// // سردشتی: زنگنه نبود صادرات نفت ایران به صفر می‌رسید - نفتاب
نفتآب
نفتآب

سردشتی: زنگنه نبود صادرات نفت ایران به صفر می‌رسید

کاپیتان نصرالله سردشتی متولد یکم آذرماه سال ۱۳۳۷ شهر تنکابن است. در سال ۱۳۵۶ بورسیه شرکت ملی نفتکش شد و سال ۱۳۶۰ مدرک افسر سومی کشتی‌های اقیانوس‌پیما را از دانشگاه دریایی گلاسکو دریافت کرد. او پس از پایان تحصیلاتش به کشور بازگشت و به‌عنوان افسر سوم روی ناوگان شرکت ملی نفتکش فعالیتش را آغاز کرد. سردشتی سال ۱۳۶۸ موفق به دریافت مدرک فرماندهی نامحدود کشتی‌های اقیانوس‌پیما شد و از همان موقع تا سال ۱۳۷۴ به‌عنوان کاپیتان روی کشتی‌های شرکت ملی نفتکش مشغول به کار و خدمت شد.

کاپیتان سردشتی از سال ۱۳۷۴ تا سال ۱۳۷۹ هم‌زمان مدرس و متخصص سازمان بنادر و دریانوردی و مشغول در امور بازرگانی بود و از سال ۱۳۷۹ تا سال ۱۳۹۳ ریاست دفتر اجاره و مسئولیت بازاریابی کل ناوگان شرکت ملی نفتکش را به‌عهده داشت. وی از سال ۱۳۹۳ تا سال ۱۳۹۶ مسئولیت مدیریت بازرگانی شرکت ملی نفتکش ایران را به‌عهده داشته است. عملیات ناوگان، بازاریابی ناوگان، پوشش بیمه کشتی‌ها و خدمات بازرگانی مورد نیاز کشتی‌ها زیرمجموعه این مدیریت است. کاپیتان سردشتی از اسفند ۱۳۹۶ به سمت مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفتکش ایران منصوب شد.

صادرات نفت؛ از درایت تا مدیریت زنگنه

شرکت ملی نفتکش ایران با داشتن ۷۲ فروند نفتکش با ظرفیت حدود ۱۷ میلیون DWT بزرگ‌ترین شرکت کشتیرانی نفتکش جهان است. این شرکت ۲۶ شهریور ۱۳۳۴ تأسیس شد. سهام شرکت ملی نفتکش ایران هم‌اکنون در اختیار صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت (۳۴ درصد)، صندوق بازنشستگی کشوری (۳۳ درصد) و شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (۳۳ درصد) است. شرکت ملی نفتکش ایران که از آن به‌عنوان بازوی حمل‌ونقل صادرات نفت ایران نام برده می‌شود در دوران جنگ تحمیلی و تحریم، دوشادوش شرکت ملی نفت ایران وظیفه سنگین صادرات نفت ایران را عهده‌دار بوده است.

نصرالله سردشتی، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران درباره همکاری این شرکت و شرکت ملی نفت ایران در دوران تحریم به شانا می‌گوید: همکاری ما با شرکت ملی نفت ایران با وجود پیچیدگی‌های فراوان تحریم کنونی در بهترین حالت ممکن قرار دارد. همان‌طور که می‌دانید وزارت نفت، شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی نفتکش و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی در نوک پیکان تحریم‌ها قرار دارند و این مسئله اهمیت ناوگان ملی را نشان می‌دهد.

وی بدون اشاره‌ به مقدار صادرات نفت ایران در شرایط تحریم، نقش زنگنه در این روند را بسیار مؤثر می‌داند و با این اعتقاد که اگر ایشان (زنگنه) نبود صادرات نفت ایران به صفر می‌رسید و هیچ‌کدام از اتفاق‌های مثبت فروش نفت رخ نمی‌داد، تصریح می‌کند: آقای زنگنه با درایت و مدیریتی که دارد حرفه‌ای عمل کرد و صادرات نفت ایران را در تحریم کنونی با وجود آنکه ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا تمام دنیا را از خرید نفت ایران منع کرده بود با برنامه به پیش برد.

سردشتی که در تحریم سال ۱۳۹۱ عهده‌دار ریاست دفتر اجاره و مسئول بازاریابی کل ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران بود، به مقایسه شرایط حمل نفت فروخته‌شده در آن دوره از تحریم با تحریم کنونی می‌پردازد و می‌گوید: در تحریم کنونی برخلاف دوره گذشته که شاهد برخی ناهماهنگی‌ها بودیم عملیات‌ها و امورات با برنامه جلو رفت و می‌رود. تشکیل کمیته ویژه یکی از اقدام‌های خوب در این دوره از تحریم بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران با بیان اینکه این کمیته ویژه با دادن مجوز، دست کننده‌های کار را باز گذاشته است، تأکید می‌کند: این موضوع هم نشأت‌گرفته از کارهای مهم وزارت نفت و دیگر سازمان‌هاست که در صادرات نفت کمک کردند.

شانا: در بحث فروش نفت در دوران تحریم، کمیته ویژه تصمیم‌های مربوط به فروش نفت را امضا می‌کنند که یکی از آن امضاها مربوط به وزارت نفت و ۶ امضای آن از بخش‌های دیگر است.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران با تأکید بر اینکه کارهای مربوط به مدیریت شرایط تحریم باید به‌صورت گروهی و تیمی انجام شود و اگر این‌گونه نباشد پیشرفتی حاصل نمی‌شود، می‌افزاید: ضروری است در این‌گونه کارها به تخصص و تجربه اهمیت داده شود و یک گروه حرفه‌ای و غیرسیاسی آن را مدیریت کند.

سردشتی از ناملایمات تحریم و صادرات نفت در شرایط کنونی اگرچه سخنی نگفت، اما اظهار کرد: هدف ما همواره صادرات بیشتر نفت است و در این مسیر تاکنون موفق بوده‌ایم.

اگر تبلیغات در صادرات به ونزوئلا نبود…

اردیبهشت‌ماه امسال خبر ارسال محموله‌های بنزین ایران به ونزوئلا آن هم با پرچم ایران در صدر اخبار رسانه‌های جهان قرار گرفت. رویترز، بلومبرگ، وال‌استریت ژورنال و… از این محموله‌ها نوشتند و صادرات آن را در شرایط سخت تحریم و سخت‌گیری ترامپ که هم به‌دنبال متوقف کردن تجارت انرژی ایران بود و هم در فکر سرنگونی دولت نیکولاس مادورو، شگفت‌انگیز عنوان کردند. با وجود این، شرکت ملی نفتکش ایران در این فضا محموله‌های بنزین را به مقصد ونزوئلا بارگیری کرد.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران درباره صادرات بنزین ایران به ونزوئلا با پرچم ایران معتقد است: صادرات بنزین با پرچم ایران موضوع پیچیده‌ای نیست. بیمه و کلاس کشتی ایرانی است و کسی نمی‌توانست و نمی‌تواند برای آن محدودیت ایجاد کند. اگر پرچم خارجی بود شاید مشکل پیدا می‌کردیم، اما با پرچم ایران هیچ مشکلی وجود نداشت. این‌طور می‌توان گفت تجارت آزاد حق ایران است و کسی نمی‌تواند آن را از ما سلب کند.

وی در عین‌ حال درباره صادرات فرآورده‌های نفتی به ونزوئلا تأکید می‌کند: اگر سروصدای رسانه‌ای و گفت‌وگوهای گاه و بیگاه نبود، ایران می‌توانست بیشتر از مقدار کنونی به این کشور فرآورده‌های نفتی صادر کند.

سردشتی درباره مقدار ذخیره‌سازی‌های میعانات گازی ایران سکوت و در این زمینه تنها به این نکته بسنده می‌کند: اگر ستاره خلیج فارس و ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران نبود وضع بسیار سخت‌تری داشتیم.

گرامیداشت سانچی

در ۱۶ دی‌ماه ۱۳۹۶ نفتکش تحت مدیریت شرکت ملی نفتکش ایران به‌نام «سانچی» که ۲۵ آذرماه با محموله میعانات گازی به سفارش شرکت هانوا توتال کره جنوبی عازم این کشور بود در ۱۵۸ مایلی سواحل شرقی چین با یک کشتی فله‌بر چینی برخورد کرد و ۳۲ سرنشین آن جان خود را در این حادثه از دست دادند.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران درباره این حادثه می‌گوید: مرور این حادثه همچنان تلخ است و گذشت زمان هنوز از تلخی این ماجرا نکاسته، این حادثه برای شرکت ملی نفتکش بسیار دردناک بود. در روزهایی که گذشت شاهد سومین سالروز این همکاران عزیزمان بودیم. یاد و خاطره این دریانوردان دریادل تا همیشه برای کارکنان شرکت، جامعه دریایی و همه مردم کشور زنده باقی می‌ماند.

تحریم و قضاوت‌های ناعادلانه

وزارت خزانه‌داری آمریکا شامگاه دوشنبه پنجم آبان‌ماه ۱۳۹۹ در بیانیه‌ای اعلام کرد بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، مسعود کرباسیان، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، نصرالله سردشتی، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران، علیرضا صادق‌آبادی، مدیرعامل پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، بهزاد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و علی‌اکبر پورابراهیم، مدیرعامل شرکت نیکو را به‌دلیل حمایت از نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مشمول مفاد فرمان اجرایی شماره ۱۳۲۲۴ قرار داده است. این فرمان اجرایی که روز ۲۳ سپتامبر سال ۲۰۰۱ به امضای جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا رسید به قوه مجریه این کشور اختیار می‌دهد اشخاص و نهادهایی را که مطابق با ادعای واشنگتن در «تأمین مالی تروریسم» نقش دارند تحت تحریم قرار دهد.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش اما درباره قرار گرفتن در فهرست تحریم آمریکا با یادآوری اینکه پیش از تحریم شدن عده‌ای می‌گفتند چرا تحریم نمی‌شوید و حالا می‌گویند چرا روزهای آخر تحریم شدید، این افراد را از قضاوت‌های ناعادلانه باز می‌دارد و می‌گوید: هیچ‌گاه موضوع تحریم شدن یا نشدن خللی در کارم ایجاد نکرده و همیشه سعی کردم به دور از قضاوت‌ها تنها در جهت منافع ملی و برای جمهوری اسلامی ایران تلاش کنم. با این تحریم هم اتفاق خاصی نخواهد افتاد و ما همان راه را با عزمی قوی‌تر ادامه می‌دهیم.

وی تأکید می‌کند: شخصاً نه اموالی در آمریکا دارم و نه رفت‌وآمدی به این کشور، بنابراین نگران این تحریم نیستم، اما امیدوارم این تحریم‌ها هر چه زودتر برداشته شود.

سوخت کم سولفور پالایشگاه اراک و نجات کشتی‌های ایرانی

مطابق الزامات سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) تحت کنوانسیون بین‌المللی جلوگیری از آلودگی محیط‌زیست ناشی از تردد کشتی‌ها (MARPOL)، از ابتدای ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی تمامی شناورهای در حال تردد در آب‌های بین‌المللی ملزم به استفاده از سوخت‌های دارای سولفور کمتر از نیم درصد بوده و عدم رعایت این قانون سبب ممانعت از تردد کشتی‌ها در آب‌های بین‌المللی و جریمه و توقیف آنها در بنادر مختلف جهان می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران در این زمینه با این یادآوری که اگر آقای زنگنه و آقای کرباسیان موضوع سوخت‌های دارای سولفور کمتر از نیم درصد را در واپسین روزهای سال ۲۰۱۹ حل نکرده بود همه ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران و کشتیرانی جمهوری اسلامی امکان تردد در آب‌های بین‌المللی را از دست می‌دادند، گفت: هم‌اکنون سوخت مورد نیاز کشتی‌ها در پالایشگاه اراک تولید و با کامیون و قطار به بنادر جنوب و کشتی‌ها انتقال داده می‌شود.

شانا: بیژن زنگنه، وزیر نفت دوشنبه، ۲۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در این زمینه اظهار کرده بود: خوشبختانه با همکاری شرکت ملی نفتکش ایران به ترکیب سوختی رسیدیم که در موتورهای کنونی جواب می‌دهد.

سردشتی همچنین در گفت‌وگو با شانا به موضوع ساماندهی دانشجویان دریایی کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: هم‌اکنون ۵۰۰ نفر از این دانشجویان ساماندهی شدند و با توجه به اینکه کارکنان ناوگان دریایی به‌طور کامل ایرانی شده است، تلاشمان این است از این افراد روی کشتی‌هایمان استفاده کنیم. ساماندهی این دانشجویان و دریافت پیام‌های قدردانی و سرشار از محبت آنها حس خوبی برایم دارد.

وی درباره تعمیرات نفتکش‌ها که پیش از تحریم بیشتر در چین، امارات و عمان انجام می‌شد، تصریح می‌کند: تعمیرات کشتی‌ها صددرصد داخلی شده و با همکاری شرکت‌های داخلی انجام می‌شود که این موضوع سبب رونق زنجیره‌ای از صنایع مختلف شده و اشتغال‌زایی قابل توجهی را به دنبال داشته و همچنین از خروج ارز از کشور جلوگیری کرده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران در پایان با بیان اینکه در شرایط سخت تحریم همه ارکان نظامی و سیاسی کشور همراهی و همکاری خوبی با شرکت ملی نفتکش داشتند، اضافه کرد: از وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران، ستاد کل نیروهای مسلح، شورای عالی امنیت ملی، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران، سازمان بنادر و دریانوری و پدافند غیرعامل برای حمایت از نفتکش‌های ایران در خارج از آب‌های کشور که همیشه همراه و همکار ما بودند قدردانی و تشکر می‌کنم.

رویا خالقی

آدرس منبع

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *