// // رد پای صنعت نفت در مناطق محروم کشور - نفتاب
نفتآب
نفتآب

رد پای صنعت نفت در مناطق محروم کشور

به گزارش شانا، به نقل از واحد “طرح کمک به عمران مناطق نفت خیز، گازخیز و محروم کشور”، صنعت نفت ایران به عنوان متولی تولید و صادرات نفت و گاز کشور، تامین مالی هزاران طرح و پروژه عام المنفعه در سراسر ایران اسلامی را به عهده داشته است؛ به گونه ای که هم اکنون در 679 شهر و روستای کشور می توان ردپایی از نفت را در رفع محرومیت و کمک به آبادانی و فقرزدایی مشاهده کرد.

شرکت ملی نفت با همکاری شرکت های ملی گاز، شرکت ملی پالایش و پخش و شرکت ملی صنایع پتروشیمی، تا کنون تامین مالی 3921 طرح عام المنفعه را تعهد کرده که از این تعداد 2959 طرح آن تکمیل شده است.

در سال های اخیر 3921 پروژه عام المنفعه با اعتبار افزون بر 46989 میلیارد ریال در 31 استان کشور از محل تعهدات سفرهای مقام معظم رهبری و سفرهای استانی هیئت دولت، تعهدات عمرانی شرکت ملی نفت در مناطق نفتخیز جنوب و پروژه های آمورشی و پژوهشی شرکت ملی نفت در تعهد وزارت نفت قرار گرفته است که 2959 پروژه با هزینه افزون بر 12984 میلیارد ریال به طور دقیق تکمیل و صدها واحد آموزشی، ورزشی، بهداشتی، خدماتی و چند کیلومتر راه جاده احداث شده است.

تنها تعهدات سفرهای استانی دولت و مصوبات آن برای وزارت نفت شامل 2191 پروژه از 2959 مورد یادشده می شود که هزینه ای افزون بر 5865 میلیارد ریال در پی داشته است.

تعهدات وزارت نفت در بخش کمک های عام المنفعه شامل حوزه های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فن آوری، بهداشت و درمان، ورزش و امور جوانان، خدمات محرومیت زدایی، راه و شهرسازی، محیط زیست و منابع طبیعی و وزارت نیرو می شود.

حوزه آموزش و پرورش

کمک به افزایش فضای آموزشی و کمک آموزشی برای دانش آموزان به منظور گسترش آموزش عمومی در سطح کشور با تامین اعتبار 2331 میلیارد ریال با احداث، تکمیل و تجهیز 1048 پروژه شامل مدارس، خوابگاه های دانش آموزی، مجتمع های آموزشی، سالن های چندمنظوره، هنرستان، کتابخانه، کانون فرهنگی و همچنین تجهیزات مربوطه صورت گرفته و تا کنون با پرداخت 1356 میلیارد ریال، تعداد 746 مورد از این پروژه ها تکمیل و بهره برداری شده است.

حوزه علوم، تحقیقات و فناوری

کمک به افزایش و ارتقای سطح امکانات و توسعه فضاهای آموزشی در سراسر ایران و مهیا کردن زمینه های تربیتی نیروی متخصص برای آینده کشور با تامین اعتبار 1831 میلیارد ریال به منظور کمک به احداث و تکمیل و تجهیز 338 پروژه دانشگاهی شامل فضاهای آموزشی دانشگاه ها و خرید تجهیزات مربوط تصویب شده است و تا کنون 248 مورد آن تکمیل و به بهره برداری رسیده که برای آن مبلغ 1305 میلیارد ریال پرداخت شده است.

حوزه بهداشت و درمان

کمک به رشد سطح بهداشت عمومی، سلامت جامعه، کاهش تلفات و خسارات جانی در موارد اضطراری و سهولت دسترسی مردم در شهرها و روستاها و همچنین راه های ارتباطی به تجهیزات و امکانات بهداشتی و درمانی با اعتبار 1386 میلیارد ریال به منظور احداث، تکمیل و تجهیز 626 پروژه اورژانس جاده ای، خانه بهداشت، بیمارستان، دانشگاه علوم پزشکی و تجهیزات مربوط صورت عمل به خود گرفته و از این تعداد 469 مورد تکمیل و به بهره برداری رسیده و 1055 میلیارد ریال نیز پرداخت شده است.

حوزه ورزش و امور جوانان

کمک به ارتقای سطح نشاط عمومی، سلامت جسمی و بهداشت روانی جامعه با ایجاد و افزایش فضاهای ورزشی استان ها و تامین اعتبار 2942 میلیارد ریال به منظور احداث، تکمیل و تجهیز تعداد 1050 پروژه شامل سالن های ورزشی در ابعاد مختلف، استخرهای شنا، زمین های ورزشی روباز، سالن های ورزش باستانی انجام شده که تا کنون 867 مورد آن با پرداخت مبلغ 2455 میلیارد ریال تکمیل شده است.

خدمات محرومیت زدایی

به منظور کمک به زدودن چهره فقر و محرومیت پیرو مصوبات سفرهای استانی مقام معظم رهبری و هیئت دولت، تعداد 316 پروژه مرتبط با کمیته امداد با اعتبار 296 میلیارد ریال و همچنین 175 پروژه مرتبط با سازمان بهزیستی با اعتبار 205 میلیارد ریال در تعهد وزارت نفت قرار گرفته که 309 طرح کمیته امداد و 170 مورد بهزیستی با اعتبار به ترتیب 284 میلیارد ریال و 188 میلیارد ریال انجام شده است.

علاوه بر این فعالیت ها تعداد 222 طرح مختلف عام المنفعه شامل احداث پارک، تصفیه خانه، ساحل سازی و … با اعتبار 2923 میلیارد ریال از سوی صنعت نفت در سطح کشور تعهد شده که 79 مورد با مبلغ 606 میلیارد ریال تکمیل و به بهره برداری رسیده است.

حوزه راه و شهرسازی

توسعه راه ها و جاده های ارتباطی به عنوان زیرساخت پراهمیت توسعه پایدار و زمینه ساز آبادانی پرشتاب کشور، واقعیتی انکار ناشدنی است.

بر همین اساس شرکت ملی نفت ایران از محل اعتبارات طرح کمک به عمران مناطق نفتخیز و مناطق محروم و پیرو مصوبات سفرهای رهبر معظم انقلاب و هیئت دولت، برنامه تامین اعتبار 62 طرح مرتبط با حوزه راه وترابری با اعتبار 25071 ریال تعهد کرده و از این تعداد 22 طرح آن بامبلغ 5581 میلیارد ریال تکمیل شده است.

حوزه سازمان های محیط زیست و منابع طبیعی

به منظور حفظ وصیانت از منابع غنی وارزشمند طبیعی و با هدف دستیابی به بهره وری حداکثری از هوا، آب و زمین پاک و سالم، صنعت نفت افزون بر رعایت استانداردهای زیست محیطی در درون تاسیسات و فرایندهای عملیاتی تولید، اقدامات قابل توجهی نیز در جوار تاسیسات خود شامل فضای سبز، تثبیت شن های روان، جمع آوری و پالایش گازهای همراه و … انجام داده است.

شرکت در این زمینه اجرای 23 پروژه را تعهد کرده که تا کنون 2 پروژه با مبلغ 2 میلیارد ریال انجام شده است.

حوزه وزارت نیرو

وزارت نفت 14پروژه با اعتبار 2224 میلیارد ریال در جهت استفاده بهینه از منابع آبی کشور و کمک به انتقال انرژی برق به ویژه در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته تعهد کرده که تا کنون 4 پروژه آن با مبلغ 84 میلیارد ریال به انجام رسیده است.

آدرس منبع

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *