بیمه تکمیلی کارکنان مدت‌موقت در پایان شهریورماه ۹۸، معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت از مدتی قبل نسبت به آسیب‌شناسی عملکرد بیمه تکمیلی طرف قرارداد و همچنین تدوین بسته جامعی شامل خدمات درخواستی نفت از بیمه تکمیلی کارکنان مدت موقت اقدام کرد تا کارکنان در قرارداد جدید بیمه تکمیلی با مشکلات احتمالی قبلی مواجه نشوند.

کارکنان پیمانکار؛ محور جلسات فشرده منابع انسانی

هم‌زمان در معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت، جلسات فشرده‌ای با هدف ساماندهی نظام پرداخت پیمانکاران با حضور کارشناسان در حال برگزاری بود تا پیرو تأکید وزیر نفت، سازوکاری نظام‌مند برای بهبود روند پرداخت به پیمانکاران ایجاد شود. کارگروه مشترکی نیز متشکل از نمایندگان وزارت نفت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این زمینه شکل گرفت. برگزاری جلسات و امضای قرارداد مشاوره برای طبقه‌بندی مشاغل در سطح پیمانکاران و بسیاری اقدام‌های دیگر در حالی دنبال می‌شد که وزارت نفت تا آن زمان حتی آماری از تعداد کارکنان پیمانکار خود در اختیار نداشت و مصمم بود در جریان اصلاح نظام پرداخت پیمانکاران، این نقصان را رفع کند.

برنامه‌ریزی برای پایش سلامت کارکنان

سیاست‌های شورای مرکزی وزارت نفت از نیمه نخست سال ۹۸ و با هدف بهبود سلامت کارکنان، بر سه بخش اصلی پایش و سنجش سلامت کارکنان، تسهیل و افزایش دسترسی آنها به اماکن ورزشی و تعامل با نهادهای متخصص در حوزه ورزش همگانی از جمله فدراسیون ورزش‌های همگانی متمرکز شد و فراهم کردن مقدمات اجرای طرح پایش و سنجش سلامت در همین راستا در دستور کار قرار گرفت؛ طرحی که در قالب آن، مراکز پایش و سنجش سلامت، سطح سلامت جسمی کارکنان را در دو حوزه قلبی – عروقی و اسکلتی – عضلانی بررسی می‌کنند و پس از بررسی وضع کارکنان در این دو حوزه، برای انجام فعالیت‌های ورزشی متناسب با مشکلات جسمی کارکنان برنامه‌ریزی می‌شود.

دسترسی نامحدود به خدمات ورزشی

از سوی دیگر با استناد به ماده ۱۳ قانون برنامه پنجم و ماده ۹۴ قانون برنامه ششم توسعه که هرگونه هزینه در ورزش حرفه‌ای را از سوی دستگاه‌های اجرایی کشور ممنوع می‌داند، رویکرد نفت در حوزه ورزش از «مسابقه‌محوری» و «تیم‌داری» به سمت «سلامت‌محوری» کارکنان پیش رفت و در عین حال، حمایت وزارت نفت در بخش ورزش قهرمانی از تیم‌های محدودی ادامه یافت. در همین مسیر و برای تسهیل دسترسی کارکنان به اماکن و خدمات ورزشی، شهریورماه ۹۸ طرحی در شورای مرکزی ورزش وزارت نفت و شورای اداری صنعت نفت به تصویب رسید که به موجب آن، چهار شرکت اصلی وزارت نفت مؤظف شدند مطابق ابلاغیه شورای اداری، بر اساس سیستم‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات، دسترسی نامحدود خانواده صنعت نفت به خدمات ورزشی را از نظر جغرافیایی تسهیل کنند و مقرر شد این موضوع پس از تعیین بودجه و سازوکار اجرایی مشخص، در هیئت مدیره چهار شرکت به تصویب برسد.

اخذ مجوز جدید برای جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت

معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت در آخرین روز شهریورماه سال ۹۸، از دریافت مجوز جدید از سازمان اداری و استخدامی کشور برای جذب فارغ‌التحصیلان گروه الف دانشگاه صنعت نفت (ورودی سال ۹۴ و قبل از آن) خبر داد. بر اساس گزارش این معاونت، افزون بر اخذ دو مجوز استخدام فارغ‌التحصیلان گروه الف دانشگاه صنعت نفت از سازمان اداری و استخدامی جمعاً به میزان ۳۵۰ نفر در سال‌های ۹۵ و ۹۶ که مطابق با آن ۳۵۰ نفر نیز استخدام شده‌اند، وزارت نفت در سال ۹۸ نسبت به دریافت مجوز جدیدی برای استخدام ۲۵۰ نفر دیگر از این دسته فارغ‌التحصیلان اقدام کرد و به این ترتیب، مراحل جذب فارغ‌التحصیلان در قالب مجوز جدید در دست اجرا قرار گرفت. این معاونت اعلام کرد افزون بر استخدام ۶۰۰ نفر (۳۵۰+۲۵۰) از فارغ‌التحصیلان گروه الف دانشگاه صنعت نفت، وزارت نفت در صورت نیاز و متناسب با تعداد پذیرفته‌شدگان این گروه در فرآیند مصاحبه، نسبت به اخذ مجوزهای بیشتر استخدامی هم اقدام می‌کند.

افزایش سقف حقوق و مزایای مستمر کارکنان رسمی

نیمه مهرماه سال ۹۸، خبری مبنی بر افزایش سقف حقوق و مزایای مستمر کارکنان رسمی صنعت نفت منتشر شد. در شرح جزییات باید گفت افزایش سقف تعیین‌شده برای حقوق و مزایای مستمر کارکنان رسمی شمال و جنوب، پیشنهادی بود که از سوی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت مطرح شد و وزیر نفت هم با این طرح پیشنهادی موافقت کرد و مراتب برای اجرا به شرکت‌ها و مدیریت‌های ذی‌ربط ابلاغ شد.

افزایش سقف پرداخت فوق‌العاده‌های تخصصی به کارکنان شاغل در دریا

وزیر نفت نهم دی‌ماه امسال نیز طی ابلاغیه‌ای خطاب به معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی، افزایش سقف پرداخت فوق‌العاده‌های تخصصی به کارکنان شاغل در دریا (همکاران مشمول در شرکت نفت فلات قاره ایران، شرکت نفت و گاز پارس و شرکت ملی حفاری ایران) را بلامانع خواند. در متن ابلاغیه، دلیل اتخاذ این تصمیم، توجه به ارزش والای خدمات همکاران مستقر در دریا، قدرشناسی در حد مقدور از این زحمات و مؤثر کردن پرداخت فوق‌العاده‌های تخصصی مشاغل در نظام جبران خدمات عنوان شد.

تلاش برای اطمینان از رضایتمندی کارکنان مدت‌موقت

معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت، سازوکاری را هم برای پایش اجرای صحیح مصوبه‌های ساماندهی وضع پرداخت کارکنان قراردادی مدت موقت در نظر گرفت تا از این طریق، در جریان گزارش‌ کارکنان از مشکلات احتمالی آنان در مسیر تحقق کامل این مصوبه‌ها قرار گیرد. به این ترتیب دی‌ماه پارسال اعلام شد کارکنان قراردادی مدت موقت صنعت نفت می‌توانند دیدگاه‌ها و مسائل مربوط به مصوبه‌های ساماندهی وضع پرداخت را در قالب ارسال پیامی از طریق بخش انتهایی صفحه نخست سایت شانا با عنوان «ارتباط کارکنان قرارداد موقت با معاونت منابع انسانی» اعلام کنند.

تشکیل بانک اطلاعاتی کارکنان پیمانکار؛ برای نخستین بار

در مسیر تلاش‌هایی که برای اصلاح نظام پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان پیمانکار وزارت نفت در جریان بود، نیمه دی‌ماه پارسال اعلام شد که برای نخستین بار در وزارت نفت، جامعه آماری از تعداد پیمانکاران وزارت نفت و وضع حقوق و دستمزدشان ایجاد، مشاغل پیمانکاری احصا، شرایط احراز شغل‌های پیمانکاری استانداردسازی، جداول مختلف حقوق و دستمزد تعریف و سامانه مرتبط با آن ایجاد شده است. بر اساس اطلاعات گردآوری شده، حدود ۱۰۶ هزار نیروی پیمانکار در صنعت نفت مشغول فعالیت هستند که اعلام شد با اجرای طرح اصلاح نظام پیمانکاری، حقوق و دستمزدهای این بخش از کارکنان که حدود نیمی از جمعیت شاغل در وزارت نفت را تشکیل می‌دهند، نظام‌مند خواهد شد.

افزایش دسترسی کارکنان به مراکز درمانی

اوایل بهمن‌ماه پارسال اعلام شد طرح ارتقای نظام سلامت کارکنان صنعت نفت در ایستگاه آخر است و این طرح در سال ۹۹ کلید می‌خورد، اما هدف از اجرای آن چیست؟ بهبود سطح ارائه خدمات سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت و افزایش رضایت کارکنان و خانواده‌های آنان به این ترتیب که با پیاده‌سازی این طرح، دسترسی خانواده‌ها به مراکز درمانی افزایش می‌یابد و اگر در گذشته شاغلان تنها از خدمات مراکز طرف قرارداد سازمان بهداشت و درمان استفاده می‌کردند، با اجرای این طرح، می‌توانند از مراکز طرف قرارداد صندوق‌های بازنشستگی نیز استفاده کنند. همچنین فرآیند بازپرداخت هزینه‌های درمانی مربوط به مراکز غیر طرف قرارداد که شامل مدت زمان ارائه سند درمان تا تائید و پرداخت است، به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.

تداوم ارائه خدمات به بازنشستگان

طی سال ۹۸، بحث واگذاری سازمان بهداشت و درمان نفت بارها تکذیب شد و معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت مکرراً اعلام کرد هیچ تصمیم، اراده و برنامه‌ای در دولت و صنعت نفت برای خصوصی‌سازی و واگذاری سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ارائه‌دهنده خدمات سلامت آن سازمان وجود ندارد و نحوه ارائه خدمات بهداشتی درمانی به بازنشستگان صنعت نفت و افراد تحت تکفل ایشان کماکان مطابق روال سابق ادامه خواهد داشت. ارائه خدمات طب صنعتی، غربالگری، مراکز پزشکیاری و سلامت کار در مناطق عملیاتی و ارائه خدمات به بومی‌ها از سوی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت هم به روال گذشته طی قرارداد با شرکت‌های اصلی ادامه یافته است.

فراهم شدن امکان تبدیل وضعیت کارکنان مدت‌موقت

نیمه اسفندماه و در ادامه خبرهای خوش سال ۹۸ برای کارکنان وزارت نفت، وزیر نفت دستورعمل «تسهیل شرایط ثبت‌نام کارکنان قرارداد مدت موقت در سامانه اطلاعاتی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی» را ابلاغ کرد. بر اساس این ابلاغیه، تمامی کارکنان قراردادی مدت موقت شاغل در صنعت نفت که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد مرتبط با نیازها و رشته‌های اعلام‌شده در «سامانه اطلاعاتی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی» هستند، فارغ از نوع دانشگاه و با لحاظ شرط حداقل معدل به ترتیب ۱۴ و ۱۵ برای مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد و دارا بودن حداقل پنج سال سابقه کار به‌صورت قراردادی مدت موقت در صنعت نفت، مجاز شدند در سامانه مذکور ثبت‌نام کنند و در صورت طی موفقیت‌آمیز فرآیندهای ارزیابی پیش‌بینی‌شده، متناسب با نیازهای صنعت نفت، به قرارداد مدت معین تبدیل وضعیت شوند.
توضیح: «سامانه اطلاعاتی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی» به‌منظور تأمین بخشی از نیازمندی‌های آینده شرکت‌های اصلی و تابعه وزارت نفت و ایجاد بانک اطلاعاتی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، نیمه نخست سال ۹۸ تشکیل و از همه دانش‌آموختگان واجد شرایط و علاقه‌مند دعوت شد با آگاهی از شرایط عمومی، ‌اختصاصی و رشته گرایش‌های تحصیلی مورد نیاز، نسبت به درج مشخصات و اطلاعات درخواستی در این سامانه اقدام کنند.

تحول در نظام پرداخت حقوق و دستمزد پیمانکاران

فعالیت‌های مستمر به‌منظور پیگیری بهبود نظام پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان پیمانکار وزارت نفت به ثمر نشست و نیمه اسفندماه، ضوابط جدید پرداخت حقوق و دستمزد و بسته حمایتی بیمه تکمیلی برای کارکنان مشاغل پیمانکاری (پیمان‌های مستمر غیرپروژه‌ای) از سوی وزیر نفت ابلاغ شد. احصای مشاغل پیمانکاری صنعت نفت برای فعالیت‌های مستمر، احصای عناوین شغلی، تعیین گروه‌های شغلی، تدوین شناسنامه‌های شغلی، جدول مزدی و فوق‌العاده‌ها از جمله موارد تعریف‌شده در این زمینه است.

افزایش دریافتی کارکنان پیمانکار

به‌منظور اجرای طرح اصلاح نظام پیمانکاری، ۷۹۵ شغل پیمانکاری در وزارت نفت ساماندهی و استانداردسازی شده‌ است. با اجرای این طرح از سال جاری، نظام طبقه‌بندی و ارزیابی مشاغل به‌طور یکپارچه برای کارکنان پیمانکار اجرایی می‌شود و دریافتی‌ کارکنان افزایش خواهد یافت.

برخورداری کارکنان پیمانکار از بیمه تکمیلی

افزون بر عادلانه شدن پرداخت‌ها با محوریت افزایش عایدی کارکنان پیمانکار، تمامی کارکنان پیمانکار از خدمات بیمه تکمیلی (مشابه کارکنان مدت‌موقت) نیز بهره‌مند شده‌اند که ۸۰ درصد هزینه سرانه بیمه تکمیلی را وزارت نفت پرداخت خواهد کرد.

خبری خوب برای کارکنان مؤسسه مطالعات و پژوهشگاه نفت

مبتنی بر ابلاغیه‌های وزیر نفت اعلام شد کارکنان رسمی غیرهیئت‌علمی پژوهشگاه صنعت نفت و مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی کماکان مشمول نظام اداری و استخدامی صنعت نفت هستند و آیتم‌های نفت‌کارت، ترفیع، ارزشیابی و … این کارکنان به همراه بک‌پی آن با حقوق اسفندماه به ایشان پرداخت خواهد شد. معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت اعلام کرد ابلاغیه مشابهی برای دانشگاه صنعت نفت نیز نهایی شده است و به‌زودی ابلاغ می‌شود.

تسهیل مجدد شرایط برای تبدیل وضعیت مدت‌موقت‌ها

پیرو دستورعمل «تسهیل شرایط ثبت‌نام کارکنان قرارداد مدت موقت در سامانه اطلاعاتی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی» که نیمه اسفندماه از سوی وزیر نفت ابلاغ شد، وزارت نفت شرایط سنی کارکنان قرارداد مدت موقت را نیز تسهیل کرد تا تعداد بیشتری از همکاران، امکان ثبت‌نام در سامانه فارغ‌التحصیلان و شرکت در فرآیند تبدیل وضعیت را داشته باشند. به این ترتیب حداکثر سن برای این همکاران در مقطع کارشناسی ۴۰ سال و برای مقطع کارشناسی ارشد ۴۳ سال در نظر گرفته شد.

فضاسازی برای افزایش مدت زمان قرارداد کارکنان مدت‌موقت

در آخرین روزهای اسفند، ابلاغیه دیگری از سوی وزیر نفت مبنی بر بهبود وضعیت و توانمندسازی کارکنان قراردادی مدت موقت ابلاغ شد. بر اساس این ابلاغیه، طول دوره قرارداد کارکنان قراردادی مدت موقت شاغل در مشاغل اصلی – تخصصی در شرکت‌های تابع در صورت گرفتن گواهینامه ICDL از مراکز مورد تأیید سازمان اداری و استخدامی کشور یا بنیاد ICDL ایران و پذیرش در آزمون هوش و توانمندی ذهنی (بر اساس استانداردها و با هماهنگی مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت) و پذیرش در آزمون زبان (در بخش reading تخصصی و درک مطلب مرتبط با شغل)، از یک سال به پنج سال (در صورت وجود زمان تا سن قانونی بازنشستگی) افزایش می‌یابد و در صورت قبولی فقط در آزمون‌های هوش و ارائه مدرک ICDL، طول دوره قرارداد از یک سال به سه سال افزایش یابد.

توانمندسازی تمام کارکنان مدت‌موقت

در ابلاغیه اخیر، موضوع دیگری نیز از سوی وزیر نفت تأکید شد و آن، توانمندسازی تمام کارکنان مدت موقت وزارت نفت است. بر این اساس مقرر شده است تمامی کارکنان شاغل قراردادی مدت موقت به‌تدریج و بر اساس زمان‌بندی مشخص در فرآیند ارزیابی شایستگی‌های تخصصی وارد شده و برای هر یک از آنان پروفایل شایستگی تشکیل شود. در ادامه نیز برای این افراد با توجه به نتایج حاصله برنامه‌های توسعه فردی و توانمندسازی تعریف و به اجرا گذاشته می‌شود.

ارتقای رتبه سازمانی کارکنان شاغل در سکوهای دریایی فلات قاره

ارتقای رتبه سازمانی کارکنان شاغل در سکوهای دریایی شرکت نفت فلات قاره ایران هم تقریباً آخرین خبر خوش حوزه منابع انسانی نفت در سال ۹۸ بود. در این طرح ۱۶۳ نفر از کارکنان شاغل در سکوهای عملیاتی مشمول تغییر گرید شده‌اند که می‌تواند سبب افزایش یک یا دو رتبه‌ای در گرید سازمانی آنها شود.

و دیگر اقدام‌ها

ساماندهی سمت‌های اقماری، به‌روزرسانی گروه‌بندی مشاغل صنعت نفت و تعیین ارزش شغل و ارزشیابی مجدد گروهی درخصوص تمامی مشاغل ماندگار در بخش حاکمیتی، طراحی نظام منابع انسانی جدید برای جذب‌های مدت معین، تهیه RFP سیستم جامع نیروی انسانی، هوشمندسازی و مکانیزه کردن فرم وام اضطراری شاغلان، تعیین تکلیف کارانه پزشکان تا ۱۴۰۰، انجام مذاکرات افزایش وام مسکن کارمندان و ایجاد طرح ساخت مسکن و مواردی از این دست را باید به فهرست فعالیت‌های معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت افزود. این ‌همه اگرچه در حکم ادای دین به تلاش‌های جبران‌ناپذیر کارکنان صنعت نفت نیست، اما بی‌شک نشان‌دهنده تقویت رویکردهای وزارت نفت در حوزه سرمایه انسانی و بیانگر اهمیت این حوزه برای متولیان امر است.

آدرس منبع

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *