// // روزشمار فوران چاه در رگ‎سفید - نفتاب
نفتآب
نفتآب

روزشمار فوران چاه در رگ‎سفید

حریق دکل 95 فتح: ظهر هفتمین روز آبان ماه امسال خبر می‎رسد دکل حفاری ۹۵ فتح شرکت ملی حفاری ایران در حین عملیات در چاه 147 رگ‎سفید-2، حدفاصل شهرستان امیدیه-دیلم دچار آتش سوزی و منجر به جان باختن 2 تن از کارکنان این شرکت شده است. بلافاصله گروه‌های عملیاتی و پشتیبانی شرکت ملی حفاری و واحدهای پشتیبانی، امدادی و آتش‎نشانی شرکت بهره‎برداری نفت و گاز گچساران در موقعیت حضور پیدا کردند. شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب از تشکیل کمیته بحران و اعزام فوری گروه فنی متشکل از مدیر امور فنی و معاونان با بالگرد، به منظور بررسی و ارزیابی اولیه به محل حادثه خبرداد و گروه‎های مختلف حفاری و مهندسی و ساختمان، زمین‎شناسی و حراست هم در فاصله کوتاهی در منطقه مستقر و ماشین آلات سنگین راهسازی به منظور ایجاد جاده دسترسی به موقعیت چاه، به سمت منطقه راهی شدند.

اندوه وزیر نفت: پیام وزیر نفت به دستمان می‎رسد. بیژن زنگنه در این پیام، درگذشت جان‎باختگان را در حین انجام وظیفه تسلیت گفته و تاکید کرده است: «لازم است مدیران ذیربط ضمن رسیدگی و همدردی با خانواده‎های عزادار به سرعت و دقت نسبت به بررسی و شناسایی علت بروز این حادثه اندوه‌بار اقدام کنند.» همان روز، نماینده ویژه‎ای از سوی زنگنه به منطقه اعزام می‎شود. محسن دلاویز در نخستین گزارشی که از حادثه روایت می‎کند، یادآور می‎شود سخت‎گذر و تپه‎ای بودن منطقه، راه دشواری را پیش روی مهارگران قرار داده است. با این همه هنوز عمق حادثه مشخص نیست؛ در این لحظه‎ها آنچه سنگینی می‎کند، داغ از دست دادن فرزاد ارزانی و محمد سلیمی است.

50 تا 60 روز؛ برآورد اولیه: فردای روز حادثه (هشتم آبان‎ماه)، محسن پاک‎نژاد، معاون امور تولید شرکت ملی نفت ایران، بیژن عالیپور، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و سپهر سپهری، مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران هم در رگ‎سفیدند. نماینده ویژه وزیر نفت که وی را به طور مرتب در جریان گزارش‎ وضع رگ‎سفید قرار می‎دهد، در اظهارنظری درباره برآورد زمانی مهار آتش‎سوزی اعلام می‎کند: «با توجه به کوهستانی بودن منطقه و نبود جاده‌های مناسب برای حمل تانکرهای آب و دیگر تجهیزات، پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است مهار کامل این حادثه به ۵٠ تا ۶٠ روز زمان نیاز دارد.» کسری نوری، مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت هم همان روز روی خط تلفنی اخبار نیمروزی شبکه یک سیما عنوان می‎کند: «پیش از به‌کارگیری هر روشی به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و کوهستانی بودن منطقه باید اقدام‌های اولیه‌ای همچون احداث جاده و ایجاد استخر بزرگ برای انتقال حداقل ۲۰۰ هزار بشکه آب انجام شود. روش‌های مختلفی برای مهار آتش انتخاب شده و انتخاب هر روش، فرآیند زمانی خاص خود را دارد.» بررسی‎ها از وقوع حادثه‎ در ابعادی بزرگ حکایت دارد. 

کفایت تجهیزات و امکانات: همزمان با بررسی حادثه در کمیته‎های فنی و تخصصی، اعلام می‎شود تجهیزات و امکانات نفتخیز جنوب و ملی حفاری برای مقابله با فوران چاه 147 کافی است و  اگرچه به علت شرایط خاص طبیعت منطقه و دلایل فنی از جمله فشار بالای مخزن، آتش‎سوزی متفاوتی پیش روست، اما این حوادث در صنعت نفت کشور بی‎سابقه نیست و با امکانات تعریف شده و کار تیمی مناسب، عملیات مهار حریق ممکن است. بیش از هر چیز، به همراهی و عزم و اراده نیاز است که در رگ‎سفید موج می‎زند و به گواه حاضران، در همین مدت کوتاه پس از وقوع حادثه، صحنه‎های به‎یادماندنی بی‎شماری از وحدت و همدلی متخصصان حاضر در قلب این میدان نقش بسته است. گزارش عملکرد به صورت مستمر در اختیار وزیر نفت قرار می‎گیرد و اعلام می‎شود زنگنه خود نیز به زودی در منطقه حاضر خواهد شد. خوشبختانه حال چهار مصدوم حادثه روبه بهبود گزارش شده؛ اما ملال جان‎باختگان را مرهمی نیست.

صیانت از نیروی انسانی: مقرر شده است کمیته مدیریت بحران به صورت روزانه تشکیل جلسه دهد. رعایت اصول بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE)، بالا بردن ضریب ایمنی عملیات و صیانت از نیروی انسانی، اولویت اصلی و مورد تاکید در منطقه اعلام شده و از این رو، تردد نیروهای عملیاتی با رعایت کامل اصول ایمنی در دستور کار قرار ‎گرفته است. مراحل احداث جاده دسترسی به چاه ۱۴۷ رگ‎سفید و محوطه‎سازی و تسطیح اطراف چاه آغاز شده تا متخصصان عملیاتی بتوانند برای تخلیه دکل و متعلقات آن وارد عمل شوند. مقرر شده هر دو روش مهار آتش از عمق (Bottom Kill) و مهار آتش از سطح (Top Kill) برای جلوگیری از فوت وقت مدنظر واقع شود.

آغاز ساخت استخر ذخیره آب: نهم آبان‎ماه و تنها 2 روز پس از وقوع حادثه، رگ‎سفید شاهد حجم وسیعی از کار و تلاش و تکاپوست. با آماده‎سازی نسبی جاده‎های دسترسی به موقعیت چاه مشتعل ۱۴۷ رگ‎سفید و امکانپذیر شدن تردد ماشین‎آلات سنگین، مراحل ساخت استخر ذخیره آب در مجاورت چاه آغاز شده است؛ استخری که با هدف پشتیبانی از عملیات مهار فوران چاه در ابعاد ۸۰ در ۸۰  با عمق پنج متر ساخته می‎شود. محل این استخر ایزوله در فاصله ۱۵۰ متری چاه ۱۴۷ درنظر گرفته شده و به موازات عملیات اجرایی ساخت آن توسط مدیریت مهندسی و ساختمان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، احداث پنج خط لوله تامین آب از رودخانه‌های زهره و داربهاره در برنامه قرار گرفته است. کمیته‌ای متشکل از اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی هم از محل حادثه آتش سوزی چاه ۱۴۷ رگ‎سفید بازدید کردند.

تخلیه مخازن گازوئیل: صبح روز دهم آبان‎ماه، عملیات احداث استخر تامین آب ۲۰۰ هزار بشکه‌ای از پیشرفت مناسبی برخوردار شده و به گفته مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، تا شب کار استخرها یک‎سره می‎شود. پیش از عملیات مهار چاه، تسطیح محوطه و پاکسازی دهانه چاه ضروری است و عملیات خارج کردن تجهیزات آسیب‎دیده محوطه و اطراف چاه در جریان است. گروه عملیاتی به طور هماهنگ با پشتیبانی خودروهای آتش‎نشان و حمایت تانکرهای آب‎پاش به کانون آتش نزدیک می‎شوند و بخشی از تجهیزات را از محوطه چاه خارج و به محل پیش‎بینی شده برای دپو انتقال می‎دهند. کار تخلیه ایمن مخازن گازوئیل که از جمله عوامل ایجاد خطر در محوطه چاه بود هم به پایان رسیده. مرضیه شاهدایی، قائم مقام وزیر نفت، در حاشیه اجلاسی در تهران، مهار فوران چاه 147 رگ‎سفید را زمانبر پیش‎بینی می‎کند.

زنگنه در رگ‎سفید: وزیر نفت (یازدهم آبان‎ماه) در موقعیت چاه نفتی مشتعل ۱۴۷ میدان رگ‎سفید حاضر شده است. علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت هم وی را همراهی می‎کند. مسئولان ذیربط درباره اقدام‌های انجام شده از جمله مراحل ساخت استخر ۲۰۰ هزار بشکه‎ای ذخیره آب، محل استقرار (لوکیشن) دستگاه‌های حفاری و تسطیح و احداث جاده‌های جدید دسترسی به موقعیت چاه و تلاش شبانه‎روزی مهارگران به وزیر توضیح می‎دهند. زنگنه در جلسه‌ای به بررسی برنامه زمانبندی تدوین شده و راه‎های مورد نظر برای کنترل چاه می‎پردازد و تاکید می‎کند: «هر چند که سرعت در مهار آتش سوزی مهم است، اما حفظ جان و سلامت کارکنان باید در اولویت باشد.» وی این را هم اضافه می‎کند: «عملیات مهار آتش یک کار جمعی است که در آن قهرمانی فرد معنی ندارد؛ زیرا بدون انجام درست وظایف و مسئولیت‌ها از سوی یکایک عوامل و نیروها، کار به سرانجام نمی‌رسد.» شاید زنگنه پیش‎بینی کرده بود برخی رسانه‎ها برای قهرمان‎سازی در این رویداد، چه‌‌ها در سر دارند.

احداث 250 کیلومتر خط لوله انتقال آب: همزمان با سومین روز برگزاری نمایشگاه نفت خوزستان (سیزدهم آبان‎ماه)، عالیپور در نمایشگاه حاضر می‎شود و درباره آخرین اقدامات در رگ‌سفید، از احداث ۲۵۰ کیلومتر خط لوله انتقال آب در مدت چهار روز خبر می‎دهد و می‎گوید: «به زودی 2 دکل برای حفاری چاه‎های امدادی در منطقه مستقر می‎شوند.»

پاکسازی محوطه چاه: عملیات با جدیت ادامه دارد. (پانزدهم آبان‎ماه) مدیرعامل شرکت ملی حفاری از اجرای پوشش «ژئوممبر» حوضچه ذخیره آب که به منظور تامین آب لازم برای خنک‎سازی محوطه عملیات در نظر گرفته شده و احداث محل و استقرار پمپ‎های آب‎رسانی مربوطه خبر می‎دهد. ساخت لوکیشن چاه‎های امدادی A و C و ساخت دو محل اردوگاهی برای این چاه‎ها هم مراحل اجرایی را طبق برنامه پشت سر می‎گذارد. تا نیمه آبان، محموله‎های متعددی از موتورهای اصلی دستگاه حفاری، اردوگاه سرچاهی و انبارها و تجهیزات حفاری از موقعیت چاه تخلیه شده که به گفته کارشناسان تنها پنج دستگاه ژنراتور برق دستگاه حفاری حدود سه میلیون یورو ارزش دارد و با توجه به سرعت عمل در تخلیه آنها از آسیب دیدگی جدی در امان مانده‎اند. به موازات اقدامات میدانی و خارج کردن تجهیزات و ضایعات از  محوطه چاه، ۲ دستگاه حفاری با توان مناسب همراه با متعلقات، تامین مواد مورد نیاز جهت ساخت سیال کشتن چاه و عملیات سیمانکاری، طراحی و ساخت استینگر هم پیگیری و مقدمات انتقال این تجهیزات به محل چاه فراهم شده است. بررسی‎ها حاکی‌ از آن ست که در این مدت، ۶۰ دستگاه ماشین‎آلات سنگین به همراه ۱۰ خودرو اسکورت برای تسهیل در انجام عملیات مهار چاه از سوی واحد ترابری و پشتیبانی تولید شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به رگ سفید اعزام شده و در عین حال سوخت‎رسانی به ماشین‎آلات فعال نیز از سوی مدیریت ترابری و پشتیبانی تولید شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در جریان است. شامگاه 15 آبان، در ادامه پاکسازی محوطه چاه در حال فوران ۱۴۷ رگ سفید، با هماهنگی و انسجام تیم‌های عملیاتی، ۱۰ محموله دیگر از تجهیزات و ضایعات دستگاه حفاری ۹۵ تخلیه شد تا تعداد محموله‎های تخلیه شده به 75 محموله برسد. در این عملیات، بخش قابل توجهی از پالت‎های مواد سیال حفاری، هاپراسکید و مواد شیمیایی از محدوده چاه خارج و به محل پیش‎بینی شده برای انباشت انتقال یافته است. مقدمات پاکسازی چاه برای مهار از عمق آماده می‎شود.

پیشروی تا 30 متری مرکز حریق: با پایان مرحله راهسازی، احداث موقعیت کمپ‎ها و احداث استخر آب، عملیات پاکسازی تا ۳۰ متری مرکز حریق پیشروی کرده است. شانزدهم آبان‎ماه، پنجمین مرحله عملیات پاکسازی محوطه چاه ۱۴۷ رگ‎سفید در عملیاتی که چهار ساعت به طول انجامید، اجرا و در جریان آن، سه مخزن مملو از گل حفاری و سه دستگاه پمپ مستقر در محدوده آتش خارج شدند. عملیات تخلیه و پاکسازی محوطه چاه که با هدف دسترسی به مرکز آتش و کنترل فوران انجام می‎شود، به علت حرارت بسیار بالا، آلودگی سرسام‎آور صوتی و آلودگی محیط به مواد قابل اشتعال، یکی از حساس‎ترین و پرخطرترین مراحل مهار چاه به شمار می‎رود. پاک‎نژاد که در موقعیت چاه حضور دارد، اعلام می‎کند: «ایجاد لوکیشن و کمپ‌های آنها رو به پایان است و در چند روز آینده برنامه استقرار دکل‌های شرکت ملی حفاری هم اجرایی می‎شود. در صورت طولانی شدن عملیات مهار از عمق، هرکدام ازچاه‌های دوگانه یاد شده که زودتر به عمق لازم برسد، عملیات کشتن چاه از عمق را به سامان می‎رساند.»

ششمین مرحله عملیات پاکسازی محوطه چاه ۱۴۷ رگ‎سفید، شامگاه 17 آبان‌ماه اجرا می‎شود و در جریان آن، ۹ محموله دیگر از تجهیزات آسیب‎دیده در ضلع غربی چاه، از محدوده آتش جمع‎آوری و به بیرون از موقعیت منتقل و شرایط لازم برای ادامه عملیات با استفاده از اتی‎واگن (Athey Wagon) فراهم می‎شود. حالا 10 روز از وقوع حادثه می‎گذرد و احداث خطوط لوله انتقال آب و استخر ذخیره آب، احداث موقعیت حفاری چاه‌های جدید، ایجاد زیرساخت‌های مخابراتی و ارتباطی و گسیل ماشین آلات و تجهیزات سنگین به منطقه، از برنامه تدوین شده، پیشی گرفته است.

انجام عملیات 6 ماهه در 2 هفته: در چند روز اخیر، کار احداث بیش از چهار جاده اعم از جاده دسترسی به چاه، جاده دسترسی به استخر و جاده بین استخر و محوطه غربی چاه و تعریض جاده اصلی چاه ۱۴۷ انجام شده و شن‎ریزی این جاده‎ها و دیگر راه‎های دسترسی هم در حال انجام است تا در صورت بارندگی، عملیات با مشکل مواجه نشود. مقرر شده ورودی لوکیشن C یعنی محل حفر چاه امدادی اول هم تعریض شود. 22 آبان‎ماه اعلام شد سامانه انتقال و انباشت آب به محل چاه  شامل ۲ ایستگاه پمپاژ، ۵ خط لوله ۴، ۶ و ۸ اینچ، یک استخر ۱۳۰ هزار بشکه‎ای به علاوه پمپ‎های سه‎گانه جدال با آتش (فایر فایتینگ) و خطوط انتقال آب به اتاقک‎های مخصوص پرسنل آتش نشانی برای آب‎افشانی و ایجاد تونل آب روی نیروها و ادوات مهار چاه آماده شده است. افزون بر این، یک استخر کمکی به همراه ۳۲ دستگاه تانکر آب‎رسان برای جبران احتمالی ورود و خروج آب استخر اصلی پیش بینی شده تا در حین عملیات هیچ گونه مشکلی از بابت کم بودن آب وجود نداشته باشد. در روزهای آینده قرار است برای برداشتن بقایای دکل ۹۵ و پاکسازی کامل اطراف دهانه چاه با استفاده از چنگک متصل به دستگاه اتی‎واگن، به آتش حمله شود به این امید که با کنار زدن آهن‎آلات آوار شده روی دهانه چاه، شعله آتش حالت عمودی پیدا کند و تا حدی از دهانه چاه فاصله بگیرد. به موازات، کار احداث لوکیشن‎ چاه‎های حفاری هم پیشرفت خوبی دارد. در این ارتباط تیم‌های عملیاتی، فنی و تخصصی و پشتیبانی نسبت به اورهال و مقاوم سازی (عایق بندی) ۲ دستگاه آتی واگن و انواع استینگر اقدام کردند و خودروهای سنگین برای انتقال  تجهیزات و سایر ملزومات مورد نیاز تدارک دیده شده است. افشانه‎های آب (شیلترها) و هدرها برای ایجاد فرصت جهت نزدیک شدن مهارگران به دهانه چاه و کانون آتش نصب و آماده سازی شده است. محوطه‎سازی برای استقرار مخازن سیال و پمپ‎های فشار قوی تزریق سیال (پمپ تراک) به اتمام رسیده و ضمن تعریض جاده‎های دسترسی به چاه، تمهیدات لازم برای احتمال شرایط بارندگی پیش‎بینی و در دست اجراست. در این مدت کارهایی انجام شده که در حالت معمول به 6 تا 9 ماه زمان نیاز داشت.

خارج‎سازی بقایای دکل 95: 23 آبان‎ماه در تهران، دلایل حادثه فوران و آتش سوزی چاه شماره ۱۴۷ میدان نفتی رگ سفید با حضور مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بررسی می‎شود و در رگ‎سفید عملیات با جدیت ادامه دارد. 24 آبان‎ماه، با راه‎اندازی سامانه خنک‎کننده (کولینگ) و استفاده از ۲ دستگاه اتی‎واگن، ۲ محموله مخازن سیال از محوطه چاه ۱۴۷ رگ‎سفید خارج شد و عملیات پاکسازی بقایای دکل ۹۵ از محوطه چاه شتاب بیشتری گرفت. گروه عملیات مهار فوران و آتش چاه ۱۴۷ میدان رگ سفید متشکل از متخصصان شرکت‌های ملی مناطق نفتخیز جنوب و ملی حفاری در یک عملیات فشرده چهار ساعته (ساعت ۲۰ تا ۲۴) زیر پوشش آب افشان‌ها و با خنک‌سازی اطراف چاه، ۲ محموله مخازن سیال را از درون آتش بیرون کشیدند و به تدریج زمینه دسترسی به سازه اصلی دکل در دهانه چاه را فراهم کردند.

از طرف دیگر، با پایان یافتن کار احداث لوکیشن C، دکل حفاری ۹۳ فتح به این موقعیت انتقال پیدا کرده است. در این موقعیت یک حلقه چاه عمودی برای مهار چاه از عمق حفاری می شود که در صورت عدم توفیق در عملیات مهار از سطح به عنوان گزینه دوم برای مهار چاه از عمق عمل خواهد کرد. با استقرار کامل این دکل، عملیات حفاری با هدف رسیدن به عمق ۲۴۰۰ متری و کنترل فوران چاه ۱۴۷ رگ سفید در صورت عدم توفیق در مهار از سطح، آغاز می‎شود.

استقرار دکل‎ها بر روی لوکیشن‎های A و C: دکل حفاری ۹۳ فتح روی لوکیشن C برپا و گام اصلی برای انجام عملیات تخصصی مهار فوران چاه ۱۴۷ رگ سفید از عمق برداشته شده است. با نصب و برپایی این دکل و گردش مته حفاری، در عمل فاز اجرایی روش بستن چاه از عمق آغاز شده که بر اساس برنامه ریزی مهندسی حفاری، در عمق حدود ۲ هزار و ۴۰۰ متری چاه در حال فوران مسدود می‌شود و تحت کنترل قرار می‌گیرد. دستگاه حفاری ۹۴ فتح هم بر روی لوکیشن A، حفر چاه دوم را از زاویه دیگر برای کنترل فوران به زودی آغار می‌کند. فشار بیش از حد در سطح مخزن، دمای بالا، ذوب شدن تجهیزات و قطعات و درهم تنیدگی آنها در دهانه چاه، پاکسازی کانون آتش را از ضایعات دکل حفاری با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده، اما مهارگران مصمم هستند تا این کار دشوار را به سرانجام برسانند. با نصب و اثباد (Spud) دکل ۹۴ فتح، سوم آذرماه کار این دکل روی لوکیشن A آغاز می‎شود. این دستگاه، حفاری یک حلقه چاه جهت‎دار به متراژ حدود 2500 متر را بر عهده دارد.

آمادگی برای عملیات مهار از سطح: با آواربرداری بقایای دکل ٩۵ فتح از دهانه چاه ١۴٧ رگ سفید و پاکسازی کامل محوطه چاه، مقدمات آغاز عملیات مهار فوران از سطح فراهم شده است. پاک‎نژاد می‎گوید: «خوشبختانه امروز بعدازظهر (یکشنبه، پنجم آذرماه)، به لطف خداوند متعال و با همت و پشتکار ستودنی همکارانمان در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و شرکت ملی حفاری ایران، مهمترین گام در مسیر عملیات مهار فوران از سطح (Top Kill) چاه ۱۴۷ رگ سفید برداشته شد. این گام مهم، آواربرداری انبوهی از تجهیزات پرحجم و سنگین به وزن حدود ۳۰۰ تن باقیمانده از دکل حفاری ۹۵ فتح از روی دهانه چاه، هدایت شعله‌های سرکش و همچنین مسیر سیال خروجی از چاه به صورت عمودی بود که پس از چند بار تلاش و با وجود دشواری‎های بسیار زیاد به سرانجام رسید.» اقدام بعدی، عملیات نصب استینگر، دودکش و متعلقات مربوطه است. آیا مهار از سطح در چاهی با این فشار امکانپذیر خواهد شد؟ به هر حال هیچ گزینه‏‎ای را نباید از دست داد. مهارگران در شرایط سختی با آتش چاه 147 رگ‎سفید مقابله می‎کنند. فشار سرچاه حدود 2400 پی‎اس‎آی، دما در قسمت‎های تحتانی فوران در دهانه چاه حدود ۹۰۰ درجه و گرادیان دما هشت درجه اعلام شده است. مهارگران در جریان عملیات مهار آتش در معرض دمایی در حدود ۶۰۰ درجه و صوت گوش‎خراشی بالغ بر ۱۸۰ دسی‎بل قرار می‎گیرند.

تمرکز بر روی عملیات مهار از عمق: چند مرحله استینگر با ابعاد مختلف در عملیات مهار از سطح به‏‎کار گرفته شده و موفقیتی حاصل نشده است. فشار، دما و حجم بالای گاز فوران کرده در چاه 147 در نوع خود یکی از  فوران‌‌های نادر در کشور را رقم زده است. شرایط خاص مخزن نفتی رگ سفید، حجم و فشار بالای سیال خروجی، هیچگونه تشابهی با فوران‌های پیش از این نداشته و خارج کردن بیش از ۳۰۰ تن ضایعات دستگاه حفاری ۹۵ فتح از یکسو و آسیب جدی به تجهیزات سرچاهی از جمله مجموعه شیرهای فوران‌گیر در دهانه چاه، روند عملیات از سطح را با کندی روبه‎رو کرده است. با این حال عزم مهارگران مثال‎زدنی است. ناامید نمی‎شوند و دیگر بار تلاش می‎کنند. به موازات، حفاری چاه‎های امدادی با قدرت ادامه دارد. 24 آذرماه، حفاری نخستین حلقه چاه امدادی به‌وسیله دستگاه حفاری ۹۳ فتح به عمق 2 هزار متری می‎رسد و مدیرعامل شرکت ملی حفاری پیش‎بینی می‎کند مته حفاری این چاه روی لوکشین C تا ۱۰ روز آینده به نقطه مورد نظر برای ارتباط با چاه در حال فوران برخورد کند؛ پیش‎بینی‎ای که تقریبا درست هم از آب درآمد. متراژ حفاری روی لوکیشن A نیز به یک هزار و ۷۶۰ متر رسیده است. از هیچ تلاشی برای عملیات مهار از سطح فروگذار نشد و حالا تمرکز اصلی بر روی عملیات مهار از عمق است. اگر همه چیز خوب پیش برود، مهار فوران چاه در هفته نخست دی ماه محتمل است.

مهار فوران چاه 147 رگ سفید: شامگاه پنجم دی‎ماه و پس از گذشت 58 روز، فوران چاه 147 مهار و فریاد «الله‎اکبر» در رگ‎سفید طنین‎انداز می‎شود. مهارگران فوران چاه 147 رگ‎سفید، رگ خواب میدانی را در دست گرفتند که به اذعان کارشناسان و متخصصان دیروز و امروز صنعت نفت، قابل مقایسه با حوادث مشابهی از این دست نبوده و از این رو، پیکار نفس‎گیرتری را می‎طلبیده است. احداث 250 کیلومتر خط لوله انتقال آب و احداث استخر آب، احداث راه‎های دسترسی به موقعیت چاه، حفر 2 چاه امدادی با مجموع متراژ حفاری حدود چهار هزار متر در مدت زمانی کوتاه در کنار همجواری با گرمایی سوزان و صدایی گوش‏خراش، رکوردی تحسین‎برانگیز از نفتی‎ها بر جای گذاشت. مهارگران جان‎برکف شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و شرکت ملی حفاری ایران، مردان اصلی این کارزار بودند.

هانیه موحد

آدرس منبع

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *